Hallo,
Hier ook ervaring. Dochter, bij ons gekomen met 14 maanden, had heel veel moeite met begrijpend lezen en woordenschat. Haar spraak was ook al laat op gang gekomen. Al vanaf groep 1 wekelijks logopedie, en, inmiddels 11 en in groep 7, nog steeds logopedie voor haar woordenschat. Inmiddels heeft ze een B op begrijpend lezen (technisch lezen was trouwens altijd wel heel goed). We zijn met haar naar een audiologisch centrum geweest toen ze 6 of 7 was, toen bleek dat ze qua begrijpen en kunnen zeggen van dingen op 1 lijn zat (ze begreep niet veel meer dan wat ze kon zeggen, wat wij dachten, en wat wel zorgelijk zou zijn geweest). De diagnose was toen dat ze onderaan het niveau zat van wat normaal is, maar nog wel net normaal. Inmiddels gaat het dus heel goed met haar. Dochter houdt wel van lezen.
Zoon was 2 toen hij bij ons kwam. Kon heel snel Nederlands praten. Stelde niet veel vragen (heeft dochter ook nooit gedaan). Zoon is inmiddels 9,5 en zit in groep 6. Rekenen kan hij heel erg goed, taal is erg moeizaam. Met name spelling en woordenschat is slecht. Toevallig hebben meer kinderen in zijn groep hier last van, en ze volgen een apart programma. Zoon houdt ook niet echt van lezen, doet het wel op school, maar niet thuis. Hij is erg speels en leeft bij de dag. Zoon wordt op dit moment door een organisatie onderzocht die zich met leerproblemen bezighoudt. We krijgen in januari de uitslag van alle onderzoeken (zijn net begonnen).
Meester hoopt op handvaten waardoor hij zoon beter kan helpen met leren.
Onze school werkt ook met CITO toetsen. Wat dochter erg geholpen heeft met de toetsen is dat ze sommige apart heeft gemaakt, met name rekenen, waarbij ze hardop mocht praten. Probleem is nl. dat rekenen ook heel erg talig is. Dochter kan ook goed rekenen, maar had er moeite mee als het in een verhaaltje verstopt was. Ze haalde er dan niet de goede som uit. Ze heeft veel geoefend op verhaalsommen met iemand erbij die haar echt eerst de som eruit liet halen, en dan pas de som maken. Dochter wilde ook soms te snel.
Dochter heeft een paar jaar geleden trouwens een algemeen intelligentieonderzoek gedaan, dat was ook erg nuttig. Ging via de IB-er op school.
Groetjes,
Meta