China en Amerika

• Melle

Hallo allemaal

Wat ik me zo eens af vraag. Ik heb nu you tube ontdekt. Erg leuk. Daar heb ik nu de laatste dagen veel adoptie filmpjes gekeken over de adoptie uit China. Nu zijn ze bijna allemaal uit Amerika. Hier in Nederland is het zo dat er regels zijn qua leeftijd en vooral gewicht. Niet hoger dan een BMI van 40. Als ik die filmpjes bekijk snap ik er niet helemaal wat van. Waarom steld de vg of China deze eisen wel aal Nederland mar niet naar Amerika?

• m.r

Sterker nog toen wij onze zoon ophaalden uit China was er in ons hotel een hele groep buitenlanders (Denen,canadezen ik weet het niet meer) en wat ons opviel was: gezonde kindjes allen onder de 1 (naar ik meen ook allemaal meisjes) en adoptief ouders tegen de 40 en een enkele zelfs met handicap. (kom zelf haar kindje niet tillen e.d.) en zeker een hoger bmi dan 40

Een heel verschil dus met wat er in Ned. aan eisen worden gesteld gezien leeftijd, bekperkingen, gewicht. Waar het mee samenhangt?? Geldkwestie misschien…geen idee.

• Pienemien

De regels die gelden vanuit China zijn voor alle landen hetzelfde. BMI valt daar ook onder. Op dit moment is China met matchen NSN bij LID's van oktober 2006. De nieuwe regels (waaronder dacht ik ook de BMI-regel) zijn in 2007 ingevoerd. De aanvragen uit 2006 die nu worden gematcht vallen daar dus niet onder.

Daarnaast zijn er per land verschillende procedures en regels omtrent adoptie. In Nederland kennen we regels wat betreft bijvoorbeeld maximum leeftijd van ouder, leeftijd van kind, geen onderplaatsing/tussenplaatsing, jaar wachten voor beginnen nieuwe procedure. Dit zijn Nederlandse regels en die kunnen dus afwijken van regels in andere landen en zijn in het geval van Nederland op sommige punten stringenter dan de Chinese regels. Ook een vergunninghouder kan nog eigen regels hebben.

Ook is het mogelijk dat een echtpaar voor een bepaalde regel een ‘vrijstelling’ (waiver) heeft gekregen. Hierbij ben je grotendeels afhankelijk van of je vergunninghouder zo'n vrijstelling voor je wil aanvragen en zich daarvoor wil inzetten. Het zou kunnen dat vergunninghouders in het buitenland hier vaker gebruik van maken dan Nederlandse vergunninghouders.

• Michiel

Ik heb de video's niet gezien, maar het lijkt me niet zo makkelijk om daaruit een BMI te schatten. Een BMI van 40 voor iemand van 1,70m betekent een gewicht van ruim 115kg en voor iemand van 1.95 zelfs ruim 150kg. Nu heb ik - gelukkig - zelf geen overgewicht, maar de Chinese norm lijkt mij ook niet zo heel streng.

• BG

Bmi van 40 is morbide obesitas en zoals de naam al zegt levensgevaarlijk. Een zeer terechte eis mi en hiervan is gelukkig bij het gros van de (veel) te dikke volwassenen geen sprake van

• Melle

Michiel nou ik weet wel dat de eisen voor Nederland streng zijn mbt overgewicht. Nu gezien de huidige maatschappij is het voor ons onmogelijk om een procedure nog weer op nieuw op te starten. Daarnaast de leeftijdgrens en het aantal wachtende jaren niet meer mogelijk. Ook het tellende BMI is voor mij van toepassing. Wat niet inhoud dat ik ongezond ben. Laatst nog een algehele apk gehad met goede gezondheid. En daarom snap ik het niet dat er toch op de you tube gotcha day China wel filmpjes te zien zijn van Amerikanen met overgewicht daarom ook mijn vraag. Het moet toch gelijk zijn of heb ik het mis?

• BG

Ook een Amerikaan met morbide obesitas kan tegenwoordig niet meer uit China adopteren tenzij de procedure ergens in 2006 is gestart.

• Lesley

Obesitas wordt overigens ook door Polen niet geaccepteerd…. en dan wordt de BMI van 40 niet eens genoemd. Als je er “te dik” uit ziet op foto's, heb je pech. Ook al is je volledige APK prima in orde. Roken daarentegen mag natuurlijk wel gewoon, want ja, “dat ziet men niet aan de buitenkant”…..

Om maar in een notendop weer te geven, hoe er gedacht wordt over medische problemen, gezondheid en indicaties.

• Anja1

T, je blijft suggereren dat China andere grenzen hanteert m.b.t. BMI voor Nederland dan voor Amerika. Dat is niet zo. Het BMI van 40 (wat overigens hoogst ongezond is) is een eis van China en die geldt voor alle landen. Als je eens leest op Amerikaanse fora dan zie je daar ook allerlei topics van adoptieouders onderling die al chrash dieetend proberen net onder die 40 uit te komen. Tsja…

Er dik uitzien betekent nog geen BMI van 40. Op filmpjes lijk je sowieso dikker. Dus ik denk dat je niets op zo'n filmpje kunt baseren!

• pepe

Dag T,

Een BMI van 40 is echt veel, zeker bij een normale lengte.

Dat toont moeilijk, ik kan bijvoorbeeld aan iemand echt niet zien of hij/zij net zo dik is als ik, of iemand 100 of 120 kilo weegt en of zijn/haar BMI daarmee onder of boven de 30/35/40 is. Vooral door gezicht kan het nogal anders tonen, kleding doet veel, enz.

Dat wil overigens niet zeggen dat er geen Amerikanen zijn met een hoger BMI die toch kunnen adopteren. Dat ligt echter niet aan NL/VS maar aan China; zij stellen de regel, net als de regels mbt opleiding , leeftijd, inkomen, huwelijksduur, aantal kinderen enz. Het is aan een VGH om in te schatten of er een waiver mogeijk is, en van de grote hoeveelheid Amerikaanse VGH is er een aantal dat makkelijk een waiver aanvraagt (en die soms ook krijgt). China is sneller genegen een waiver (toestemming buiten de normale regels om) te verstrekken als het om een moeilijker plaatsbaar kindje gaat; dus met een forse special need, een jongetje met special need of een kind wat ouder is.

De leeftijdsgrenzen in China zijn anders als de Nederlandse grenzen; met accepteert ouders tot 54 en ook daarboven worden er waivers verstrekt, de 40 jaar leeftijdsverschil en de bovengrens van 46 (met uitzondering ook wel hoger) is een Nederlandse regel.

Het aantal jaren wachten snap ik niet zo; je hebt het over opnieuw adopteren, dan gaat het om een tweede of volgende procedure en dan is er bijna geen sprake van wachttijd voor een procedure uit China. De lange wachttijden gelden voor China regulier, en die procedure is volgens mij bij alle VGH niet meer mogelijk. Je kunt je alleen nog inschrijven voor een sn-procedure en dan moet je redelijke mogelijkheden daarbinnen hebben wil je een procedure kunnen starten maar dan ben je van BKA tot thuis met je kindje niet langer als 2 jaar onderweg, ik ken zelfs heel veel verhalen van BKA tot thuis binnen een jaar.

Huidige maatschappij als graadmeter is een niet in te schatten reden, geen idee wat je daar mee bedoelt.

Als het alleen van BMI af zou hangen, zou ik het wel weten, lijkt me een heel goede reden om alles op alles te zetten