Adoptie naar Nederlands recht

• Tinus

Vorige jaar hebben wij een kindje geadopteerd uit een land waarbij we de adoptie pas na een jaar naar Nederlands recht konden laten omzetten.

Onlangs hebben we deze procedure doorlopen en afgelopen week is er een uitspraak gedaan van de Nederlandse rechter. Weet iemand hoe het nu eigenlijk verder gaat? Is er nog een wachttijd of kunnen we direct paspoorten aanvragen?

Ik ben benieuwd of iemand ons verder kan helpen.

Alvast bedankt!

• Pienemien

Bij mijn weten wordt het vonnis ingeschreven in Den Haag en worden de gegevens dan doorgegeven aan de eigen woonplaats. Dat zou natuurlijk even kunnen duren. Ik zou het even navragen bij de advocaat of de gemeente bellen of de inschrijving inmiddels is aangepast.

• yvonne

Als ik het me goed herinner (alweer 4 jaar geleden) gaat na de uitspraak van de rechter een zgn herroepingstermijn in van 3 maanden (voor het geval iemand bezwaar maakt). Na die 3 maanden worden de gegevens doorgestuurd naar Den Haag en vervolgens naar je eigen gemeente, dan kun je een paspoort aanvragen. Deze zomer op vakantie naar het buitenland gaat wel lukken voor jullie :)-D

• yvonne

Sorry, verkeerde smiley…. ik bedoelde deze ;)

• Tinus

Bedankt voor de antwoorden. De volgorde van Yvonne komt mij inderdaad wel bekend voor.

Fijne avond!

• AnneM

Dit komt mij ook bekend voor. Het kan in totaal zo'n 9 -12 maanden duren! Volgens mijn advocaat heeft de kinderrechter het ook druk met zaken die meer urgentie hebben.

Maar ik heb ook een aanvullende vraag: kun je tot die tijd helemaal niet naar het buitenland? Kun je niet reizen met het paspoort uit het geboorteland in combinatie met de verblijfsvergunning?

Binnen het Schengen gebied?

Ik heb geen plannen voor het buitenland, maar zou het eigenlijk wel handig vinden om het te weten.

• Karen K.

Met een geldig (land-van-herkomst)-paspoort en een in NL verkregen verblijfspasje is het mogelijk om binnen Schengen-landen vrij te reizen.

Wel moet het kind onder begeleiding reizen met de ‘ voogd’ zoals vermeld op de achterkant van het verblijfspasje!

• AnneM

Hoi Karen,

bedankt! Dat konden ze me bij de IND niet vertellen!

Nog wat anders, deze week ben ik door de raadsmedewerkster van de kinderbescherming gebeld. Zij moet bij mij op huisbezoek en een rapportje schrijven. Ik vind het vreemd omdat ik nog nooit gehoord had dat dit wordt gedaan voor een erkenning van een adoptie naar Nederlands recht. Maar volgens haar was het nieuw. Alleen in de regio Rotterdam werd het ook al gedaan. Ze zei dat de rechtbank mijn verzoek ter zijde legt, zolang er geen rapportje is uitgebracht over haar bezoek bij ons thuis!

Geen keuze dus, wil ik mijn kind een leven in de illegaliteit besparen!

Ik vind het best vreemd. Want ik meen dat voor een erkenning naar Nederlands recht getoetst moet worden of een adoptie binnen de wetgeving tot stand is gekomen. Of vergis ik me nu?

Heeft iemand hier ervaring mee?

AnneM

• Tinus

Hallo AnneM,

Ik heb ook al van 2 stellen gehoord dat ze een extra gesprek bij de RvdK hebben gekregen voordat de NL rechter uitspraak zou doen. Blijkt een nieuwe regel te zijn.

Groeten,

Tinus

• jipke1976

Ben benieuwd of wij dit dan ook krijgen, hebben de procedure ook pas opgestart