verlenging beginseltoestemming leeftijd 46 jaar

• Colette

Ik wil ontzettend graag weten hoe een verzoek aan justitie voor verlenging van beginsteltoestemming bij het naderen van 46 jaar eruit dient te zien?

Ik weet dat er sprake van bijzondere omstandigheden moet zijn, maar wat moet er precies in de brief staan aan argumenten en informatie van mijn kant? Ik ben doodsbang dat ik misschien mijn verzoek niet goed formuleer en dat het wordt afgewezen?

En moet je zelf een verlenging voor tijd voorstellen?

Ik zou het erg op prijs stellen als iemand op dit forum informatie of tips hierover voor mij heeft.

Hartelijke groet, Colette

• Elfje

Hoi Colette, je wordt niet beoordeeld op de brief. Er volgt een IBO-onderzoek. Jij (en je eventuele partner) moeten vragenlijsten invullen afzonderlijk van elkaar, en jullie krijgen een gezinsonderzoek.

Misschien zijn hier nog andere mensen die meer informatie of tips hebben.

Veel succes in ieder geval!

• Colette

Hoi Elfje, dankjewel voor je reactie.Ik weet niet of ik mijn vraag goed geformuleerd heb? Ik heb aan het begin van mijn procedure al een Ibo onderzoek gehad, gevolgd door een raadsonderzoek en er is mij destijds al beginseltoestemming verleend. Maar nu moet deze verlengd worden omdat ik over ongeveer 3 maanden 46 wordt. Er moet dus een verzoek tot verlenging van BT naar justitie. Betekent dit dat ik naast deze brief opnieuw en IBO moet ondergaan als ook een raadsonderzoek? Evt. opnieuw een gesprek tav gezinsonderzoek was ik op de hoogte van, maar niet van het IBO?Groetjes,Colette

• Elfje

O, ik wist dus niet dat je dat IBO-onderzoek al gehad hebt. Dan moet ik je het antwoord helaas schuldig blijven.

Volgens mij kun je toestemming krijgen tot je 48e. Maar helemaal zeker weet ik het niet.

• Hannah

Zou je VH dit niet weten?? Een bijzondere omstandigheid is bijv. een voorstel wat er aan zit te komen, maar door omstandigheden nog niet gedaan kan worden etc.

Ik zou raad vragen aan de VH, misschien kunnen zij een begeleidend briefje schrijven voor bij de verlengings-aanvraag? Succes!

• Colette

Dank voor je reactie, Hannah, je hebt gelijk. Een mooi idee wat betreft begeleidend briefje van de vergunninghouder, maar dat hoef ik niet te verwachten. De vergunninghouder doet er vrij laconiek over, denkt dat het wel zal loslopen met de toestemming tot verlenging en is vaag met informatie, maar ikzelf ben er wat bezorgd over, omdat ik bang ben dat als er informatie in het verzoek ontbreekt, je er op afgerekend wordt?

Maar het zal hopelijk wel goedkomen. In ieder geval bedankt voor je moeite, hoor.

Groetjes, Colette

• MCP

Wat ik er van begrepen heb is dat er inderdaad bijzondere omstandigheden moeten zijn en deze zijn o.a. dat er op zeer korte termijn een voorstel verwacht wordt, maar ja, dat is iets waar je zelf meestal niet van op de hoogte bent omdat een voorstel over het algemeen een verrassing is. Verder is toestemming tot 48 mogelijk indien het gaat om de adoptie van een biologisch broertje of zusje.

Ik weet dat Meiling indertijd ouders om deze uitzonderingsregel heeft laten vragen waarvan het dossier in China lag en bijna aan de beurt was om gematcht te worden (in de tijd dat er niog NSN procedures waren) . In die gevallen konden ze namelijk hard maken dat een voorstel te verwachten viel.

Justitie schijnt er streng in te zijn omdat er van aantoonbare uitzonderingen sprake moet zijn. Maar wat die uitzonderingen dan inhouden dat is altijd alleen maar omschreven als bovenstaande: dat er op zeer korte termijn een voorstel wordt verwacht. Misschien weet je VGH wat nog meer uitzonderingen zijn.

• sabine12

Hoi Colette,

Mag ik vragen om welke vergunninghouder het gaat en voor welk land jullie op de wachtlijst staan. En kun je eventueel zelf inschatten of een snel voorstel mss in de planning ligt?? Hopelijk ben je snel uit die onzekerheid.

• Hannah

Oh wat belachelijk dat een VH daar zo laconiek over doet. Waarschijnlijk komt het goed, maar wat zou het schelen als ze je goede en duidelijke informatie geven, dan weet je ook of je wel/geen hoop hoeft te hebben, zo'n procedure is al spannend genoeg. Veel succes!

• Trip

Beste Colette,

Als er al IBO is afgenomen hoeft dat niet nog een keer (op hetzelfde BKA-nummer). Je moet de verlenging van je BT tenminste 12 weken voor de vervaldatum aanvragen bij her ministerie. Ben je te laat: nieuw BKA-nummer! Er wordt wel een aanvullend onderzoek gedaan en de medische verklaring moet opnieuw worden afgegeven. De inhoud van je brief is inderdaad minder belang. Justitie heeft in elk geval een brief nodig waarin je je beroept op bijzondere omstandigheden. De bijzondere geschiktheid wordt beoordeeld door de Raad. De verlenging wordt voor 4 jaar afgegeven.

In een van de reacties wordt de leeftijd van 48 jaar genoemd; dit klopt niet! Er wordt gewerkt aan de herziening van de adoptiewet. De leeftijd zal waarschijnlijk iets opgehoogd worden maar er wordt wel een mamimum leeftijdverschil tussen ouder en kind ingevoerd. Dat gaat ook gelden voor de partner (getrouwd of samenwonend).

Succes!