triptolerine (puberteitremmer)

• Ssu-Ching

Hallo,

Wie heeft er van julllie ervaring met triptolerine?

Onze dochter is bijna 11 (januari) en 1.35.

Endicrinoloog wil gaan beginnen met het spuiten van triptolerine.

Wij hebben echter hier nog de nodige vraagtekens bij.

Wie heeft er ervaring met gebruik of heeft er voor gekozen om af te wachten?

Volgens endicrinoloog zou ze nog maar maximaal 5 cm groeien na 1e menstruatie.

Kan iemand dit beamen?

Zelf ben ik ook niet groot, maar 1.58. Ik heb er zelf totaal geen moeite mee maar zal het toch wel prettig voor mijn dochter vinden als ze de 1.50 gaat halen. De vraag is nu dus of dit ook zal lukken zonder al die remmers.

• metam

Hallo Ssu-Ching,

Onze dochter is in oktober 11 geworden. Ze heeft afgelopen jaar een groeispurt gehad en is nu ca 145 cm. Ze had al een tijdje borstontwikkeling, en is in oktober ongesteld geworden. Als je dochter nog geen groeispurt heeft gehad en nog geen borstontwikkeling heeft, zou ik geen medicijnen gaan gebruiken. Wij zijn ook naar de kinderarts geweest, maar die was er ook helemaal niet voor. Heeft heel rustig met dochter gesproken over lichaamslengte van mensen in haar land en dat ze nu eenmaal niet zo lang zal worden als veel mensen in NL. Ook ik hoop dat dochter in ieder geval 150 cm zal halen, liefst nog iets langer…

Meta

Ps, ik heb gehoord dat die 5 cm groei max na start menstruatie niet klopt trouwens. Misschien wel voor sommige meisjes, maar nit voor alle. Daar hoop ik maar een beetje op…

• summer

onze dochter is bijna 9 en is nu 1.18 moeten wij er nu ook in gaan voorzien andere meiden uit haar groep zijn bijna allemaal 1.30 cm zouden wij naar een kinderarts met haar moeten om haar lengte ik zelf ben er niet zo voor, maar ik schrik dat de anderen nu veel langer zijn.

• BG

Onze dochter is net zo lang en 3 maanden jonger. Ze heeft al een beetje borstonwikkeling. We denken er niet over om iets te spuiten. Voorstandrrs beweren dat het geen kwaad kan maar wij zijn daar geenszins van overtuigd. Ze zou in het land van herkomst ook klein zijn geweest. Zie geen reden om bij een gezond kind in te grijpen alleen omdat de mensen hier een stuk langer zijn. Ook een zoontje dat echt de 1.60 niet gaat halen. Jammer maar helaas.

• Anja1

Summer,

Het is waarschijnlijk dat je dochter altijd kleiner zal blijven dan haar leeftijdsgenootjes - ik weet niet waar ze vandaan komt, maar dat is de graadmeter. Onze dochter komt uit een deel van China waar de Chinezen bijna het kleinst zijn van heel China. Ze is nu ruim dertien, heeft haar eerste menstruaties achter de rug en zit op 1.52. Dat is al vier cm boven verwachting en ik zie er nog wel wat centimeters bijkomen (want die 5 klopt lang niet altijd zoals Meta ook al schreef). Los daarvan hebben wij altijd gezegd dat vanaf haar tiende zeker niet met puberteitsremmers zouden beginnen, want op die leeftijd heb je het echt al niet meer over een te vroege puberteit. En ik las onlangs een artikel over de gevolgen van groeiremmers die nu bij de groep dertigers die ze gebruikt heeft tot grote vruchtbaarheidsproblemen leidt - wie zegt dat dat met puberteitsremmers ook niet zo gaat. Die groeiremmers waren ook onschuldig…:-(.

