Ouders gezocht voor Chinees jongetje

• Zoé

Jazeker dat is balen. Zo had ik het niet gelezen, het klonk meer alsof de overstap niet mogelijk was om de extra administratiekosten. En dat zou ik echt jammer vinden, want het is wel haalbaar. Althans als de adoptie financieel haalbaar is.

Ik lees het heel vaak van mensen. Ze reageren dan van: bij ons welkom , maar niet mogelijk . En dan reageert daar weer iemand op met: ja bij ons ook niet mogelijk, etc etc etc

En ik begrijp gewoon niet dat er blijkbaar zoveel ouders zijn die willen en dat ze allemaal schrijven : wij willen wel maar het kan niet.

En de kindjes maar wachten…. En wachten….. Het gaat er bij mij niet helemaal in, eerlijk gezegd.

Ten tweede vind ik het een nutteloze toevoeging aan de discussie, sorry.

Maar je hebt gelijk, als je niet aan de eisen voldoet, is dat heel erg jammer. En frustrerend. Voldoen jullie nooit aan de eisen? Bij China lijkt het namelijk meer, dan dat het soms is. Aan het vermogen kom je al snel als je alle inboedel optelt, en ook de andere eisen lijken strenger op papier. Want ook voor andere landen moet hè gezond zijn etc. Etc. Bij ons speelde het huwelijk een rol, maar dat is een kwestie van tijd geweest.

• Zoé

En als je bij dezelfde VH overstapt zijn de kosten minder hoog. Ik zou eens bellen over de kosten want dan moet er wel heel veel veranderd zijn. Wij hoefden echt niet Alles dubbel te betalen.

Ik mis het gewoon dat er nooit meer wordt gereageerd van: wij gaan gelijk bellen.

Is er dan zoveel veranderd binnen 1 à 2 jaar…..

• rcn@quicknet.nl

Ook ik wil even reageren , Wij hebben een goed inkomen , Adoptie kunnen wij betalen , alleen dan de opleiding eisen , ik heb lbo gedaan daarna 2 jaar Kappersopleiding , is niet dat ik dom ben maar ik wilde gewoon kapster worden en daar heb je gewoon geen mavo of havo voor nodig , mijn man heeft mavo gedaan daarna doorgestroomd naar havo , bij zijn laatste jaar kreeg hij van zijn baas zo'n goede aanbieding die heeft hij gepakt.

Hij werkt daar nog steeds dus is geen domme keuze geweest , maar voor china heb je dan pech…

Zo kan het dus ook lopen.

Wij zijn nu bezig met de via , ik merk gewoon dat de landen het gewoon steeds moeilijker maken voor adoptie , in China laten ze dus liever kinderen in een thuis zitten dan dat ze in een warm gezin bv bij ons groot worden gebracht.

Al had ik geweten toen in 16 was dat wij wilden gaan adopteren had ik gewoon mavo gedaan , en mijn man zijn laatste jaar afgemaakt.

Ik hoop echt nu met de ouder nood voor China deze regels worden versoepeld ,

En Musje natuurlijk is er de laaste 2 jaar veel veranderend , mensen durfen geen 25 000 euro meer van hun spaarrekening te halen , bang hun baan te verliezen en dan sta je op straat.

Hoe groot je kinderwens ook is , in deze tijd van crisis kan ik me voorstellen dat mensen dubbel nadenken.

Ik merk het ook aan mensen bij ons in de via curcus het geld word een steeds groter probleem.

• Sander

Zo he, ik vind jou wel heel makkelijk!

“En ik begrijp gewoon niet dat er blijkbaar zoveel ouders zijn die willen en dat ze allemaal schrijven : wij willen wel maar het kan niet. En de kindjes maar wachten…. En wachten….. Het gaat er bij mij niet helemaal in, eerlijk gezegd.”

Wát gaat er dan niet in? Wij zijn gewoon niet welkom in China, daar kunnen wij niks aan doen! Bij ons gaat het om onze geaardheid. En als je inderdaad met 6.000 Euro extra overstapkosten te maken krijgt én er is net per 1 januari ook nog een bijdrage van 3.700 Euro komen te vervallen, én je bent toevallig geen boven-modaal-verdiener, dan is een toename in de zelf te nemen kosten van 10.000 Euro toch geen druppel te noemen?! Voor veel landen is dat het grootste deel van de totale procedure! Dan kan er nog spelen dat je over de leeftijdsgrens heen gaat bij een switch, of één van de vele andere eisen die per land verschillend zijn vormen een blokkade. Lekker makkelijk om jezelf als voorbeeld te nemen omdat het bij jullie toevallig wel kon!

“Ten tweede vind ik het een nutteloze toevoeging aan de discussie, sorry.”

Hopsakee, nog een lekkere dooddoener. Ten eerste is discussie meestal een van de noodzakelijke voorwaarden om een probleem aan de orde te stellen, en zonder dat komt er ook geen oplossing. Toevallig heb ik van de week nog een gesprek gevoerd met de SAV over het feit dat de drempels om over te stappen zo hoog zijn. Daar waren ze het daar volledig mee eens, dat dat niet in het belang van de kinderen is, en dat dat eigenlijk eens goed aan de orde zou moeten worden gesteld!

