Heeft de endocrinoloog een handfoto gemaakt? Wat is daar uitgekomen qua botleeftijd, loopt die voor of juist achter? Dus hoe zien de groeischijven eruit? Dit kan informatie opleveren over de resterende groeicapaciteit. Vraag in elk geval om meer bevindingen en meer uitleg, dit is een ingewikkelde materie.
Ik heb van onze endocrinoloog begrepen dat deze medicijnen alleen invloed op de lengte hebben, wanneer er echt sprake is van voortijdige pubertijd en er dus al op zeer jonge leeftijd (denk <6 jaar of zo) met de medicijnen wordt begonnen. Vanaf een bepaalde leeftijd (weet niet precies welke) is de invloed op de groei verwaarloosbaar en worden de medicijnen alleen gegeven vanuit sociaal/psychische overwegingen. Denk een kind van 8 dat al ongesteld dreigt te worden en dat het nodig heeft nog enkele jaren gewoon kind te kunnen zijn. Bovendien is het resultaat qua lengtegroei erg moeilijk te meten omdat niet bekend is hoe lang het kind zou zijn geworden zonder medicijnen.
Zijn jullie bij een academisch ziekenhuis? Ik vraag me altijd af of het gemiddelde ziekenhuis wel de kennis in huis heeft om deze behandeling op juiste waarde te schatten, Er is volgens mij een Yahoo-groep Voortijdige pubertijd, misschien kun je daar je licht eens opsteken? Al gaat het bij jullie niet om voortijdige pubertijd, de medicijnen zijn hetzelfde.
Succes met jullie afwegingen. Janneke