regioavond Waarom straffen en belonen niet altijd goed werkt voor geadopteerde kinderen door Anneke Vinke

• caro

Wereldkinderen V O O R A A N K O N D I G I N G

Regio avond Alkmaar

Op donderdag 10 oktober 2013

organiseren wij een regioavond met als thema:

Liever geen straf…

Waarom straffen en belonen niet altijd goed werkt voor geadopteerde kinderen

Straffen en belonen, principes uit de cognitieve gedragstheorie, zijn algemeen geaccepteerde principes in het dagelijkse leven en de opvoeding. Toch werken deze bij geadopteerde kinderen vaak niet zoals verwacht. Dat heeft alles te maken met het feit dat kinderen en ouders niet tegelijk gestart zijn, dat er een breuk in gehechtheidrelaties geweest is, een tijd voor de adoptie is die voor het kind stress opleverde.

Als straffen en belonen niet goed werkt, heeft dat ook gevolgen voor jezelf als ouder, vooral voor het

plezier dat je hebt in het ouder-zijn. Waar ouders zijn een lust was, kan het lastig of zelfs een last worden. Dit zijn processen die ook op niveau van de neurobiologie te verklaren zijn. De manier waarop het ‘ouderlijk brein’ functioneert komt kort aan bod.

Om de negativiteit van straf en beloning wat te keren, maken we kennis met de aanpak van Daniel Hughes. Hij kiest ervoor om ouders en kind te leren op een luchtige, vrolijke manier (Playful) opnieuw non-verbaal op elkaar af te stemmen, het kind daarbij volledig te accepteren (Acceptance), nieuwsgierig te zijn of te worden naar wat er in je kind leeft (Curiosity) en dat gevoel te delen (Empathy). Samen noemt hij dit de PACE principes. In de lezing gaan theorie en praktische voorbeelden hand in hand, waarbij natuurlijk ook ruimte is voor vragen en opmerkingen.

De lezing wordt verzorgd door dr. Anneke Vinke, vrijgevestigd GZ- en Kinder- & Jeugdpsychologe, al ruim 20 jaar werkzaam in het adoptieveld. Naast haar werk in de praktijk, geeft zij les op de Hogeschool Arnhem Nijmegen. Tevens is zij voorzitter van het ADOC, het AdoptieDriehoekOnderzoeksCentrum, te Leiden.

€ 5,- leden bij vooraanmelding, € 7,50 niet-leden

Voor meer informatie en aanmelden: ellyvdz@gmail.com

• Zoé

Jee wat interessant zeg. Jammer dat deze regioavonden zo ver weg zijn voor mij. Dat vind ik erg goed aan wereldkinderen, dat ze dit met regelmaat , en steeds andere onderwerpen , dit soort avonden organiseren. Helaas is de reisafstand voor mij te groot, anders was ik vast gegaan. Voor mensen die wel gaan: veel plezier.

• Omfie

Voor ons geldt hetzelfde: klinkt waanzinnig interessant maar erg ver weg. Aangezien wij in het zuiden des lands wonen. Wellicht komt er dichterbij ook nog een keer iets.

Omfie.

• Eke

We sluiten ons hier bij aan. We zouden er graag bij zijn. Het onderwerp is voor ons zeer herkenbaar. Jammer genoeg te ver weg.

• Zoé

Op haar website staat wel een PDF bestandje, maar voor een leek lastig te volgen. Zit er toch aan te denken de reis te maken :-).

• driekindjes

Ik ben hierheen geweest in zeist! Was de lange rit zeker waard!!

• Lesley

Hallo,

Ik heb mij vorige week opgegeven voor deelname maar nog geen bevestiging gehad. Klopt het dat dat wat langer duurt?

Gr.

Lesley

• caro

Klopt, je krijgt geen bevestiging. Als je dat wilt kun je haar even bellen of daarom vragen met een mail.

• Lesley

Hoi Caro,

Ik heb me per e-mail aangemeld. Raar dat er niet even een bevestiging van ontvangst word teruggemaild.

Bedankt voor je reactie,

Gr.

Lesley

• t@sje

Ik ben hier een maand of 3(?) geleden naartoe geweest. Absoluut de moeite waard!