Ten tweede ga je volkomen voorbij aan de gevoelens die spelen bij ouders die ECHT niet kunnen switchen en zó graag een ouder kindje en/of kindje met SN zouden willen adopteren! Dan is het behoorlijk schrijnend als je al die tijd oproepen voorbij ziet komen! Denk je nou écht dat die ouders te dom, lui of eigenwijs zijn om de telefoon te pakken en dat het probleem daarmee dan ineens opgelost is???

Behoorlijk denigrerend dit!

Ik kan het soms zó bizar vinden dat (aspirant) adoptieouders zo hard kunnen zijn naar elkaar…!

• Zoé

Weet je zeker dat een kappersopleiding niet goed genoeg is? Je moet een cv maken en naar de vergunninghouder sturen, niemand vraagt de opleiding officieel te waarderen.En ik denk dat kappersopleiding goed genoeg is….

Twee jaar geleden was er ook crisis, dat is het niet. Misschien zijn ouders wat mondiger geworden en hebben ze meer inkijk in de special focus lijst. Want ik vind het raar dat er blijkbaar niemand van het prikbord in aanmerking komt voor China. Of reageert op een ouder kindje. Maar wellicht zijn er al veel reacties geweest en zijn er gewoon minder mensen actief op dit prikbord….

• Zoé

Misschien heb je gelijk. Was het een paar jaar geleden makkelijker. Bij ons in ieder geval wel en het ging om precies dezelfde situatie.

Blijkbaar zijn de kosten meer dan verdubbeld want het kostte ons rond de achthonderd euro extra….

Ik wilde niet kwetsend zijn, maar ik schrik wel van de bedragen, dat dat zoveel duurder is geworden, vind ik moeilijk te geloven. Zesduizend euro is echt veel, dat snap ik ook. Zonde!

• rcn@quicknet.nl

Wij hebben begrepen dat opleiding zeker belangrijk is , zodra wij klaar zijn met de via en verder gaan ga ik het zeker alsnog proberen .Misschien heb je gelijk maar dan alsnog heeft mijn man naar zijn mavo geen verdere afgeronden opleidingen misschien dat zijn werk cv heel veel goed maakt.

Laten we hopen dat er ergens wel een ouder is die in de pen is gedoken of daadwerkelijk heeft gereageerd.

• Nannie

Ons zou overstappen waarschijnlijk meer dan 10.000 euro kosten.

Ik vind dat niet ‘iets’ meer.

Eerlijk gezegd vind ik het ergerlijk dat je als aspirant adoptief ouder niet makkelijker kan switchen.

Is dit nou in het belang van het kind?

Los van het geld moet je je eerst uitschrijven bij de een om je in te kunnen schrijven bij de ander en die gaat dan eerst nog eens kijken naar je dossier of het eigenlijk wel kan. En met ons dossier met hier en daar een haakje is dat samen met de hoge kosten toch echt wel een hele, hele hoge drempel om over te stappen.

Dit terwijl dit kindje hier dus echt meer dan welkom zou zijn.

• Sander

las ik nou laatst hier op het prikbord niet een verhaal van iemand die vertelde dat overstappen tussen 2 Nederlandse vergunninghouders betekende dat het dossier van het zendende land terug moest naar Nederland, en vervolgens helemaal aangepast hier in NL omdat de ene vgh andere documenten vereiste dan de andere vgh, en dan weer weer terug naar het zendende land, om daar op dezelfde stapel/bureau te belanden waar het al lág, en dat ze er in het zendende land ook niks van begrepen dat het zo moest? Die medewerker in het buitenland had eigenlijk alleen maar het dossier van de ene naar de andere stapel hoeven te verkassen als de Nederlandse vergunninghouders met elkaar samen hadden kunnen werken.

Ik weet niet waar deze knoop nou precies zit. Misschien bestaan er regels vanuit het MvVJ waarom het zo omslachtig moet. Maar ik ga er bij onze contactpersonen op aandringen dat het bespreken van een oplossing steeds belangrijker wordt, in het belang van wachtende kinderen.

• Anja1

Hoi,

Misschien is het alvast handig om dit nu al eens aan een vergunninghouder voor te leggen - hoe zijn die opleidingen zodanig weer te geven (en dan heb ik het niet over vervalsen) dat het toch voldoende is voor China. Dan kun je wellicht wel voor China kiezen en daar worden momenteel veel ouders voor gezocht. Door alle drie de vergunninghouders. Een aantal mensen schrijven ‘wij staan al drie jaar op de wachtlijst bij een ander land’ en ‘overstappen kost zoveel geld’. Sorry, maar als je drie jaar geleden al voldeed aan de eisen voor China en dat land een optie voor je was, dan begrijp ik niet waarom je op de wachtlijst voor een ander land bent gekomen. Want ook drie jaar geleden waren de wachttijden voor SN kinderen uit China al behoorlijk kort.

Maar die opleiding is een realistisch iets - wellicht wil een vergunninghouder daar eens induiken als jullie oprecht uit China willen adopteren. Want al die amerikanen die kinderen uit China adopteren - iedere ‘highschool’ is daar ook geen havo hoor. En persoonlijk vind ik het ergste criterium wat gevraagd wordt van China: inkomen, BMI, kan ik allemaal op een bepaalde manier nog wel inkomen - je wilt als land gezonde ouders die financieel voor een kind kunnen zorgen. Maar opleiding…. Maar ik zou zeggen, niet wachten tot de Via klaar is, nu gaan uitzoeken!

Groetjes,

Anja