vraag

• sabine12

Wij zijn relatief nieuw in het hele adoptiegebeuren, tijdens mijn zoektocht naar informatie kwam ik op deze site terrecht.

Wat me opvalt is de discussie over jonge en gezonde kinderen adopteren, maar wat ik me afvraag is deze discussie niet allang verouderd door de tijd van nu…

Wij hebben een rondje vergunninghouders gebeld maar de combinatie van jonge en gezonde kinderen komt niet meer echt ter sprake … Iedere vergunninghouder meld dat het hoofdzakelijk gaat om kinderen die op wat voor mannier dan ook beginnen met een grote achterstand. Als kinderen dan jong zijn gaat het vaak om ernstig ondervoede of prematuur georen kinderen, bij oudere kinderen gaat het om allerlei lichamelijke specialneeds maar ook kinderen met grote sociale probelemen komen soms voor adoptie in aanmerking.

Kan iemand mij vertellen voor welke deze soms heftige discussies dan bedoeld zijn …?

• Elfje

Beste Sabine,

Dat vraag ik me dus ook af. De vergunninghouders wijzen de asprirant-adoptieouders er al meteen op dat jonge, gezonde kinderen adopteren er niet inzit. Het wordt zelfs met de VIA al ter sprake gebracht.

Ik kan me voorstellen dat je met een site als deze niet echt geholpen wordt, als je nog nieuw bent in het adoptiegebeuren.

Maar misschien kan iemand anders vertellen waar de discussies voor bedoeld zijn?

• Nannie

Hallo Sabine,

Adoptie van jonge en gezonde kinderen is over het algemeen inderdaad niet meer van deze tijd.

De discussie ontstaat gewoonlijk doordat mensen die zelf al lang en breed gadopteert hebben in een periode dat SN niet / vrijwel niet aan de orde was stellen dat het merendeel van de adoptieouders alleen jonge en gezonde kinderen willen adopteren

Hierop reageert de rest (die over het algemeen op de wachtlijst staat voor een al dan niet “ouder” kindje met SN) geirriteert.

• BG

Klopt dat de meeste adoptieouders voor een kindje met een sn op de wachtlijst staan. Gelukkig wel. Dat weten de door jouw genoemde ouders die zeer up to date zijn in hun kennis over adoptie ook hoor Nannie.

• Anja1

Dag Sabine,

Welkom in adoptieland..:-)?

Persoonlijk vind ik het heel prettig om te horen dat vergunninghouders tegenwoordig kennelijk veel duidelijker communiceren dat jong en gezond een vrijwel onmogelijke optie is. Dat maakt dat je weet waar je aan toe bent. Maar los daarvan is er een groep aspirant adoptieouders die de afgelopen jaren veel druk heeft uitgeoefend (en nog uitoefent) op vergunninghouders om ‘nieuwe kanalen aan te boren’ omdat er zoveel kinderen (jong/gezond) in nood zijn die alleen door adoptie ‘gered’ zouden kunnen worden. De VS liep bijvoorbeeld als een trein, omdat er jonge gezonde babies (al afgestaan voor de geboorte) vandaan kwamen. Het aantal aanvragen voor adoptie neemt sterk af en daar worden allerlei redenen voor bedacht, maar de belangrijkste reden is dat het adopteren van een al dan niet ouder kind met een SN niet zo populair is als het adopteren van jonge gezonde babies. Feit is gewoon dat het voor veel landen voor die groep kinderen niet meer nodig is, en dat landen waar die kinderen nog wel vandaan komen vaak vrij corrupt zijn en vergunninghouders daar - terecht - terughoudend in zijn.

Waarom die felle discussies nog plaatsvinden? Tja, je zou zeggen, als het niet meer kan hoef je het er ook niet over te hebben.. Maar toch duiken er iedere keer weer dingen op: adopteren via draagmoederschap in India, het illegalen adopteren van kinderen - altijd gaat het dan om jonge en gezonde babies. Omdat dat kennelijk toch iets is, wat heel veel mensen eigenlijk willen. Onlangs zei iemand me nog: als ik zeker wist dat ik een jonge gezonde baby zou krijgen, zou ik wel willen adopteren, maar als ik een kind met SN moet adopteren, dan hoeft het voor mij niet. Dat kan, en het lijkt mij dan ook goed om niet te gaan adopteren vandaag de dag…:-). Maar die behoefte aan jonge en gezonde kinderen is er wel degelijk, en daar is een deel van de aspirantouders voortdurend nog naar op zoek.

