21 oktober eerste adoptiebijeenkomst, wie nog meer?

• pepe

Breek even in;

de bijeenkomsten worden gewoon om de 3 maanden gehouden, je hebt dus geen last van de vakantie;

wij konden destijds in augustus starten, net voordat de mei bijeenkomsten begonnen konden we eventueel eerder instromen…. maar toen was ik net met een nieuwe baan begonnen, dus het werd augustus… eind augustus starten, eind oktober klaar. Als je de rekening moet betalen, kun je aangeven of je eventueel een kwartaal eerder zou willen en of je daar voor wilt reizen naar een andere regio…

Juni nummer, nu 1ste en augustus de rest is vlot hoor!!

Hang je nog niet vast aan een landenkeuze; niets zo veranderlijk als een adoptieland…. voor je het weet zijn de regels weer anders, sluit een land (tijdelijk) of loopt de wachttijd verschrikkelijk op.

Op dit moment is het zo dat Taiwan alleen een reële optie is als je streng gelovig bent; het tehuis waarvan regelmatig voorstellen komen, vraagt een Christelijke achtergrond met actieve kerkbeleving en heeft een aantal aanvullende eisen (OA BMI onder 30) op de Meilingsite staat de algemene info, daarnaast kun je hen altijd mailen (maar dat hadden jullie al begrepen..) Het andere tehuis doet maar heel weinig voorstellen, ik ken meerdere gezinnen die overgestapt zijn van Taiwan naar China omdat het wachten uitzichtloos was.

Beide landen (China en Taiwan) zijn special needs kanalen, waarbij bij Taiwan er duidelijk in het rapport moet staan dat je open staat voor een belaste achtergrond van de moeder; ook dat zou je tegen die tijd moeten navragen (voordat je het gesprek met de raad ingaat, anders moet je misschien na aanmelding bij de VGH weer terug naar de raad)

Ook voor China geldt dat er een aantal zaken in je rapport MOETEN staan (bijv met betrekking tot je opleiding) en aan aantal zaken er beslist NIET in zouden moeten staan;

China is overigens helemaal niet zo heel erg streng met alle eisen, als het gaat om een kindje waar anders geen ouders voor gevonden kunnen worden. Dat betekent dat hoe meer “eisen” en “grenzen” je zelf hebt, hoe perfecter jouw dossier moet zijn. De VGH gaan er nogal verschillend mee om, met wat ze wel/niet kunnen/willen bemiddelen, ook daarbij is je dossier van de raad flink van belang; als er in je rapport weinig ruimte is qua leeftijd en special need van het kindje, zullen ze minder voor je kunnen doen.

Wil niet zeggen dat je daarom maar alles moet willen, maar wel dat het verloop van je procedure daar mee samenhangt. En dat er een KANS is dat het vlugger gaat in de ene situatie en langer duurt in de andere.

Je zou eens bij kunnen houden wat er aan oproepjes bij de VGH op de site komt; dat zijn de kindjes waar ze moeilijk ouders voor kunnen vinden, dan weet je wat zo'n dossiertje nou inhoudt

Succes in ieder geval, en veel plezier aanstaande maandag!

Oh, en mimi,

er zijn niet 2 routes voor kinderloze echtparen en echtparen met biologisch eigen kinderen. We zijn er landen waar je uiteindelijk niet uit kunt adopteren omdat je al een biologisch kindje hebt… (spreek uit ervaring ;-) )

• mimi1981

@pepe bedankt voor je info!

Ja wij zijn niet gelovig en hebben een bio kindje dus begreep dat qua aziatische landen alleen China overbleef…(ik heb er een heel schema over gemaakt in excel :D)

Ik had begrepen dat de cursus-groepen gesplitst worden op wel/geen bio kinderen (meende dat in meerder blogs gelezen te hebben) maar misschien was dat dan toeval…maar we hebben geen superhaast…moeten het geld nog bij elkaar krijgen :D (hebben vorig jaar een huis gekocht en daar al ons spaargeld in zitten) dus 2-3 jaar hebben we zeker wel nodig om al het geld bij elkaar te sprokkelen…

Ik neem dat dat voordat we de raadsgesprekken hebben, het allemaal wel heel duidelijk zal zijn wat we wel/niet moeten zeggen/benadrukken om het juiste rapport te krijgen…(wij zijn allebei HBO geschoold, maar ik zou dan zomaar kunnen vergeten te vertellen :) )

Aangezien de eerste bijeenkomst over de zomer werd geheveld, had ik dat ook begrepen van de rest van de cursus…ach we zien wel…tis niet alsof we momenteel geld hebben voor een hele lange verre reis :):)

• mimi1981

@patries nu ben ik wel erg nieuwgierig wie jullie vandaag waren :)

(ik had zwarte jurk /blauwe panty aan, zat rechts vooraan)

• pat

hey mimi

haha, ik hoorde bij aankomst dat er ook groep s'ochtends was, wij zaten in de middag groep. Als je de middag was weet ik wel wie je bent:-)

Leuke middag gehad….

groetjes

• mimi1981

ooooooooo nee wij zaten in de ochtendgroep….helaas…dan hebben we elkaar gemist….(van 2 tot 5 ofzo? wij waren van 10 tot 1)

Wij werden er wel vrolijk van :)

• pat

hey

ja van 2 tot 5!! Kan niet wachten tot volgend jaar:-) waren met 30 mensen. Ze zeiden wel dat de aameldingen behoorlijk zijn gedaald, door oa de crisis!!

• Lesley

Elkaar prive berichten is ook een optie hoor ;)

• mimi1981

@lesley tssss laat ons lekker kletsen :D

2patries zaten er bij jullie 30 man???

denk bij ons hooguit 20…ja hier ook zo'zin in volgende zomer…een stapje verder in het proces….hier werd ook verteld dat de aanmeldingen flink afnamen…dus dat we uiterlijk zomer 2015 BT zouden kunnen hebben, maar vast 1 tot 2 kwartalen eerder…ik droom nog even lekker verder….

• siblingdream

-