Mijn dochter weet al heel lang dat ze klein zal blijven (ik ben gewoon wat minder lang, kan ze dat overigens humoristisch zeggen) en ze heeft een tijd gehad dat ze dat heel vervelend vond. Inmiddels is dat bijna niet meer zo, ze vindt zichzelf heel ok…:-). Haar broer gaat haar inmiddels voorbij overigens - want die gaat zeker 1.70 worden in de verwachting, omdat hij uit het hoge Noorden komt.

Groetjes,

Anja

• summer

enorm bedankt voor jullie antwoorden sorry brak even in bij iemand zijn vraag maar ik stond er sta er ook niet achter, zal wel los lopen en die verhalen over die middelen heb ik ook gehoord en wij hebben ook zoiets dat gaan we niet doen, hier krijgt ze ook al een beetje borstvorming nog geen menstruatie, gelukki,g dus wie weet mag een nog 30 cm bij komen.

• summer

met groep bedoelde in haar adoptie genootjes, maar ik ga er ook niks aan doen, ze is verder heel gezond doet het enorm goed op school en af en toe vind ze het vervelend dat ze kleiner is dan haar leeftijdsgenootjes, maar wij maken er ook geen halszaak van en de school gaat er ook enorm goed mee om, er is daar zelf een jongentje wat een meisje wil worden, dat is ook al aangetoond via het genderteam, het is een kleine school, maar gelukkig gaan ze met alles en iedereen heel goed om, en de kinderen accepteren elkaar daar, hoe het over drie jaar op het voorgezetonderwijs zal gaan is voor later zorg.

• Heej

@ BG: Mee eens!

Wij hebben bij onze 5-jarige zoon ook het besluit genomen dat we niets gaan doen om zijn groei te beïnvloeden (behalve gezond eten en op tijd naar bed :-) terwijl hij wel een flink stuk kleiner is dan Nederlandse leeftijdsgenoten. De schoolarts wilde doorverwijzen vanwege een groeiachterstand maar wij zien geen enkele reden om een gezonde kleuter te gaan behandelen met groeihormoon. Ook omdat je niet weet wat de effecten op (middel)lange termijn zullen zijn. En voor ons is onze zoon perfect zoals hij is, al baalt hij zelf wel van zijn geringe lengte…

• Jannekeac

Heeft de endocrinoloog een handfoto gemaakt? Wat is daar uitgekomen qua botleeftijd, loopt die voor of juist achter? Dus hoe zien de groeischijven eruit? Dit kan informatie opleveren over de resterende groeicapaciteit. Vraag in elk geval om meer bevindingen en meer uitleg, dit is een ingewikkelde materie.

Ik heb van onze endocrinoloog begrepen dat deze medicijnen alleen invloed op de lengte hebben, wanneer er echt sprake is van voortijdige pubertijd en er dus al op zeer jonge leeftijd (denk <6 jaar of zo) met de medicijnen wordt begonnen. Vanaf een bepaalde leeftijd (weet niet precies welke) is de invloed op de groei verwaarloosbaar en worden de medicijnen alleen gegeven vanuit sociaal/psychische overwegingen. Denk een kind van 8 dat al ongesteld dreigt te worden en dat het nodig heeft nog enkele jaren gewoon kind te kunnen zijn. Bovendien is het resultaat qua lengtegroei erg moeilijk te meten omdat niet bekend is hoe lang het kind zou zijn geworden zonder medicijnen.

Zijn jullie bij een academisch ziekenhuis? Ik vraag me altijd af of het gemiddelde ziekenhuis wel de kennis in huis heeft om deze behandeling op juiste waarde te schatten, Er is volgens mij een Yahoo-groep Voortijdige pubertijd, misschien kun je daar je licht eens opsteken? Al gaat het bij jullie niet om voortijdige pubertijd, de medicijnen zijn hetzelfde.

Succes met jullie afwegingen. Janneke

• heppiepost

kijk ook eens naar de Chinese groeicurve, onze zoon is gewoon een klein Chineesje, maar zijn lengte en gewicht zijn wel in verhouding en hij is kerngezond. (http://fwcc.org/previous_site/growthchart.html is wel wat ouder)