Wij namen Grote Broer van 4 mee (evenals Grote zus van 7). Onze overweging was ook “een gezin worden doe je samen” en we konden het ons ook niet voorstellen om na 3 weken thuis te komen met het nieuwe gezinslid, dat tot dan toe alleen door te Skypen was gezien door Grote Broer en Grote Zus. Ook vanuit de nieuweling leek het me wat lastig om na de vliegreis weer aan een nieuwe situatie (de aandacht delen met broer en zus) te moeten wennen.
Het was een hele goede beslissing, kunnen we achteraf concluderen. We hebben een fijne, ontspannen reis gehad. Er is veel begrip vanuit Grote Broer en Grote Zus voor de eerste moeilijke momenten/de moeite met aanpassen van Kleine Broer. We denken dat dit mede komt doordat ze zo betrokken zijn geweest bij het hele proces (waaronder de reis). Voor Kleine Broer was het prettig een voorbeeld te hebben van hoe dat werkt om in ons gezin te leven, daarnaast kon hij met ze spelen, was hij natuurlijk gewend om continu in het gezelschap van andere kinderen te zijn én waren onze ogen niet direct op een onnatuurlijke manier alléén op hem gericht.
Kortom: wij zagen alleen de voordelen. China was zo kindvriendelijk, dat het reizen met 3 kleine kinderen prima verliep.
Ook wij hadden grootouders die graag mee wilden om ons te ondersteunen tijdens deze reis. Wij vonden het echter een echte gezinsaangelegenheid en wilden daar liever geen extra personen bij hebben. Dat is achteraf gezien ook absoluut niet nodig geweest.
Ik kan me voorstellen dat financiële overwegingen ertoe leiden dat 1 of 2 personen afreizen.
Succes met afwegen!