Dag T,
Een BMI van 40 is echt veel, zeker bij een normale lengte.
Dat toont moeilijk, ik kan bijvoorbeeld aan iemand echt niet zien of hij/zij net zo dik is als ik, of iemand 100 of 120 kilo weegt en of zijn/haar BMI daarmee onder of boven de 30/35/40 is. Vooral door gezicht kan het nogal anders tonen, kleding doet veel, enz.
Dat wil overigens niet zeggen dat er geen Amerikanen zijn met een hoger BMI die toch kunnen adopteren. Dat ligt echter niet aan NL/VS maar aan China; zij stellen de regel, net als de regels mbt opleiding , leeftijd, inkomen, huwelijksduur, aantal kinderen enz. Het is aan een VGH om in te schatten of er een waiver mogeijk is, en van de grote hoeveelheid Amerikaanse VGH is er een aantal dat makkelijk een waiver aanvraagt (en die soms ook krijgt). China is sneller genegen een waiver (toestemming buiten de normale regels om) te verstrekken als het om een moeilijker plaatsbaar kindje gaat; dus met een forse special need, een jongetje met special need of een kind wat ouder is.
De leeftijdsgrenzen in China zijn anders als de Nederlandse grenzen; met accepteert ouders tot 54 en ook daarboven worden er waivers verstrekt, de 40 jaar leeftijdsverschil en de bovengrens van 46 (met uitzondering ook wel hoger) is een Nederlandse regel.
Het aantal jaren wachten snap ik niet zo; je hebt het over opnieuw adopteren, dan gaat het om een tweede of volgende procedure en dan is er bijna geen sprake van wachttijd voor een procedure uit China. De lange wachttijden gelden voor China regulier, en die procedure is volgens mij bij alle VGH niet meer mogelijk. Je kunt je alleen nog inschrijven voor een sn-procedure en dan moet je redelijke mogelijkheden daarbinnen hebben wil je een procedure kunnen starten maar dan ben je van BKA tot thuis met je kindje niet langer als 2 jaar onderweg, ik ken zelfs heel veel verhalen van BKA tot thuis binnen een jaar.
Huidige maatschappij als graadmeter is een niet in te schatten reden, geen idee wat je daar mee bedoelt.
Als het alleen van BMI af zou hangen, zou ik het wel weten, lijkt me een heel goede reden om alles op alles te zetten