Wij hadden toestemming voor een sibling met zware special need;
op basis waarvan?
Vindt ik moeilijk….
Ik heb in het eerste gesprek aangegeven dat wij het totaal doorspreken van allerlei kindzaken een beetje overdreven vonden, dat ik nog nooit had gehoord van een kind dat met een garantiecertificaat kwam, ook biologisch eigen kinderen niet. En dat je als ouders er het beste van probeert te maken en al gaande weg leert.
Wij konden wel goed aangeven wat we al geleerd hadden (2 biologisch eigen kindjes waarvan 1 met medisch dossier…), hoe ons netwerk was, hoe we onze weg vonden in het hulpverleningscircuit. Daarnaast zijn mijn man en ik beide werkzaam in het onderwijs, met allebei aanvullende papieren en ervaring met kinderen met een zorgvraag, was het hier thuis altijd een zoete inval met logeetjes en spelende vriendjes. We hadden ook goed nagedacht over het verschil biologisch/adoptie, vooral vanuit eht oogpunt van het kind als ze eenmaal vragen gaan krijgen.
Voor ons was de wens om twee kids tegelijk te adopteren omdat het dan voor ons gevoel in evenwicht was (2bio, 2ado), omdat we dachten dat ze zich aan elkaar konden optrekken en omdat we vanwege de eerste reden sowieso 2 kindjes wilden adopteren, on 1 en anders in 2 procedures.
Vanwege onze eerste reden zou ik niet meteen kiezen voor een sibling bij één biologisch eigen kind. Daar zal de raadsmedewerkster ook vast naar doorvragen; immers; voor de adoptiekindjes wel fijn, maar je loopt het risico (en dat risico is vrij groot) dat de sibling heel erg aan elkaar blijft hangen en dat daardoor je oudste in de verdrukking komt.
Ik zou altijd eerst één procedure doorlopen en daarna eventueel nog een keer…. tenzij het om zodanig jonge kindjes gaat dat ze nog geen echte macht kunnen uitoefenen samen…. maar dan moeten ze wel heel jong zijn…
Zo maar mijn 50 cent hoor!