oproep Wereldkinderen ouders voor Chinese kinderen

• tjitske12

Kan iemand mij vertellen hoe de procedure werkt als je een overstap maakt van een vergunninghouder naar een andere?

ij hebben de oproep van Wereldkinderen gezien en vandaag uitgebreid met ze gesproken. Dit gaf ons de informatie die we nodig hebben en waar we van voelen dat we daar nodig zijn voor een kindje. Ondanks dat we ver in een procedure zijn bij een andere vergunninghouder overwegen wij over te stappen, omdat het zinloos blijft om te wachten tot we uberhaupt iets horen, laat staan gematcht kunnen worden. Ondanks dat wij volgens de vergunninghouder een goede aanvraag hebben vindt er geen matching plaats en wachten we al meer dan een jaar.

Ik ben vergeten vandaag te vragen hoe een overstap in zijn werk gaat, maar wellicht kan iemand mij hier dat vertellen. Anders bel ik morgen gewoon weer even :-). maar ik vind het ook fijn om ervaringen te horen.

groetjes, Tjitske

• Twee-1

Hai Tjitske,

Volgens mij is dat afhankelijk per land. Zijn jullie al in procedure en gaat dit over de oproep over China?

Dan moet je volgens mij bij de VH aangeven dat je wilt stoppen met de procedure zodat ze alle documenten terugtrekken uit het land. Dan moet je bij de VH aangeven dat ze je rapport doorsturen naar de andere VH. Daar moet je dan opnieuw een procedure beginnen.

Volgens mij moet je dan wel de documenten opnieuw in orde maken.

Succes!

• Janmar

geen idee bij welke VGH jullie nu zitten, maar hebben zij ook een China procedure? WK matcht namelijk van dezelfde lijst als de andere 2 VGH en is wel veel duurder.Door bij dezelfde VGH te blijven, kan dat jullie wel kosten besparen

• tjitske12

Dag Janmar,

Dank je voor je reactie.

we zitten nu bij St. Kind en Toekomst en die bemiddelen wel voor China. het verschil in kosten is niet zo heel groot met Wereldkinderen en we hebben de luxe dat dta voor ons niet de grootste zorg hoeft te zijn. Het is alleen zo dat kind en toekomst ons steeds zo in het ongewisse laat en na een jaar (nadat we zelf bellen) aangeeft dat we een te krappe aanvraag hebben, terwijl er wel een oproep is geplaatst voor de kinderen waar wij juist voor open staan. bellen geeft helaas geen enkele duidelijkheid.

Het is meer dat we het een beetje zat zijn dat we steeds aan het lijntje worden gehouden, al op meerdere oproepen hebben gereageerd en niet eens een reactie krijgen, laat staan worden gematcht. Dus het ligt wat gecompliceerder.

groetjes, Tjitske

• tjitske12

dank je. Ik zal morgen nog eens bellen, maar het klinkt logisch.

• siblingdream

Vergelijk wel even de bemiddelingskosten, zodat je niet voor verassingen komt te staan

• Hadassah.

K&T en wereldkinderen werken met betaalde krachten.

Meiling en de NAS met vrijwilligers.

• Sander

Voor zover ik weet werkt de NAS niet met vrijwilligers hoor

• Sander

Hallo Tsjitske,

Je verhaal laat me toch niet los (zie andere draadje). Ik snap het niet. Nu lees ik in dit draadje wéér dat WK matcht vanaf dezelfde lijst in China als de andere 2 vergunninghouders. Dan mag er toch geen 6.000 Euro aan de strijkstok blijven hangen bij een overstap?! Ik kan dit níet rijmen met het belang van het kind. Waar zijn we mee bezig als in deze situatie WK/K&T niet samenwerken om jullie kindje zsm aan een goede match qua ouders te helpen? Jullie mogen dan in de luxe positie verkeren dat jullie je dat kunnen veroorloven, maar het gaat me ook om de principiële, algemene kwestie: áls het zo moeilijk is om adoptieouders te vinden voor kinderen met SN, dan moeten er toch geen blokkades zijn om in NL te switchen van vergunninghouder als er in het zendende land vanuit dezelfde lijst gewerkt wordt??

Nog los van de centen komt het op mij over als een totaal onnodige, werkverschaffende actie om een dossier vanuit China naar NL terug te halen en vervolgens weer op te sturen, met alle handelingen en documenten die opnieuw moeten worden opgesteld. En het betreffende kindje zit ondertussen nog langer te wachten!

Als ik jou was zou ik overwegen om - als je dit al uitputtend hebt voorgelegd aan beide vergunninghouders - over deze situatie toch ook eens contact op te nemen met het Ministerie van Veiligheid en Justitie / Centrale Autoriteit. Doe je het niet voor je eigen situatie, dan voor de goede zaak. Ben erg benieuwd naar het antwoord…

Groet,

Sander

• MCP

Sander,

Dat is net zo krom als dat je je papieren opnieuw in orde moet maken.

Dus je dossier wordt teruggehaald uit China en dan moet je precies zo'n zelfde dossier weer gaan maken bij een andere VGH…..belachelijk toch!

Dit zijn ook echte nederlandse bedenksels dat het zo moet want helaas heb ik dit meegemaakt bij een ander land met 2 andere VGH's. Toen we dus uiteindelijk, na een nieuw dossier en na een voorstel afreisden en daar bij het buro kwamen hebben wij hiernaar gevraagd en ze vonden het heeeeel erg raar dat we een nieuw dossier moesten maken ( want daardoor duurde het ook nog eens allemaal langer, ze snapten in het buitenland niet waarom het dossier niet gelijk per kerende post weer terugkwam zodat ze konden matchen, maar nee, eerst een nieuw dossier, opnieuw vertalen…duurde weer een maand ) en we weer zo'n 1200 euro voor een dossier hadden moeten uitgeven ( alleen al 900 euro aan legalisaties zat er op) . Wat hen betreft was een telefoontje van de VGH voldoende geweest om het dossier op de stapel van de andere VGH te leggen…dus ik bedoel maar….wie doet er hier moeilijk???? Precies, nederland, met al zijn eigen 100-en wetjes en regeltjes…..