Wie wilde een sibbling en op basis van welke ervaring kregen jullie hier toestemming voor?

• riet84

Mimi, ik heb je een pb'tje gestuurd.

• riet84

Ik heb je een pb'tje gestuurd.

• mimi1981

en je hebt pb terug Riet :)

Ja, klopt…China lijkt vlug te gaan…maar ook duur….denk niet dat wij zo even €40k beschikbaar hebben….dacht dat het zo 20k per procedure was….iets langer de tijd hebben we wel…kunnen we sparen :)

(zoon is van 2010)

• pepe

Goed uitzoeken welk land je dan in aanmerking komt; sommige landen vinden je minder goed bemiddelbaar (of helemaal niet) omdat je al een biologisch kindje hebt, landen waar het wel kan vragen soms een erg lange verblijfsduur wat niet altijd kan met je oudste/financieel en voor bepaalde landen moeten heel specifieke zaken in je raadsrapport staan.

Wel zo handig als je dat weet voor je aan de gesprekken begint, erg vervelend als je daarna nog een keer terug moet omdat je voor Taiwan iets moet hebben staan over sociale rapporten, voor Polen iets over FAS, voor Sri Lanka over secundaire kinderloosheid etc.

Navragen hoe vaak het voorkomt dat er daadwerkelijk een sibling wordt voorgesteld en dan ook nog een sibling aan ouders met een biologisch kindje,

navragen wat er exact wel/niet in je rapport moet/mag staan en wat de extra kosten zijn voor een sibling…..

Kosten China varieren tussen 15 en 30 K, afhankelijk van VGH, wie er reist etc.

Succes!

• Lesley

Mimi, heb je al eens aan Hongarije gedacht, de NAS? siblings en triblings zeker wel mogelijk. Over het algemeen niet al te lange wachtlijsten. Laat je eens informeren!

• mimi1981

@pepe en @lesley ja zon lijst hebben we gemaakt…bleven een paar landen over…(we zijn bijv. niet gelovig waardoor ook al landen afvielen)

Wij kwamen uiteindelijk uit met Zuid Amerika (ik las daar nergens iets over dat je geen bio kinderen mag hebben of een verklaring van een dominee oid moest hebben) Portugal, Oost europa en China (maar wat ik begreep komen er uit China geen/nauwelijks sibblings) maar over sommige landen vind ik de informatie gegeven door de adoptiegever erg beperkt.

Qua Oost Europa wil ik me nog veel meer verdiepen in FAS…ik las dat bij poolse kindjes FAS sowieso in je rapport moet staan en dat je er vanuit moet gaan dat ze FAS hebben. Ik lees over Hongarije wisselende verhalen…want FAS is zeker iets waar wij bedenkingen bij hebben…Heeft iemand meer informatie over Hangarije en FAS?

• Lesley

Ik heb je een PB gestuurd Mimi!

• mimi1981

en pbtjes terug ):

• siblingdream

Wij hebben toestemming gekregen voor een sibling. De raadsmedewerker gaf direct aan dat ze niet snel toestemming gaf voor een sibling, voor een tribling gaf ze nooit toestemming. Het was dus echt reuze spannend na de 3 hele pittige gesprekken. maar gelukkig heel goed nieuws voor ons!

Wij hebben ervaring door een petekind dat ook regelmatig met ons op vakantie is geweest ( zonder haar ouders) en ze is regelmatig een weekend bij ons. Daarnaast denk ik dat het belangrijk is dat je kunt aantonen dat je het zelfde over de opvoeding denkt en dus niet te vaak tot discusies lijdt. Daarnaast moet je natuurlijk kunnen onderbouwen waarom je een sibling wilt, in ieder geval bij jullie wel belangrijk omdat jullie al een eigen kind hebben.

Succes in ieder geval, want de raad v. kind.bescherming is steeds strenger vooral ook door de steeds zwaardere special needs.

• Simone30

FAS komt niet overal voor maar alcohol en Oost Europa is een combinatie die je niet moet uitvlakken (vooral niet bij de lager inkomens…..hoewel de hogere inkomens ook niet onder doen aan….).Dus ook al zegt men, hier komt het niet veel voor, je moet er zéker rekening mee houden. en dan is Polen echt niet het enige land dat deze problematiek kent, maar een van de weinige landen waaruit het ronduit op voorhand uitgesproken is.