werven adoptieouders

• marieke04

Nu het aantal mensen dat wil adopteren zo snel afneemt, verbaast me het wel - er zijn kinderen genoeg waarvoor ouders gezocht worden (zie de oproepen) dat de vergunninghouders, adoptievoorziening geen voorlichtingscampagne of wat dan ook starten. Waarschijnlijk not done in adoptieland, maar misschien bereik je er wel mensen mee die op basis van verkeerde informatie of onbekendheid er nu van afzien.

• Zoé

Ik denk eigenlijk dat je daarmee niet de mensen ‘werft’ voor desbetreffende kinderen. Niet te vergeten dat adoptie een lang proces is en niet iedereen ervoor geschikt is of aan de eisen van een land voldoet.

• siblingdream

-

• Nan33

Ik voel met mijn net beneden modale inkomen toch echt niet bij de elite horen. Gewoon een kwestie van een aantal jaren keihard sparen en je de nodige dingen ontzeggen.

• Anja1

Persoonlijk geloof ik niet zo in ‘'alleen voor de elite’' gezien de kosten - hard sparen helpt een hoop en heel vaak zijn er ook mogelijkheden in een omgeving. Persoonlijk denk ik dat het aantal teruglopende wachtende ouders heel veel te maken heeft met een kinderwens hebben die gaat over jong en gezond. Het percentage medische behandelingen wat slaagt neemt nog steeds toe, dus daar vallen mogelijke aspirant ouders af. Verder denk ik toch echt dat er mensen afhaken als ze zich in adoptie gaan verdiepen en erachter komen dat die jonge gezonde baby er meestal niet meer inziet.

Cynisch zullen sommigen nu gaan roepen, maar het is echt niet logisch om alleen geld als reden op te voeren. Er zijn eerder financiële crisissen geweest en toen liep het aantal adopties niet terug. Tuurlijk mensen die doorgaan in het proces die weten inmiddels dat het steeds meer gaat om oudere en SN kinderen. Maar mensen die zich er niet in verdiept hebben?

• pepe

Die discussie is hier al eerder gevoerd maar is volgens mij maar ten dele terecht;

Natuurlijk is adoptie duur maar dat is het hebben van een kind ook; alle tijd die je wacht spaar je die kosten uit; als je niets kunt sparen en niets overhoudt, zal het zorgen voor een kind ook moeilijk worden.

Ik kan me voorstellen dat als je je baan kwijt raakt dankzij de crisis, je je afvraagt of het wel verstandig is om een adoptie te starten maar misschien denken mensen die gewoon zwanger kunnen worden ook wel een tweede keer na voor ze zwanger proberen te worden…..

Misschien gaan mensen nadenken over het land; een adoptie uit Amerika zal wellicht niet mogelijk zijn, financieel…. Kenia ook niet, maar een sn-adoptie uit China kost beduidend minder. Alleen; als je beeld een babietje is (en ik kan me dat uit het oogpunt van de aspirant ouders ook wel voorstellen; je bent vaak heel lang bezig met het rijgen van een biologisch eigen kindje en dan is de overstap naar adoptie al een hele stap…. de stap naar een ouder kindje wellicht nog groter) en je merkt dat er eigenlijk alleen nog maar babietjes uit Amerika komen, dan kan ik me voorstellen dat je dat wellicht best zou willen maar tegen de kosten aanloopt; en vervolgens stopt (of niet start) omdat het zo duur is….

maar dan gaat het niet alleen om de kosten….immers er zijn andere opties, waarvoor men op dat moment niet kiest.

Ik weet alleen niet of je moet willen “ werven”, in het geval van bovenstaande situatie zou een koppel dan wellicht op verkeerde gronden kiezen…. en ik denk dat je altijd beter bij jezelf kunt blijven als een keuze maken die je eigenlijk niet ligt… daar worden kinderen de dupe van. Neemt niet weg dat ik als adoptie-ouder juist deze kindjes echt een warm thuis gun, baal dat het voor ons “ erop” zit en te allen tijde met aspirant ouders best het gesprek aan wil gaan, want ouder worden van een ouder special needs kindje is gewoon ouder worden; met alle geluk, plezier, liefde en zorgen die ouders van een NSN kindje ook mee mogen maken….

• Lesley

Ben het helemaal met Pepe eens. Waarvan akte (tu)

• Nannie

Is het niet ook ten dele door het ontmoedigingsbeleid / de berichtgeving over adoptie (wachtlijsten van jaren, SN, ) dat mensen ook afhaken?

En mbt die kosten: wij zitten net op / onder modaal en die kosten kunnen dan toch echt wel een obstakel zijn.

Natuurlijk kosten kinderen ook geld, maar als je veel tweedehands koopt, dan valt kom je niet op de 20.000-40.000 euro in een paar jaar tijd…

• pepe

Ja, maar die 40.000 is echt niet nodig hoor!

Wij hebben met anderhalve doodnormale baan 2 keer een procedure kunnen doorlopen voor minder dan 40.000 in totaal….

En sparen hebben we voor de eerste procedure 10 jaar gedaan, de tweede keer helemaal niet, toen ging het zo vlug dat we blij waren dat we nog over hadden vand e eerste procedure….

maar dat bedoel ik met “het is niet alleen de kosten”

• Nannie

Ha Pepe,

Wij sparen ook alvast voor een 2e procedure en die rekende ik alvast maar mee ;-)

Ook inderdaad in 10 jaar gespaard met in totaal 1 baan.

Maar daarvoor ook echt wel dingen moeten laten EN ouders die zonodig nog een beetje bij willen en kunnen springen.

Als je echt wil kom je met een (onder) modaal inkomen een heel eind, maar toch denk ik ook dat de bedragen an sich voor mensen een drempel kunnen zijn.