Dag Heej
Soms lees ik even op dit forum en ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik reageer, niet als ouder, maar als psychologe.
Twee dingen vallen me op: gehechtheid thuis kan prima zijn, betekent nog niet dat hij zich veilig voelt bij de juf….het kan zijn dat hij zich door haar niet helemaal gezien en gewaardeerd voelt en dan dus ook niet zoveel reden heeft om voor haar te werken? Dat wat hij doet in de groep niet te maken heeft met willen maar met niet anders kunnen, om zijn eigen plekje daar wat voor hem misschien niet zeker is, te bewaken - naar juf (aandacht vragen) en naar andere kinderen? Dat het een ‘oud script’ is wat nodig is op school en thuis niet? Het hoeft niet, maar zou kunnen - ik zie dat best wel regelmatig.
Tweede is dat alles een eigen tijd heeft - de kleuterschool verwordt steeds meer tot een ‘voorklas’ voor groep 3. Ontwikkelingspsychologisch gezien zouden kinderen van 4-6 jaar, tot het moment dat ze naar de basisschool gaan, vooral moeten spelen - ervaringen opdoen met allerlei materialen, woorden vinden voor wat zich in de wereld afspeelt en voor hoe zij dat vinden, woorden vinden voor hun binnenwereld. Leren komt daarna want dat bouwt daarop voort. Bij het verdwijnen van de specifieke kleuteropleidingen (KLOS) midden jaren '80 is dat gedachtengoed ook wat ondergesneeuwd geraakt.
Voor geadopteerde kinderen geldt vaak dat zij helemaal nog niet dingen ‘moeten’' kunnen. Voor jullie zoon geldt: hij was 2,5 toen hij aankwam! 2,5 jaar die veel minder stimulerend of misschien wel heel erg onderstimulerend waren, waar hij niet veel (misschien wel geen) ervaringen op heeft kunnen doen die eigenlijk in de leervoorwaarden sfeer zitten. Wilhelmina Bladergroen, grondlegster van het LOM onderwijs in de vorige eeuw zei ' wie niet met blokken heeft gespeeld in de box, ontwikkelt later rekenproblemen' - zo simpel zit het niet maar er zit een kern van waarheid in. De zintuiglijke ervaringen in de eerste levensjaren zijn voorwaarden voor het leren later. Veel geadopteerde kinderen halen dat stuk in na hun adoptie, via spel voornamelijk. Hij haalt nog volop in - daar is tijd voor nodig. Ik zou juf willen vragen hem niet ‘normerend’ te vergelijken met de andere kinderen… wel kan ze samen met jullie kijken hoe hij leert - misschien wel meer met ‘zintuiglijk’ materiaal (Montessori materiaal) - dingen oefenen eerst doen, vaak doen, daarna komt begrip. Misschien wel met wat meer instructie? Misschien wel doordat ze hem iets meer kleine korte aandachtsmomentjes geeft tussendoor. Elk kind een eigen weg. Nieuwsgierig zijn naar zijn manier en dan pas kijken of en zo ja hoe dat anders is vergeleken met de andere kinderen.
Misschien heeft hij, net zoals veel geadopteerde kinderen wel meer tijd nodig bij de kleuters om al het spelen dat vermoedelijk in het begin gemist is in te halen en ondertussen ook te groeien zodat hij straks in groep 3 kan worden wie hij is. Alles heeft een eigen tijd. Belangrijk is dat jullie als ouders, de experts bij uitstek, zien dat hij groeit, vooruitgaat, zijn plekje in de wereld vindt. Dat plekje op school komt ook wel, maar op zijn moment.
Bij twijfel kan je altijd een psycholoog mee laten kijken, een onderzoekje laten doen. Wel met wat voorzichtigheid: sommige tests zijn gemaakt voor kinderen die hun leven lang in Nederland gewoond hebben en kunnen dan niet zomaar gebruikt worden voor geadopteerde kinderen (dat geldt o.a. voor de belangrijkste IQ test de WISC III - die mag pas afgenomen worden als kinderen 6 jaar of langer in Nl zijn maar jullie kind is daar nog te jong voor dus dat geldt nog niet). Bovendien geldt dat IQ tests en met name IQ cijfers soms een eigen leven gaan leiden terwijl we weten dat dit verandert in de ontwikkeling van een kind - niet zo absoluut is als een cijfer lijkt.
Ik hoop dat het bovenstaande een beetje helpend is,
Anneke Vinke