Schoolkinderen en adoptiekindje ophalen

• mimi1981

Hoe is dat bij jullie gegaan?

wij staan nog aan het begin van de procedure, maar mocht het ooit zover komen dat we een kindje mogen ophalen, zal onze bio zoon leerplichtig zijn (nu al ruim 3jr) We zouden hem het liefste meenemen met het ophalen van de adoptiekindjes, maar hoe hebben jullie dat geregeld? We zullen wel niet het geluk hebben dat het precies in de zomervakantie valt :D en aangezien het snel om 10 weken gaat…

Ik zie dat bijv. Niaragua een speciale school heeft voor nederlandse kindjes..maar ja..dan ben je ook 3,5-5,5mnd weg…

Hoe zit dat bij andere landen? Ik lees dat de wereldschool wellicht uitkomst kan bieden…maar die kosten zijn ook zo €5000 (voor een heel schooljaar neem ik aan…dat zou natuurlijk zonde zon als je maar 2-3 mnd nodig hebt)

• A1975

Vorig jaar zijn we met onze dochter van, toen, 7 ongeveer 8 weken weggeweest. We hebben toestemming gevraagd bij de leerplicht ambtenaar en hebben buitengewoon verlof gekregen. In overleg met school hebben we voor 8 weken werk meegenomen. Bijna iedere dag hebben we aan school gewerkt. Ze had bij terugkomst wel een kleine achterstand maar dat heeft ze gedurende de rest van het jaar ingehaald. Wij zijn van eind september tot eind november weggeweest.

• mimi1981

ok, ja want zon groot ding doen zonder je andere kindje…dat lijkt me zo raar…(naast dat zoon hooguit 1 nachtje ergens gelogeerd heeft) zou zoiets als gezin willen meemaken :)

Maar als zoiets zo geregeld kan worden…dan zal t wel goed moeten komen (en oma is ook juf geweest, die kan altijd naderhand nog meehelpen)

• A1975

Inderdaad. Wij vonden het belangrijk dit als gezin mee te maken. Daarnaast gingen we ook weer terug maar het land van onze oudste. Voor haar ook erg belangrijk dat ze kan zien hoe haar land eruit ziet, ruikt, hoe alles proeft.

Wij hebben voordat we een datum hadden, zijn we al in gesprek gegaan met de leerplicht ambtenaar. We hebben aangegeven wat we wilde en hoe we het wilde regelen. Ze gaf toestemming. Toen we een afreisdatum hadden kon alles telefonisch geregeld worden.

En idd makkelijk dat oma juf is. Kan mooi helpen mocht er een achterstand ontstaan.

• mimi1981

O dat klinkt goed…in welke fase van de adoptie ben je met de leerplichtambtenaar in contact gekomen?

• t@sje

Wij hopen ook binnen enkele maanden voor een aantal weken naar het buitenland te vertrekken. Ons oudste kind is al leerplichtig, maar volgens school is dat geen probleem. Toen ik bovenstaande aankaartte, gaf school aan dat zij dit met de leerplichtambtenaar zullen regelen als de afreisdatum bekend is. We hebben nu alvast een verzuimdormulier ingevuld, maar nog zonder de exacte datum erop. Wij gaan er dus vanuit dat het helemaal in orde komt. Onze oudste krijgt wel schoolwerk mee trouwens en zal ook via skypes af en toe contact hebben met zijn leerkracht.

• mimi1981

O wat spannend….bijna jullie kindje mogen ophalen….heb je al een voorstel gehad?

O dus het lijkt allemaal wel redelijk makkelijk te zijn.

Hoe oud zijn jullie leerplicht kindjes?

• NH

Hoi Mimi,

Wij hadden bij onze laatste adoptie 3 naar school gaande kinderen: toen groep 2,3 en 4. Voor ons wat het geen optie om de kinderen thuis te laten. Voor de gezinsvorming vonden we het belangrijk dat zij ook alles mee zouden maken. Voor de oudste twee kinderen kregen we van school stapels werk mee, voor de jongste was het niet nodig en hebben we wat basis dingen zelf gedaan. Ik heb de kinderen zelf les gegeven in de ochtenden. Ik ben juf dus dat was in dit geval wel handig. We zijn totaal ‘maar’ 7 weken weggeweest. Het mooie weer en de nieuwe situatie zijn geen ideale omstandigheden om naar school gaande kinderen aan het werk te houden maar we hebben ons prima gered. We konden alles indelen zoals we dat zelf zagen zitten: sommige dagen wat meer, andere dagen wat minder of geen huiswerk. Als je je kind naar een school zou laten gaan, heb je die vrijheid volgens mij niet.

De leerplichtambtenaar en school hebben nooit moeilijk gedaan. Ook wij hebben onze aanvraag ingevuld voordat we een afreisdatum hadden. Toen de datum bekend was hebben we dit doorgebeld met de leerplichtambtenaar en was alles rond.