Te verzamelen gegevens China bij Wereldkinderen

• AdoptieVader

Ik wil graag weten welke papieren je precies moet verzamelen voor de procedure voor China bij Wereldkinderen.

Omdat ik gelezen heb dat het snel kan gaan wil ik ervoor zorgen dat het verzamelen van de papieren niet de vertragende factor wordt. Op de website van Wereldkinderen is dit niet terug te vinden.

Heeft iemand hier (het liefst recente) ervaring mee?

Op internet zie ik tot nu toe alleen halve en waarschijnlijk verouderde lijsten.

Alsjeblieft serieus inhoudelijke antwoorden en dus niet van dat hoor je wel via de vergunninghouder.

• Anja1

Hallo Adoptievader,

Tja, toch denk ik dat het echt handiger is om te wachten totdat je meer informatie hebt van je vergunninghouder. Want er wijzigt nogal eens wat in de dingen die je moet verzamelen, of in het format waarin het aangeleverd moet worden en je loopt dan de kans dat je toch net het verkeerde hebt gedaan. Wat jullie wel al zouden kunnen is zorgen voor een setje foto's van huis en omgeving, van jezelf, van het toekomstige kamertje van je kind - dat ligt dan maar vast klaar. Verder kun je vast inhoudelijk beginnen aan een motivatiebrief waarom je wilt adopteren uit China en vast een overzichtlijst maken van je inkomen/financien enzo. Dan heb je toch het gevoel vast wat voorwerk te doen en dit soort dingen heb je straks zeker nodig.

Zelf hebben we twee keer alleen foto's e.d. gemaakt, voor de rest gewoon afgewacht en dan heb je toch echt met een week of twee alles ook wel bij elkaar hoor. Met die vertraging valt het dan toch erg mee.

Succes en groetjes,

Anja

• pepe

oh, en als je een datum weet meteen een afspraak maken bij de huisarts voor 4 dagen later; kun je na het papieren ophalen bloedprikken en dat is dan bij die afspraak binnen.

alvast nadenken over degene die je als voogd gaat vragen, zodat je dat formulier meteen kunt laten tekenen.,

(als je al kindjes hebt al bespreken met school en) met vrienden of ze een referentiebrief willen schrijven (in het Engels) en of ze dat als je de richtlijnen hebt binnen een week willen doen

en bij je baas navragen of ze engelstalige werkgeversverkleringen aanleveren (bij ons deden ze dat niet, hebben we zelf de Engelse aangeleverd en daar hebben zij het bedrag en de stempels op ingevuld)

wij hebben het de tweede keer in één week gered; als je je er even toe zet, gaat dat best

Succes; spannend weer!

• Zoé

En wellicht alvast een afspraak bij een notaris regelen ivm legaliseren papieren. Dat leverde bij ons een bron van stress. Succes met alles!

• Zoé

Misschien iets te snel gereageerd… Ik hoorde ooit dat WK legalisering regelt voor aspirant ouders….

• Ing2

Als je het intake gesprek hebt gehad bij WK, dan kan je daarna naar het beveiligde gedeelte van hun site.

Daar staat alles op wat je allemaal moet regelen van papieren. Het is nuttig om die papieren te gebruiken, die daar staan.

Toch is het handig om daarop te wachten helaas. Er wil nog wel eens wat veranderen.

Het verzamelen van alle papieren hoeft niet heel lang te duren hoor. Dat kan echt heel snel als je er zelf achteraan gaat.

Wij staan op de wachtlijst in Colombia ook via WK.

Bij ons heeft het vertalen in het Spaans en het psychologisch onderzoek het langst geduurd.Maar dat is volgens mij niet nodig voor China, dus dat scheelt weer.

Het legaliseren was binnen een dag geregeld bij de notaris. Dat kan heel snel, het scheelt wel per notaris enorm in de kosten. Dus het is wel slim om alvast een rondje notarissen in de buurt te bellen en te vragen hoeveel een legalisatie kost en hoe lang ze daarover doen.

Succes met de voorbereidingen.

Groetjes Ingrid

• Zoé

Klopt voor China hoef je het rapport vd dokter niet te vertalen. En ook geen specifiek psychologisch rapport. Ja die notarissen. Voor China helemaal niet zo ingewikkeld, maar sommige notarissen doen onnodig moeilijk. Je kunt dat ook uitbesteden. Dat las ik helaas pas nadat het geregeld was haha.

Van een paar jaar geleden:

Drie referentiebronnen van anderen ( die kun je alvast een beetje voorkauwen ). Staan voorbeelden op Amerikaanse websites.

Succes