Ervaring met VVE(-indicatie) peuterspeelzaal bij adoptiekinderen?

  • Sander

    Beste allemaal,

    Ik was me aan het verdiepen in het fenomeen peuterspeelzaal en struikelde daarbij over het begrip VVE, en ook een VVE-indicatie zoals die kan worden afgegeven door het consultatiebureau. Ik begrijp dat kinderen die een (taal)achterstand hebben, deze indicatie zouden kunnen krijgen, en daarmee (met voorrang) op een VVE-peuterspeelzaal terecht kunnen. Mijn vragen zijn:

    - Zijn er prikborders die hier ervaring mee hebben?

    - Is een VVE-indicatie iets wat je zou willen nastreven (om je kindje meer kans te bieden op het inhalen van een eventuele ontwikkelingsachterstand), of juist niet (en waarom niet)?

    - Wordt zo'n indicatie makkelijk verleend op basis van het feit dat het om een interlandelijk geadopteerd kindje gaat (het zal bij ons niet om een heel jong kindje gaan, dus enige taalontwikkeling in de moedertaal zal al aanwezig zijn)?

    - Bij een VVE indicatie wordt er een minimum gesteld aan het aantal uur dat het kindje naar de peuterspeelzaal gaat. Hebben jullie weleens moeilijkheden ondervonden in verband met hechting? Hoe lang na thuiskomst ging het kindje (voor het eerst) naar de (VVE)-peuterspeelzaal en hoeveel uur?

    - Zijn er in de grotere steden wachtlijsten voor (VVE)-peuterspeelzalen? Wanneer hebben jullie je kindje ingeschreven?

    Ik ben benieuwd naar de reacties!

    Alvast bedankt,

    Groet,

    Sander

  • boliviaantjes

    wij hebben hier wel ervaring mee.

    Onze zoon kreeg er via het consultatiebureau een verwijzing voor.

    Hij is er niet zoals gebruikelijk heengegaan met 2,3 jaar, maar pas na zijn derde verjaardag ivm zijn hechting.

    Het is misschien per gemeente verschillend, maar bij ons is het verplicht als je een VVE indicatie hebt dat je kindje 4 halve dagen gaat. Dit was voor onze zoon niet haalbaar. Hij sliep 's middags nog en had het met name ook op sociaal gebied niet makkelijk. Hier was alle begrip voor en hij is het eerste half jaar maar twee keer per week gegaan. Na zijn vierde verjaardag heeft hij een verlenging gekregen tot zijn vijfde verjaardag. Aan school was hij echt nog niet toe en de overstap naar groep 1 zou te groot zijn. Zo heeft hij een jaar extra op de psz gezeten, maar wel met de juiste stimulans en begeleiding én niet te vergeten in een relatief kleine groep kinderen vergeleken met de basisschool. Hierna is hij naar groep 1 gegaan.

    Wij zijn heel blij dat we dit traject zo gevolgd hebben. Het is het belangrijkst dat je recht doet aan de ontwikkeling van je kind binnen zijn of haar mogelijkheden.

    De regels die er zijn rondom VVE hebben te maken met het feit dat het gesubsidieerd wordt door de gemeente, als ouder betaal je alleen een ouderbijdrage. Maar al hadden we het zelf moeten betalen dan hadden we het zeker weer zo gedaan.

    Ook krijg je als ouder één keer per week een paar uur “les”. Dit is met name voor onze allochtone medelanders. Maar elke week kreeg ik ook leuke knutsels/ boekjes mee voor thuis rondom het thema waar ook op de psz aan gewerkt werd.

    Zo kun je spelenderwijs thuis ook echt meewerken aan het stimuleren van de ontwikkeling van je kind zonder schools te worden en onze zoon heeft dit ook altijd erg leuk gevonden.

    Met adoptiekinderen hadden ze in onze woonplaats weinig ervaring, maar wel was men altijd bereid naar onze ideeen en adviezen te luisteren.

  • pepe

    VVE (vroeg en voorschoolse educatie) wordt ingezet bij (veelal) allochtone kinderen met een taalachterstand.

    De kinderen gaan 4 dagdelen naar de peuterspeelzaal, er wordt aan de hand van thema's een waar taalbad voor de kinderen gecreeerd om zo de kinderen op een acceptabel niveau te krijgen voordat ze naar school gaan.

    Ondertussen zijn er diverse vormen van peuterspeelzalen; piramide is een heel bekende.

    Per gemeeente kan de toewijzing voor zo'n 4de dagdeel (2 of 3 dagdelen is standaard, daar betaal je ook je ouderbijdrage voor) anders geregeld zijn; de verwijzing door het consultatie bureau is de meest bekende maar ook een huisarts, kinderarts of taalcentrum kan dit aanvragen.

