Welke vergunninghouder en kosten adoptie China

• Fam. Hoeijmakers

Beste mensen,

Wij staan nu op het punt om een beslissing voor de vergunninghouder te maken, zodat we de raad van de kinderbescherming kunnen mededelen naar welke vergunninghouder ons dossier (medio Jan. 2013) naartoe mag worden gestuurd.

Kan iemand ons meer vertellen, informatie delen, over de wachtijden (specialneeds, leeftijd jonger dan 2 jaar) en de verwachten adoptiekosten 2013-2014 per vergunninghouder: Meiling, Kind & Toekomst en Wereldkinderen? Wij gaan met z'n tweetjes en komen met z'n drietjes terug ;-).

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Groetjes Ron & Saskia

Ons verhaal is te volgen via: www.jeetjeminahelemaaluitchina.nl

• Titia

Hoi,

Er is net een uitwisseling geweest hierover, dus als je een stukje terug kijkt moet je dat wel kunnen vinden.

Wij zijn erg tevreden over Meiling, die qua kosten ook het laagst zit omdat ze met vrijwilligers werken en geen kantoor hebben.

Verder is hun benadering persoonlijk en wordt er nog steeds goed ( vinden wij) en nog vrij snel ( wij hadden binnen enkele maanden na aanmelding een voorstel) gematched.

Sterkte met de beslissing, Titia

• pepe

Wij hebben ondertussen meerdere procedures doorlopen bij Meiling;

net als Titia zijn we tevreden over de gang van zaken daar;

Voordelen; vrijwilligersorganisatie, mensen weten hoe het voelt, kosten zijn daardoor (een stuk!!!) lager dan bij de andere twee VGH, er wordt heel secuur gekeken naar je spacial needs lijst en doordat er nooit zo heel veel wachtende ouders zijn heeft men een goed overzicht welke ouders bij een bepaald kindje passen; degenen die matchen zijn ook degenen die je persoonlijk hebt gesproken, dus je bent niet alleen een papieren dossier; er wordt vlot gematched, ze werken zowel met de special focus lijst als met LID files, ze vragen extra info op over de kindjes waarvan het rapport niet recent is (en dat gebeurt nog al eens in China), het matchen gebeurt door een persoon met een medische achtergrond, je kunt altijd met je vragen bij iemand terecht, er wordt vlot en goed gecommuniceerd. Er gaat een Nlse begeleider mee naar China

Nadelen; doordat het een vrijwilligersorganisaties is zijn veel stappen in het proces onderverdeeld bij verschillende teams; na aanmelding heb je dan ook 3 verschillende gesprekken waar steeds wat tijd tussen zit, daardoor duurt het wat langer voordat je op de wachtlijst staat. Sommige regels en afspraken komen wat bevoogdend over; daar moet je door heen kunnen prikken. Dit is vooral zo bij het meereisbeleid voor al aanwezige kinderen onder de 6, daar hebben jullie nog geen “last” van.

Aan kosten moet je denken; tussen de 800 en 1500 euro per ticket

3000 in totaal aan inschrijf-, bemiddelings, vertalings, en begeleidingskosten (hier zit het grote verschil met K&T en WK)

zo'n 8000 euro voor China; tehuiskosten, paspoortkosten, binnenlandse vliegtickets, hotelkosten, vervoer, uitstapjes, eten, alles zit daar in. Als je met zijn 2-en reist kom je daar meestal goed van rond!

Als je meer wilt weten, roep je maar!

• bianca

Wij hebben zowel een Taiwan als een China procedure doorlopen bij Meiling.

En zijn zeer tevreden over deze organisatie.

De begeleiding is voortreffelijk, De contactpersonen nemen echt de tijd voor je.

Ook mag je altijd bellen of mailen met deze personen, en krijg je vrijwel gelijk bericht terug.

Uit ervaring weet ik dat je vrij snel een voorstel kan krijgen (10 dagen na LID), en ook in mijn vrienden en kennissenkring die via Meiling de procedure gevolgd hebben of volgen, is gebleken dat de voorstellen vrij snel gaan.

We hebben onze papieren eerst bij K&T gehad, maar hier werden we zo onbeschoft behandeld en te woord gestaan, ook de bereikbaarheid is daar erg slecht. (tussen 9 en 12 en dan moet je nog eens 1,5 uur wachten voordat je telefoontje beantwoord wordt).

Dus daar hele slechte ervaringen mee.

Ik hou me altijd voor dat wereldkinderen en K&T met hun verstand werken, en Meiling werkt met gevoel.

Dus het is maar net wat je zelf prettig vindt.

Succes met je overwegingen en de procedure.

• csekka

Wij hebben onze zoon via KT geadopteerd. Wij waren hier tevreden over. Meiling was voor ons geen optie, leek op dat moment niet voor ons te kunnen bemiddelen. Bij WK ben ik heel bot aan de telefoon te woord gestaan.

Ik vind juist het feit, dat je niet afhankelijk bent van vrijwilligers een pluspunt. Ben meer van het zakelijke.

Wij hebben begin jullie de intake gehad en hadden 31 dec het definitieve telefoontje te pakken dat wij de ouders mochten worden van onze zoon. (hij stond op de Special Focus lijst)

Ik denk dat je bij elke procedure en bij elke VGH wel tegen dingen aanloopt waar je minder blij van wordt….maar dat hoort er volgens mij gewoon bij…. 3x zuchten en doorgaan.

Wij waren voor de hele procedure iets minder dan 20.000 kwijt. (een deel van het bedrag is ook afhankelijk van wat je in China besteedt aan inkopen, eten, souvenirs etc)

• pepe

Hoi Csekka,

dat is dus financieel een flink verschil; wij waren ongeveer hetzelfde bedrag kwijt maar gingen met 6 personen heen en met 7 terug…. Dat is alleen al qua vluchten een flinke som, maar kwamen uiteindelijk, met alle uitstapjes, eten, souvernirs op hetzelfde bedrag uit…

Wij zijn overigens ook gematched van de special focus lijst; intake begin oktober, aan hem gematched eind oktober….. nog voor LID.

Uiteindelijk vind ik persoonlijk snelheid niet het belangrijkste; wél de secuurheid/aandacht bij het matchen. En dat lijkt bij Meiling écht bovenaan te staan

• csekka

en zo kiest dus een ieder, om zijn eigen redenen, een vergunninghouder.

Ron en Saskia: Veel succes met kiezen en vooral sterkte tijdens het wachten. (hoe lang dit ook mag zijn)

• Fam. Hoeijmakers

Allen, bedankt voor jullie reacties. Wij hebben inmiddels alle drie de vergunninghouders gesproken en hebben er een uitgezocht. 24 januari hebben we het rapportgesprek met de raad en hopelijk snel daarna deintake bij de vergunninghouder.

Groetjes Ron & Saskia

• Sasha78

Wij hebben hele goede ervaringen bij WK. Ze waren telefonisch en per mail erg goed bereikbaar en juist helemaal niet een nummer. Ik vond het contact heel erg persoonlijk. Daarnaast waren ze heel realistisch over onze mogelijkheden.

We hebben ontzettend snel een voorstel gehad, toen onze papieren in China lagen waren we binnen een maand gematcht!

We gaan nu de 2e procedure ook weer bij hun opstarten.