Groetjes,

Anja

• Anja1

Precies Nannie, dat weten wij ook wel hoor…:-). Maar toch staan er ook nog steeds mensen te ‘wachten’ op jonge en gezonde kinderen - en als je dat nou echt niet gelooft, lees dan eens wat topics terug zou ik zeggen. Ook hier op dit forum genoeg mensen die aangeven dat ze een jong en gezond kind willen en waar dat (nog) kan. Of een ‘beperkte’ SN. Om het nog maar niet te hebben over de VS lobby…. Het lijkt me dan ook dat je een beetje ver gaat met stellen dat ‘adoptieouders van nu dat allemaal echt wel weten en dat al die antiekelingen die ooit zelf een NSN kind geadopteerd hebben alleen maar lopen te irriteren’…

• sabine12

Dank voor jullie antwoorden …

Er is alleen wel iets wat ik nog niet begrijp …als er tegenwoordig zoveel aandacht voor is vanuit de stichting adoptie voorzieningen,de VIA en de vergunninghouders dan is het toch niet noodzakelijk dat er hier bij ieder topic ook steeds maar weer op wordt terug gekomen. Ik heb een heel aantal topics terug gelezen, puur uit interesse maar bijna ieder topic verzand uiteindelijk in discussies en een negatieve sfeer.

Erg jammer want volgens mij is er zoveel meer te vertellen over adoptie, en dan met name ook over de leuke dingen , het is toch niet alleen maar ellende?

Ik denk echt dat de 1e informatiedag van de VIA momenteel heel goed weergeeft hoe de situatie is …ook de vergunninghouders zijn echt heel duidelijk. Op de websites staat goed beschreven voor welke kinderen ze ouders zoekn. Mensen kunnen dan zelf beslissen of ze verder willen gaan of niet. Uiteindelijk blijven dan alleen de mensen over die open staan voor meer dan alleen een jong/gezond kindje …

Een andere vraag die in me opkomt is of je als asp adoptieouder echt zoveel invloed kan uitoefenen op het beleid van een vergunninghouder. Persoonlijk denk ik dat niet echt. ze lijken mij vrij onbereikbaar. zeker als je nog niet in procedure bent. En contacten leggen met landen doen ze toch niet omdat een adoptieouder daar om vraagt dan doen ze toch zelf ? Uiteindelijk is het toch het ministerie van justitie die de beslissing maakt of er uit een land geadopteerd mag worden en neit de vergunninghouder ?

• Monique

Wij zijn begin dit jaar de trotse ouders geworden van een baby van 6 maanden oud.

We hadden toestemming voor een kind tot 35 maanden en deze later omgezet naar 48 maanden. Omdat onze oudste al ouder werd.

We hadden al een groot bed en dergelijk staan, omdat we echt uitgingen voor een kindje tussen de 2,5 en 4 jaar oud.

Nog steeds begrijpen we niet waarom ons voorstel een baby van 5 maanden was, omdat onze oudste al 7 jaar was.

We zijn superblij met onze baby. Dus het kan ook heel anders lopen….er niet van uitgaan dat je een baby krijgt toegewezen.

Het klopt dat er bijna geen babys komen. De adoptieorganistie was zelf ook zeer verbaasd over ons voorstel.

• Anja1

Hoi Sabine,

Volgens mij lopen er nog vrij veel mensen rond die denken dat het wel anders kan. Die het blijven hebben over het feit dat vergunninghouders maar eens wat actiever ‘nieuwe kanalen moeten gaan aanboren’, het blijven hebben over het feit dat Nederland wel allerlei misstanden aan de kaak stelt, maar gewoon maar eens oog moet hebben voor het feit dat het ‘in andere culturen nu eenmaal anders is’. Lees de topic over Oeganda, en je ziet waarvoor mensen ook heel bewust hun ogen sluiten. Jong en gezond KAN wellicht momenteel niet meer bij vergunninghouders, het is iets wat een (behoorlijk) deel van de aspirantouders eigenlijk wel wil. Er wachten nog steeds mensen op voorstellen uit China, al een jaar of zes nadat hun documenten erheen zijn gestuurd. Omdat het een gezond kind moet zijn. En omdat er nog steeds een groep mensen is die dat wil, lopen de discussies hier soms ongemeen fel op.

Groetjes,

Anja

• wouter12@kpnplanet.nl

Hoi Monique

Sorry maar je bent niet het goede vb voor de huidige aspirantie adoptie ouder. Kinderen zijn meestal ouder en vaak met een SN. En ook zullen de wachttijden oplopen en de kosten zullen ook omhoog gaan. Ook moet je als adoptie ouder(nog) kritischer worden.

Verder heel fijn Monique dat jullie je kindje al zo jong hebben gekregen, mis je ook zo min mogelijk(maar is geen garantie voor de toekomst)

Groet Wouter