positief (financiele) ervaring bij overstappen

• tanja12

ik zie veel berichten over de hoge kosten bij overstappen van de ene naar de andere vergunninghouder.

Ik wil daarom graag onze positieve ervaring met jullie delen.

Wij stonden al 1,5 jaar voor Ethiopie bij Stichting Afrika op de wachtlijst en waren bijna aan de beurt om de procedure te starten. Opeens zijner eisen gewijzigd door de Ethiopische autoriteiten tav de medische achtergrond van adoptieouders. Voor ons betekent dit dat we niet meer voor Ethiopie kunnen. Bij St. Afrika kun je alleen voor Ethiopie of Kenia kiezen en het lukt ons niet om een half jaar minstens daarheen te gaan.

St. Afrika heeft contact met wereldkinderen opgenomen om onze situatie te bespreken. Ik geloof dat deze twee ook veel samenwerken, zeker omdat zij dezelfde landen hebben. Zij hebben onderling gekeken wat er voor ons zou kunnen. Wereldkinderen heeft meer landen en kan dus in andere landen voor ons kijken wat mogelijk is. Ik heb uitgebreid met Wereldkinderen gesproken voordat wij de stap hebben gezet om over te stappen.

Financieel hebben beide vergunninghouders gekeken wat waar al gedaan is aan werk en wat dus niet dubbel hoeft te gebeuren. Dit hebben ze ook helemaal onderling geregeld en hier hebben wij helemaal niet naar hoeven vragen. Zo hoefden wij bepaalde kosten niet nog een keer te maken en heeft het voor ons netto slechts 300 euro gescheeld bij overstappen.

Die kosten zitten in nieuwe documenten die verzameld moesten worden.

Wij zijn juist heel blij hoe dat onderling werd geregeld en wij hierover werden geïnformeerd.

Dus er zijn ook positieve verhalen ;-)!

groet, tanja

• justin100010

Hoi Tanja,

idd een heelpositief bericht! En dit getuigd nou eens van goede wil en samenwerking tussen vergunninghouders,heel prettig dat WK bereid was om mee te denken.

Mag ik je vragen wat de nieuwe regels voor Ethiopie precies inhouden? Is er veel veranderd?? En liep je daar danniet tegen aanvoor China? Die zijn toch ook best heel streng dacht ik.

• Anja1

Mijn ervaring is dat onze vergunninghouder (WK) destijds heel goed meedacht in mogelijkheden. En dat was nog in een tijd dat er veel meer ouders waren, ook voor SN kinderen. Vandaag de dag is het kennelijk lastig om ouders te vinden, ik denk dat vergunninghouders dan echt wel bereid zijn om mee te kijken/denken. Tanja beschrijft een positieve ervaring, en ook qua scholing: met deelcertificaten enz. is een niet voltooide opleiding echt wel voltooid te maken. Aanvullende opleidingen en ervaring kunnen vast een rol spelen.

China heeft inderdaad best een redelijk eisenpakket, maar niet ondoenlijk volgens mij. Vragen of het kan, hulp vragen aan vergunninghouders kan in elk geval geen kwaad lijkt mij.

Groetjes,

Anja

• tanja12

Dag Justin,

de eisen zitten in het verleden waarin een ziektegeschiedenis is van kanker.

Helaas is dit bij ons het geval ( op kinderleeftijd, maar dat maakt dus niet uit voor ethiopie).

wij zijn nu voor Colombia in procedure en daar zijn we goed gekeurd.

China kon inderdaad niet, maar Wereldkinderen heeft gelukkig nog meer landen.