Spreekbeurt over adoptie

• NH

Mijn dochter (groep 6) gaat haar spreekbeurt houden over adoptie.

Graag hoor ik tips wat je wel en wat je beter niet kunt vertellen.

Bestaan er ook korte informatieve filmpjes over adoptie?

Welke ‘voorwerpen’ zou je kunnen laten zien tijdens de spreekbeurt?

• yvonne

Mijn dochter, ook groep 6, heeft laatst haar werkstuk gemaakt over adoptie. Om daarmee bezig te zijn was voor haar ook een beetje de puzzelstukjes van haar eigen verleden ordenen.

Zij heeft in plaats van algemene plaatjes bij de tekst steeds iets gekozen wat juist betrekking had op haarzelf, dus haar eigen aankomstkaartje, foto van haar eigen biologische ouders, foto van haar eigenadoptieouders, een kopie van onze beginseltoestemming. Dit zijn dingen die je ook zou kunnen laten zien bij een spreekbeurt, naast dingen die specifiek zijn voor haar land van herkomst.

In de bibliotheek zijn allemaal juniorboekjes, eentje daarvan gaat over adoptie, die heeft zij gebruikt.

• Anja1

Hoi,

Bespreek vooral met je dochter wat zij wel/niet wil laten zien, en hou zelf ook in je achterhoofd dat je dingen maar eenmaal voor de eerste keer kunt vertellen. Op deze leeftijd (mijn dochter heeft ook ooit een spreekbeurt als 6 jarige, als 9 jarige gehouden) zou ik het vooral nog algemeen houden - wat is adoptie enz, en wat minder inzoomen op haar eigen persoonlijke adoptie. Dat beviel hier goed in elk geval.

Succes!

Groetjes,

Anja

• t@sje

Mijn zoon is pas 5 jaar (groep 2) dus nog geen ervaring hier. Maar ik herinner me van mijn eigen schooltijd een spreekbeurt over adoptie van een klasgenootje, ik denk in groep 6 of 7. Hij liet de kleertjes zien die hij aanhad bij zijn adoptie en een paar foto's van het kindertehuis waar hij gewoond had. Terugdenkend heeft hij eigenlijk gewoon zijn eigen adoptieverhaal met de klas gedeeld. Ik weet nog dat ik er erg van onder de indruk was en op dat moment bedacht dat ik ook ooit een kindje zou willen adopteren… De jongen in kwestie had op sociaal-emotioneel gebied wel wat problemen en na zijn spreekbeurt was er meer begrip/compassie bij zijn klasgenoten voor zijn soms vreemde gedrag. Vooral het beseffen dat hij iets van 4 jaar in een kindertehuis had gewoond en niet in een gezin met een papa en een mama was een eye-opener. Voor mij, maar ook voor veel klasgenoten. Ik weet nog dat we (o.l.v. de meester) nog uitgebreid hebben nagepraat over de spreekbeurt en over wat adoptie betekent voor een kind. En welke invloed zijn adoptie op dat moment nog had op het dagelijks leven van mijn klasgenoot (moeilijker leren maar vooral problemen in het vertrouwen op andere mensen). Mooie herinnering!