Adoptiescreening

• t@sje

In de komende periode gaan wij ons 2e kindje adopteren. Nu zijn we benieuwd of de adoptiescreening na aankomst vergoed wordt door de zorgverzekering. iemand recente ervaring hiermee?

Bij ons eerste kind hebben we nooit een rekening gehad, maar mogelijk heeft dit te maken met het feit dat hij (al voor de screening) MRSA-positief bleek te zijn. Daardoor is hij bij de adoptiescreening gezien in een speciale infectiekamer en vervolgens is hij behandeld voor MRSA.

Ons tweede kindje is (voor zover we nu weten) gezond, wat moeten we verwachten qua kosten? Ws zullen we naar het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam gaan…

• Nan33

Bij sommige verzekeringen krijg je een gedeelte vergoed, even de voorwaarden van je verzekering nakijken.

• K

Ik meen dat wij een paar jaar terug iets meer dan 1000 euro moesten betalen. Kregen idd wel een deel daarvan vergoed.

(zilveren kruis) Hoe het nu is weet ik eigenlijk niet…

• csekka

Het heeft ermee te maken welke declaratie code de arts doorgeeft aan de verzekering.

De arts die wij zagen in het WKZ (utrecht) in sept 11 vond het onzin dat wij zouden moeten betalen voor een onderzoek/screening die iedereen eigenlijk vanzelfsprekend vindt. Hij heeft dus een code opgegeven die wel vergoed werd….

misschien goed om van te voren al eens contact op te nemen met het ziekenhuis, hoe zij dit aanpakken???

• t@sje

Hoi csekka,

Bedoel je dat de arts dan een andere code doorgeeft dan er eigenlijk ‘hoort’ bij een adoptiescreening en dat de screening dan wel vergoed wordt? Is dat niet frauduleus dan?

• Lesley

Eens met Csekka, is bij ons ook zo gedaan. De code bij adoptiescreening wordt nl. meestal niet vergoed (wij VGZ Gezin, ook niet). Dus andere code (microcefalie) maar daar kan je arts als hij/zij welwillend is zelf goed iets bedenken en dan wordt het wel vergoed. Succes!

• csekka

t@sje Schreef:

——————————————————-

> Hoi csekka,

>

> Bedoel je dat de arts dan een andere code

> doorgeeft dan er eigenlijk ‘hoort’ bij een

> adoptiescreening en dat de screening dan wel

> vergoed wordt? Is dat niet frauduleus dan?

Het is bij ons ook gezet op de code van de SN (schisis en ptosis in ons geval). Maar de arts noemde ook dat de screening in het buitenland onvoldoende is en dat dat vaak al genoeg reden is voor NL artsen om een screening hier te willen. En die zou dan wel vergoed worden… (het lijkt een beetje vaag verhaal).

Maar eigenlijk komt het erop neer dat de artsen (die wij gesproken hebben) het onzin vinden, dat wij verplicht worden om een screening te doen en daarvoor geen vergoeding krijgen. Vaak willen ze dus wel meewerken om te kijken hoe ze dit kunnen aanpakken.

En natuurlijk wil je zelf ook graag weten of je kind ook verborgen aandoeningen heeft. (in ons geval een zeer onschuldige darmbacterie en zware slechtziendheid).

succes met jullie 2e procedure

• Nannie

Hmpf Als je het geen adoptiescreening zou noemen, maar gewoon met je kindje naar de arts zou gaan omdat er vage klachten zijn dan wordt het wel vergoed.

Gewoon geldklopperij rondom adoptie m.i. dat het onder het dbc adoptiescreening niet vergoed zou worden.

Ik ben benieuwd: bij onze verzekeraar wordt adoptiescreening in de aanvullende verzekering wel vergoed. Tot 350 euro meen ik (cz).

Maar dat kan volgend jaar natuurlijk opeens weer helemaal anders zijn.

Ondanks de aanhoudende winsten van de zorgverzekeraars worden er immers toch steeds meer dingen geschrapt.

• csekka

@Nannie,

dat vond onze arts dus ook.

Enne…. 350 euro is helemaal niks, een paar kleine onderzoekjes en je zit er zo aan.

Ik was toch wel blij met de screening; hart-longfoto, volledig bloedonderzoek, urine, ontlasting…. je krijgt toch even een hele check-up.

En bij ons zijn er dus meerdere dingen gevonden, die een gewone huisarts ws niet direct gezien had…

• Pienemien

Bij ons gaf de arts (WKZ) aan dat het niet mogelijk was een andere DBC-code te gebruiken. De tests die voor een adoptiescreening worden gedaan zijn meestal niet allemaal te verantwoorden onder de SN van je kindje. Ik ben het met de arts eens. Je kunt het met de regels niet eens zijn en ik vind ook dat een adoptiescreening vergoed zou moeten worden, maar dat is nu eenmaal niet het geval en totdat de regels veranderen zullen we het ermee moeten doen.

In ons geval werd een deel van de kosten vergoed onder onze aanvullende verzekering en hoefden enkele tests niet gedaan te worden tijdens de screening omdat deze eerder al via onze huisarts gedaan waren i.v.m. gezondheidsklachten (niet gerelateerd aan de SN). Deze kosten werden dus vergoed omdat de tests nodig waren in verband op dat moment bestaande klachten. De vervolgonderzoeken die rechtstreeks in verband stonden met de SN van ons kind werden uiteraard gewoon vergoed.