Adoptie 2e kindje, eerste bio kindje buiten huwelijk geboren

• mimi1981

Vriend en ik zijn nu bijna 7 jaar samen (ongehuwd) en hebben een zoon van 3. Voor de adoptieprocedure willen wij best trouwen (ook wel handig dat alles voor bio zoon helemaal goed geregeld is) Maar onze zoon blijft uiteraard een kind dat buiten het huwelijk geboren is. Weten jullie of daar moeilijk over gedaan wordt? Wij vonden het een romantisch idee om te trouwen op de dag dat we 7 jaar samen zijn (zonder feestje, puur formaliteit)

Vaak is bio kind geen bezwaar en moet je 2-3 jaar getrouwd zijn..maar de combi lees ik niks over…

Iemand een idee? (we hebben net de eerste factuur betaald voor 1e bijeenkomst…dus anders daar maar eens vragen)

• Ing2

Beste Mimi,

Over het feit dat jullie zoon buiten het huwelijk is geboren heb ik geen idee wat ze per land voor een eisen hebben. Daar heb ik geen antwoord op.

Wat ik wel weet is dat bij veel landen moeilijk wordt gedaan over de huwelijksduur. (Niet bij alle hoor, maar dan moet je wel aantoonbaar officieel hebben samengewoond.)

Wij zijn daarom twee jaar geleden zo snel mogelijk getrouwd, nog voor de raadsgesprekken, omdat dit dan in ons gezinsrapport kon worden vermeld en dat scheelt toch weer een hoop.

(Wij hoefden niet te trouwen voor ons gevoel, omdat we toch al voor elkaar hadden gekozen. Maar praktisch gezien was het veel makkelijker)

We zijn ook getrouwd op advies van enkele vergunninghouders, dit omdat je dan meer mogelijkheden hebt. Bij de Via hebben ze gezegd dat we ook konden adopteren zonder getrouwd te zijn, maar de vergunninghouders gaven toch echt een ander advies.

Wil je het echt weten, kan ik je adviseren om de vergunninghouders te bellen. Zij weten veel meer van de eisen van de diverse landen. En dat kan overal weer anders zijn.

Succes! Groetjes Ingrid

• Elfje

Mimi1981, voor Nigeria en Bulgarije hoef je niet getrouwd te zijn. Kijk voor meer voorwaarden maar op www.kindentoekomst.nl

• mimi1981

Ja wij hebben sinds ruim 6 jaar een samenlevingscontract maar trouwen is voor ons een ‘praktische daad’ zeg maar…en als we gaan trouwen, wordt het ook een praktische dag….geen witte jurk, geen groot feest…allemaal maar zonde van het geld (een gemiddeld huwelijk zal wel vergelijkbaar zijn met de totale adoptiekosten ;) )maar we overwegen wel eind van t jaar te trouwen….dan is voor zoon alles goed geregeld…ik lees voor veel landen dat een huwelijksduur van 2 jaar geldt…of er staat ‘je moet echtpaar zijn als je wilt adopteren’ (dan vermoed ik dat er geen eis aan de lengte van het huwelijk wordt gesteld)

maar zal ook eens met de vergunninghouders gaan bellen….we hebben nu de eerste factuur betaald, dus ik begreep dat we vrij snel een infomiddag hebben…zal het daar dan ook aankaarten…

(sowieso vallen een aantal landen al af vanwege andere redenen…erg lange duur in het land…las bij Kenia(?) 7-9 maand bijv. dat is voor ons al niet haalbaar, christelijke ahtergrond…Haïti moest je 10 jaar getrouwd zijn…of geen bio kind hebben) en we merken qua cultuur ook al sterke voorkeuren voor bepaalde delen van de wereld…

• Ing2

mimi1981 Schreef:

ik lees voor veel landen dat een

> huwelijksduur van 2 jaar geldt…of er staat 'je

> moet echtpaar zijn als je wilt adopteren' (dan

> vermoed ik dat er geen eis aan de lengte van het

> huwelijk wordt gesteld)

Wij hadden hetzelfde. We zijn vlak voor de raadsgesprekken getrouwd.

Inmiddels zijn we alweer twee jaar getrouwd.

Dus dat haal je al snel hoor.

(onze papieren liggen in Colombia en de verwachting is dat ze het ook nog wel een tijdje duurt)

Soms worden er eisen aan de huwelijksduur gesteld, maar ze zijn ook wel weer eens soepeler daarmee als je daarvoor al aantoonbaar hebt samengewoond.

Het gaat vaak om een stabiele relatie en als je dat kan aantonen is het bij diverse landen al voldoende.

Het hangt ook weer van je eigen wensen af.

Een rondje bellen geeft wel opheldering denk ik.

Bij de Via weten ze niet altijd de actuele eisen van de landen, beter is het om de vergunninghouders te bellen.

• K

Hoi,

Je schrijft dat jullie zelf een voorkeur hebben voor bepaalde werelddelen. Houd er rekening mee dat je niet altijd veel keuze hebt.

Toen wij voor onze eerste adoptie gingen bleek alleen zuid amerika passend. We voldeden ivm leeftijd (ik was te jong)en religie simpelweg niet aan eisen van andere landen.

Je kan op volgens mij alle sites de eisen vinden en dan is het afstrepen en kijken wat er overblijft.

Succes ermee.

groetjes vanuit zuid amerika, waar we nu zijn voor de adoptie van ons tweede kindje!

K

• mimi1981

@K oooo wat leuk!!! Geniet ervan!!

Mijn voorkeur zou wel uitgaan naar Zuid/Latijns/Midden Amerika of Portugal…heb er zelf een tijd rondgereisd en gewerkt in een weeshuis en spreek redelijk spaans…(was in guatemala) dus die regio spreekt me enorm aan….(maya cultuur ook…)

Nou ja, we moeten nog overal mee beginnen, maar wel fijn te weten dat je niet begint aan iets onmogelijks…