Beste allemaal,
Ik was me aan het verdiepen in het fenomeen peuterspeelzaal en struikelde daarbij over het begrip VVE, en ook een VVE-indicatie zoals die kan worden afgegeven door het consultatiebureau. Ik begrijp dat kinderen die een (taal)achterstand hebben, deze indicatie zouden kunnen krijgen, en daarmee (met voorrang) op een VVE-peuterspeelzaal terecht kunnen. Mijn vragen zijn:
- Zijn er prikborders die hier ervaring mee hebben?
- Is een VVE-indicatie iets wat je zou willen nastreven (om je kindje meer kans te bieden op het inhalen van een eventuele ontwikkelingsachterstand), of juist niet (en waarom niet)?
- Wordt zo'n indicatie makkelijk verleend op basis van het feit dat het om een interlandelijk geadopteerd kindje gaat (het zal bij ons niet om een heel jong kindje gaan, dus enige taalontwikkeling in de moedertaal zal al aanwezig zijn)?
- Bij een VVE indicatie wordt er een minimum gesteld aan het aantal uur dat het kindje naar de peuterspeelzaal gaat. Hebben jullie weleens moeilijkheden ondervonden in verband met hechting? Hoe lang na thuiskomst ging het kindje (voor het eerst) naar de (VVE)-peuterspeelzaal en hoeveel uur?
- Zijn er in de grotere steden wachtlijsten voor (VVE)-peuterspeelzalen? Wanneer hebben jullie je kindje ingeschreven?
Ik ben benieuwd naar de reacties!
Alvast bedankt,
Groet,
Sander