    Of je het wel voor je kindje ivm hechting; dat kan je alleen bepalen als je kindje er eenmaal is en je kunt zien hoe het gaat met je kindje.

    Wij hebben voor nr 2 wel gekozen voor de 4 dagdelen, vanaf het 3de jaar, omdat de taalontwikkeling ver achter liep en we hoopten dat de psz de juiste stimulans zou kunnen bieden. Zij heeft overigens geen andersalige achtergrond, wel een taalprobleem

    Nr 3 heeft geen 4de dagdeel gevolgd; ondanks haar komst naar NL als “ouder kindje” had zij na een half jaar geen enkele achterstand meer, op welk gebied dan ook.

    Nr 4 zou et extra dagdeel hard nodig hebben; onze stichting van psz werkt echter niet mee aan een verlengde peuterperiode en het is ons (en de zorgverleners om ons heen) volstrekt duidelijk dat met 4 naar groep 1 absoluut niet haalbaar is. Om een gat tussen 4 en 5 te voorkomen hebben we dan ook niet gekozen voor een psz met een VVE programma maar om integrale vroeghulp in te schakelen. Zij hebben (zonder dat er ook maar één test aan te pas kwam) een voorlopige indicatie voor een rec2 peutergroep geregeld; hier kunnen kinderen met een (zeer) grote spraak of taalachterstand vanaf 1,5 t/m 5 jaar terecht.

    Al met al dus met 4 kinderen, 4 verschillende ervaringen met VVE…. en dat dan nog eens alle 4 binnen dezelfde psz-stichting; in een andere gemeente kan het weer heel anders zijn.

    Ik zou je dan ook aanraden om eerst goed naar je kindje te kijken, sfeer te proeven op verschillende psz en aan de hand daarvan te bepalen wat het beste is.

  • Proudmom

    Hallo Sander

    Onze oudste zoon was 2,5 jaar bij thuiskomst. Na 4 maanden probeerden wij het kinderdagverblijf. VVE was toen inderdaad niet mogelijk omdat hij maar 1 dag ging. Hij moest inderdaad minimaal 4 dagdelen. Hij had wel zo een indicatie kunnen krijgen. Echter ging het helemaal niet op het kinderdagverblijf. Heel veel gewenst gedrag en hij reageerde helemaal niet op mij als ik terug kwam. Op advies van SAV oppas thuis gezocht en hij is toen uiteindelijk naar de PSZ gegaan toen hij een jaar thuis was. We zijn toen ook met 2 ochtenden begonnen. Dit was voor hem genoeg. Ja hij had een VVE indicatie kunnen krijgen, maar 4x was echt teveel voor hem. Achteraf heeft hij de Nederlandse taal zo snel en goed opgepakt, dat de hele VVE niet nodig was. We hebben echt goed naar hem gekeken.

    Onze jongste zoon kwam met 10 maanden en heeft een schisis. Met 2 jaar zei hij nog bijna niets. Op basis daarvan een indicatie gekregen voor VVE. Hij is na de zomer gestart met de PSZ. Eerst laten wennen met 2 ochtenden en vanaf nu een dagdeel erbij. Ik heb met de PSZ afgesproken dat hij eerst 3 dagdelen komt en over een tijdje pas 4. Daar werd niet moeilijk over gedaan. Het was voorheen wel zo dat je alleen VVE kon krijgen als je kindje er een jaar aan mee kon doen. Tegenwoordig hoeft dat niet meer. Echter heb ik heel erg getwijfeld of ik mijn jongste mee zou laten doen met het VVE programma. Het gaat bij VVE puur om achterstand in taal, woordenschat. Dit is bij mijn zoon niet meer het geval, maar het gaat puur om articulatie. Hij zit wat betreft zinsbouw en woordenschat gewoon op niveau. Nu heeft de PSZ aangeboden om contact op te nemen met de logopedist, zodat ze daar aan kunnen werken. Officieel hoort dit niet bij VVE, maar daar hebben wij geluk mee.

    VVE wordt vaak gegeven aan kindjes die thuis niet of nauwelijks de Nederlandse taal krijgen aangeboden. Ik zou zeggen kijk goed naar je kind. Als je zelf thuis veel benoemt en bewust met taal bezig bent, hoeft de VVE geen meerwaarde te hebben. De indicatie werd bij ons echt gemakkelijk af gegeven, maar kijk goed naar je kind of het er aan toe is om 4 dagdelen naar een PSZ te gaan. Vaak komt die taalontwikkeling vanzelf wel goed op gang en is een stabiele basis voor het kind veel belangrijker.

