broer of zus (< 6 jr) wel of niet mee

• Karen K.

We overwegen een 2e procedure.

“Grote broer” (nu bijna 2 jaar) zal ws. nog geen 4 jaar zijn als we naar China zouden mogen.

Er is een VH die nadrukkelijk stelt: " het beter is als broertjes en zusjes onder de 6 jaar niet meegaan met de adoptiereis naar China."

Zijn er ervaringen onder jullie:

- Grote Broer meenemen, zonder extra begeleider

- Grote Broer meenemen, met extra begeleider (Oma zou zo mee willen hoor!)

- Grote Broer niet meenemen, maar onder de goede zorgen van Opa en Oma laten (lang leve skype?)

Nieuwsgierige groet, Karen

• Anja1

Hoi,

In ons geval ging het om Grote Zus van vier die meeging om haar broertje (van ruim twee) op te halen. Wat ons betreft, een louter positieve ervaring! Want Grote Zus maakte zo alles mee, ook de overdracht en kon meteen een band met haar broer opbouwen. Haar broertje deed haar in alles na en vond het duidelijk geruststellend dat er nog een kind met een chinees uiterlijk bij dat gezin hoorde. Natuurlijk zijn er ingewikkelde momenten geweest met jaloezie en boosheid, ook van haar kant. Maar die krijg je thuis ook, en daar hadden we alle tijd om met zijn tweeen ook daar alle aandacht aan te geven. Ik zou het zo weer doen. Wij zaten overigens bij een andere vergunninghouder die zegt ‘'een gezin worden doe je met zijn allen’' en in die zin er ook niet zo voor is als een van de ouders reist.

Overigens: als er iemand mee wil en dat kan financieel en je ziet dat zelf zitten - dan kan ik me voorstellen dat dat ook een heel fijne optie is.

Groetjes,

Anja

• pepe

Ben het helemaal met Anja eens;

grote zus (sen in ons geval) waren ijsbrekers, we hadden het niet zonder hen willen doen.

Oma was geweldig als ondersteuning, bij de betreffende vergunninghouder die je bedoelt.

Kids niet mee was voor ons geen optie; ze hadden het vast heel goed gehad bij opa en oma maar wij kunnen en willen hun zo lang niet missen.

Los daarvan; samen reizen geeft zo veel mooie herinneringen voor later! Herinneringen die je kids delen.

• kasteel

Wij namen Grote Broer van 4 mee (evenals Grote zus van 7). Onze overweging was ook “een gezin worden doe je samen” en we konden het ons ook niet voorstellen om na 3 weken thuis te komen met het nieuwe gezinslid, dat tot dan toe alleen door te Skypen was gezien door Grote Broer en Grote Zus. Ook vanuit de nieuweling leek het me wat lastig om na de vliegreis weer aan een nieuwe situatie (de aandacht delen met broer en zus) te moeten wennen.

Het was een hele goede beslissing, kunnen we achteraf concluderen. We hebben een fijne, ontspannen reis gehad. Er is veel begrip vanuit Grote Broer en Grote Zus voor de eerste moeilijke momenten/de moeite met aanpassen van Kleine Broer. We denken dat dit mede komt doordat ze zo betrokken zijn geweest bij het hele proces (waaronder de reis). Voor Kleine Broer was het prettig een voorbeeld te hebben van hoe dat werkt om in ons gezin te leven, daarnaast kon hij met ze spelen, was hij natuurlijk gewend om continu in het gezelschap van andere kinderen te zijn én waren onze ogen niet direct op een onnatuurlijke manier alléén op hem gericht.

Kortom: wij zagen alleen de voordelen. China was zo kindvriendelijk, dat het reizen met 3 kleine kinderen prima verliep.

Ook wij hadden grootouders die graag mee wilden om ons te ondersteunen tijdens deze reis. Wij vonden het echter een echte gezinsaangelegenheid en wilden daar liever geen extra personen bij hebben. Dat is achteraf gezien ook absoluut niet nodig geweest.

Ik kan me voorstellen dat financiële overwegingen ertoe leiden dat 1 of 2 personen afreizen.

Succes met afwegen!

• metam

Bij ons ging grote zus (3,5) mee om kleine broer (werd 2 in China) op te halen. Ook tante ging mee, maar dat was omdat ze het zelf graag wilde. Ook wij hadden het niet anders gewild. De opname van onze zoon verliep heel soepel.

Meta

• Pienemien

Grote Broer van 4,5 ging mee met het ophalen van Kleine Zus toen net 3 jaar oud. Onze zoon drie weken bij anderen laten was geen optie in ons geval. Ondanks dat hij dol is op oma en hij daar helemaal vertrouwd is, wilde hij hooguit een nachtje naar oma en drie weken zou voor hem en oma te lang zijn. Ook een extra begeleider was geen optie, omdat er eigenlijk niemand was die we daarvoor zouden kunnen/willen vragen (moeder op leeftijd, schoonmoeder nog nooit gevlogen, (schoon)zussen/broers/zwager/vrienden met banen en eigen gezinnen).

We hebben een fantastische reis gehad, ondanks dat onze zoon het erg moeilijk heeft gehad. Ik denk dat hij het nog veel moeilijker zou hebben gehad als we na drie weken afwezigheid met Kleine Zus waren thuisgekomen. Voor Kleine Zus was de aanwezigheid van Grote Broer zeker fijn, al was hij niet altijd lief tegen haar (en zij niet tegen hem). Hij was en is (tot zijn grote ergernis :-)) haar grote voorbeeld.

• Melle

Wij gingen dan niet naar China. Maar grote broer onder 4 ging mee. Zo kon grote broer wennen en 2e spruit idem aan de nieuwe situatie. Nu zijn we daar erg dankbaar voor.