Aanvragen paspoort

• Lesley

Goedemorgen,

Wij hebben in 2011 onze 2 kindjes uit Hongarije geadopteerd; ze kregen destijds in Hongarije een Hongaars paspoort met onze achternamen. Deze hebben ze nu nog.

Maar we willen de kinderen gaan inschrijven in Den Haag en dan hebben ze een NL paspoort nodig. Heeft iemand van jullie hier (recent) ervaring mee? Kan ik gewoon naar het loket Burgerzaken gaan en een paspoort voor beiden aanvragen? Moet je dan het oude Hongaarse paspoort inleveren?

Ik ga ook nog even informeren bij onze gemeente maar tips etc. zijn altijd welkom.

Gr.

Lesley

• MCP

Al onze kinderen ( 3 verschillende procedures) zijn direct naar nederlands recht geadopteerd in het land van herkomst maar hadden bij inschrijven in Den Haag nog geen nederlands paspoort. Dit was ( toen?) niet nodig ( nu wel? ). Wij hebben de inschrijving vrijwel direct na aankomst geregeld. Bij de oudste 2 hebben we een kopie bijgevoegd van het nederlandse noodpaspoortje ( wat maar eventjes geldig is, alleen om uit te reizen) en bij de jongste moest een kopie van zijn chinese paspoort.

Den Haag geeft een lijstje met documenten die je in moet leveren, dit is per land verschillend.

• Hermine

Hoi Lesley,

Wij hebben ook onlangs nederlands paspoort aangevraagd voor onze zoon. Ook omdat we hem inschrijven in Den haag. HIj komt dan wel uit China maar had ook nog zijn oude china paspoortje. We zijn naar de afdeling burgerzaken geweest en moesten onze adoptiepapieren laten zien, bewijs dat wij zijn ouders zijn. Hij moest zelf ook mee. We mochten zijn china paspoort houden gelukkig. Succes!

• MCP

Voor inschrijven in Den Haag heb je bij mijn weten geen nederlands paspoort nodig.

Of dat is nieuw ( ons jongste kind is 1,5 jaar geleden in Den Haag ingeschreven) .

In Den Haag vroegen ze alleen alle ORIGINELE stukken van de adoptie, maar geen nederlands paspoort.

• Lesley

In de lijst die ik van het Ministerie doorgestuurd kreeg staat het volgende:

Van: Landelijke Taken DPZ

Verzonden: woensdag 16 november 2011 14:02

Aan: Lesley

Onderwerp: Betr.: Inschrijven adoptiekinderen

Beste heer/mevrouw,

Om de geboorteakten en de adoptie van uw kinderen in de Haagse registers van de burgerlijke stand te kunnen registreren zijn de volgende documenten nodig:

- verzoek om inschrijving (zie bijlage)

- kopie paspoort verzoeker

- bewijs Nederlanderschap van uw kinderen (kopie Ned. paspoort)

- origineel gewaarmerkt afschrift van de geboorteakten voorzien van een Apostille en een beëdigde vertaling,

- de originele adoptie-uitspraak voorzien van een apostille en beëdigde vertaling

- de Confirmity-verklaring voorzien van beëdigde vertaling

- origineel gewaarmerkt afschrift van de huwelijksakte van de adoptiefouders

- indien opgemaakt: akte van naamskeuze

U kunt alle documenten (aangetekend) sturen naar ons volgende postadres:

Dienst Publieks Zaken

Afdeling Landelijke Taken

Postbus 12620

2500 DL Den Haag

Ik hoop u voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groeten,

• MCP

bewijs nederlanderschap van uw kinderen ( kopie Ned. paspoort)

Het ‘kopie paspoort’ staat tussen haakjes, dat is een voorbeeld.

Bij een adoptie waarbij het kind direct de nederlandse nationaliteit krijgt zijn de adoptiepapieren waarin staat dat de adoptie onder het verdrag heeft plaatsgevonden het bewijs van nederlanderschap. In alle drie onze gevallen was daar een document van…

Ik heb het 3x aangevraagd op deze manier, onze kinderen hadden nog geen paspoort want ze waren er nog maar net toen we ze in Den Haag lieten inschrijven.

Anders zou ik ze gewoon even mailen…

• Pienemien

Als bewijs van Nederlanderschap kun je ook een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie gebruiken. Je moet dan wel expliciet aangeven dat ook de nationaliteit daarop moet worden vermeld. Voor ons zou het niet handig zijn geweest om het paspoort al aan te vragen vóórdat de inschrijving in Den Haag rond was. Bij de inschrijving in Den Haag is ook de geboorteplaats van onze dochter vastgesteld, onze gemeente wilde dit niet inschrijven op basis van de adoptiepapieren. Ze zou anders een paspoort hebben gekregen zonder geboorteplaats daarin vermeld.

• Lesley

Duidelijk!