Leeftijdsverschil tussen kinderen

• Zoé

Hoi ik weet dat dit eerder aan de orde is geweest, maar ben toch benieuwd naar recente informatie en wellicht ervaringen. Tussen mijn man en ons kind zit 39,5 jaar leeftijdsverschil. Is het dan toch mogelijk om te adopteren? Alleenaanvraag binnen een huwelijk als het gaat om China kan volgens mij niet?!

Hoe is dat voor de kinderen dat ze ongeveer even oud zijn? Het voelt voor mij niet helemaal goed. Of kan er van die veertig jaar worden afgeweken?

Is dit per vergunninghouder verschillend? Onze voorkeur gaat uit naar meiling. Ik wil ze ook zeker bellen, maar ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen bij andere mensen.

Groeten Zoé

• Janmar

Indien reeds een kind in het gezin aanwezig is, mag het leeftijdsverschil tussen oudste ouder en het te adopteren kind 42 jaar zijn; daarbij mag i.p. het leeftijdsverschil tussen beide kinderen niet meer dan 2 jaar zijn. Dit is een regel van justitie en zal bij alle vergunninghouders verschillend zijn.

Bij mijn weten gaan de vergunninghouders wel verschillend om met het minimaal leeftijdsverschil tussen beide kinderen. Bij Meiling mag dit minimaal ca. 1 jaar zijn.

Alleenaanvraag binnen een huwelijk kan voor China inderdaad niet.

• Zoé

Super! Bedankt voor je antwoord, Janmar.

• Titia

Hoi Zoé,

Tussen mijn dochter en mij zit grofweg 39,5 jaar verschil. Zij wordt deze zomer 5 ik word deze winter 45. Tussen mijn zoon en mij zit grofweg 41 jaar verschil. Hij is net 3 geworden en ik dus een paar maanden eerder 44.

Tussen de kinderen zit 1,5 jaar. Beiden komen uit China, wij zijn door Meiling bemiddeld.

Succes! Titia

• Eke

Het leeftijdsverschil met onze oudste (uit Thailand) is bijna 41 jaar, met de jongste (uit China) is 43,5 jaar. De kinderen verschillen dus 2,5 jaar van elkaar.

• Zoé

Dan zit ik met het volgende. Als we daadwerkelijk een onderplaatsing willen met een leeftijdsverschil van ongeveer 1 jaar, kunnen we alleen openstaan voor een baby tot 12 maanden. Ons eerste kind was namelijk hartstikke jong. Wij hadden destijds geen leeftijd opgegeven en kregen ( tot onze verrassing mag wel gesteld worden) een voorstel van een zeer jong kind. De sn was best lastig en ik moet bekennen dat ik de leeftijd van bijna 1 jaar bij ontmoeting ook best pittig vond Haha. Maar dit terzijde.

Nu mijn volgende vraag: is een bovenplaatsing ook mogelijk? Wij staan hier wel voor open, maar kan het ook? Of is dit absoluut niet aan te raden. Ik verwacht niet zoveel problemen met ons oudste kind, is momenteel te jong om dat echt te begrijpen ( denk ik??!!)

• pepe

Als je oudste/eerste bijna een jaar was bij adoptie, is hij/zij bijna 2 bij aanvraag nieuwe BKA, ruim 2 bij BT en als het allemaal heel vlug gaat rond 3 bij adoptie nummer 2; dat is een leeftijd waarop een kindje er zeker al bewust van is dat er wat verandert in het gezin; en dan vind ik persoonlijk bovenplaatsing nogal heftig.

De leeftijd van je kindje groeit mee met het wachten; dus wellicht lijkt het nu dat je maar tot 12 maanden kunt adopteren, maar als je een half jaar verder bent (toch al gauw de tijd die het vraagt om BKA-BT en inschrijving rond te hebben) gaan het dan al over anderhalf jaar, en als je dan een paar maandjes moet wachten ben je al bemiddelbaar met een kindje van bijna 2….

Bovenplaatsing gebeurt een enkele keer (ik ken 1 verhaal in Nl maar dat was met een biologisch kindje dat anderhalf was bij de adoptie van het oudere kindje… ) los van het feit of je het moet willen en niet beter een half jaartje langer kunt wachten, moet zowel de raad als de VGH accoord gaan….

Succes met alle afwegingen!

• Zoé

Dank je Pepe en jouw redenering klopt wel. Dan zijn we inderdaad een jaar verder. Ik neem het allemaal mee in mijn overwegingen.

• Noorderzon

Hoi,

Met betrekking tot je vraag of een bovenplaatsing aan te raden is, zou ik het volgende willen opmerken.

Het kind dat reeds in het gezin is, is de oudste (enige). Jullie kind heeft daarmee een positie binnen het gezin verworven. Met een bovenplaatsing wordt het een kunstmatig iets. Normaal gebeurt dit ook niet.

Maar het doet psychologisch ook iets met het kind dat er al is; hoe ga je daarmee om? Ook later, moet je maar denken. Bedtijden, zakgeld oudste rechten e.d. Dit ondermijn je allemaal. Ineens is het kind dat de oudste was en zijn/haar positie in het gezin heeft verworven en verdiend de jongste.

Ik denk niet dat dit ten bate is van de gezondheid van je kind. Ik zou het niet doen. En de bemiddelende organisaties zullen dit bevestigen.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

Succes.

Linda

• Zoé

Hi klopt het zal geen bovenplaatsing worden. Bedankt.