    Groetjes proudmom

    mama van 2 Chinese SN kanjers

  • kasteel

    Ons is direct een VVE-indicatie aangeboden door de consultatiebureau-verpleegkundige, op een moment dat wij daar nog niet aan toe waren (i.v.m. hechting). Volgens haar komt hij in aanmerking voor het VVE-traject omdat hij bij een risico groep hoort vanwege zijn adoptie-status. Ondanks evt. wachtlijsten, zou hij daarom ook zeer snel nadat wij het aangeven geplaatst kunnen worden (binnen 1 maand). Er is niet gesproken over een minimum van 4 dagdelen. Vanuit mijn werk op VVE-peuterspeelzalen, weet ik dat hij hier recht op heeft. In de praktijk worden kinderen echter vaak (structureel) minder dagdelen gebracht, vandaar dat ik niet op de hoogte was van een VERPLICHTE aanwezigheid van minimaal 4 dagdelen…

    Inmiddels hebben wij hem opgegeven om na 1 april te starten voor 1 middag en 1 ochtend, evt. met papa/mama erbij de eerste 2 maanden. Hij is dan 8,5 maand bij ons. Mocht het mogelijk zijn om gebruik te maken van de voordelen van het VVE-traject gedurende die 2 dagdelen, dan sta ik daar zeker voor open, mits wij kunnen meedenken over de wijze waarop dit wordt ingezet (liever niet 1-op-1 met een volwassene apart in een kamertje, maar gewoon binnen de groep).

    Als ik hier echter lees dat hij er minstens een jaar gebruik van moet kunnen maken en ook nog eens minimaal 4 dagdelen de PSZ moet bezoeken, zijn dit al 2 redenen om buiten de regeling te gaan vallen. Dit lijkt me geen probleem voor een Nederlands gezin dat zelf in staat is een prima taalbad aan te bieden.

  • Proudmom

    Kasteel

    Ik heb laatst begrepen dat het geen jaar meer is dat het ook minder mag zijn. Dit was nog wel het geval bij onze oudste.

    Groetjes Proudmom

  • pepe

    onze zoon mocht ook gewoon op een VVE psz/programma komen, ondanks dat het maar om een half jaar zou gaan.

    Het was juist de belemmering om langer door te mogen om te kiezen voor een taalschool.

    Proudmom; ik zou wanneer het gaat om een schisis met articulatieroblemen veel eerder kiezen voor een zogenaamde taalschool; een peutergroep voor kindjes met een spraaktaalprobleem als voor een psz met VVE; op zo'n taalgroep zit standaard een logopediste en gaat het om zeer kleine groepjes (8 kindjes) met twee juffen; in ons geval ook nog met een ondersteuning in gebarentaal, door voor deze vorm van psz te kiezen hoeven we geen losse logo in te zetten en heeft hij buiten zijn dagdelen echt de rust thuis; heel fijn!

  • Proudmom

    Hoi Pepe

    Daar heb ik ook aan gedacht, maar er zijn heel veel voordelen aan de PSZ voor ons. Het zit namelijk in hetzelfde gebouw als de school waar hij straks heen gaat. Hij zit in een klas naast groep 1 en mag als hij 3,5 jaar ook al in groep 1 gaan kijken. Voor het veilige gevoel vind ik dit heel fijn. Bij ons is er geen taalgroep in de buurt en dat betekent dat hij flink moet reizen. Dit vind ik dus minder prettig.

    Verder vind ik dat hij al aardig gaat. Hij is in een half jaar tijd al zo vooruit gegaan en hij moet nog 3 worden. Hij is ook niet bang om te kletsen of te zingen en babbelt de hele dag door. Vandaar de keuze voor de PSZ. Ik heb zelf wel getwijfeld of ik hem 4x wilde laten gaan omdat het inderdaad alleen om articulatie gaat, maar aangezien de PSZ wil meewerken met de logo vind ik dit de beste optie. Mocht zijn spraak ergens gaan stagneren dan moeten we verder zien. Dan heeft hij waarschijnlijk een spraakverbeterende operatie nodig. Zijn harde gehemelte is nu nog open. Het is nog een optie omdat uiteindelijk te gaan sluiten.

  • Sander

    Beste allemaal,

    HEEL erg bedankt voor alle nuttige informatie die in zeer korte tijd in dit draadje terecht is gekomen! Daar kan ik echt wat mee… In onze stad zijn de PSZ-en overigens alleen 's morgens geopend. Komt dat vaker voor?

    Hartelijke groet,

    Sander

  • pepe

    is afhankelijk van het aantal kindjes dat een psz bezoekt;

    ieder dagdeel open kost gedl, en dat doen ze dus alleen bij voldoende kinderen;

    bij ons was het zo dat er alle dagen (behalve woensdag) een ochtend en middagopening was maar ondertussen zijn er 2 middagen gesloten…

    Alleen de ochtenden is wel zo fijn; is minder belastend voor je kindje (vaak fitter, geen last met eventuele dutjes) en vaak een stuk handiger te plannen…