Wie wilde een sibbling en op basis van welke ervaring kregen jullie hier toestemming voor?

• mimi1981

Ja, je kunt inderdaad niks uitsluiten, dat ben ik eens. Vaak weet je niet eens wat zon klein guppie allemaal meegemaakt heeft….(heb zelf een aantal maanden in een weeshuis gewerkt in midden amerika) Maar ja, garanties heb je nooit…ook met een eigen bio kindje waarvan de moeder wel alles ‘goed gedaan’ heeft, kan een kind met ‘zware problematiek’ op de wereld zetten….weet ik uit mijn kennissenkring…

Maar dit vind ik zon lastig iets…die tegenstrijdigheid van wat je hoort…maar zouden niet in alle landen waar adoptie mogelijk is, alcohol niet een probleem kunnen zijn? (zoals bijv in zuid/midden amerika)

• Sander

Hoi,

Even inhakend op deze opmerking: “voor een tribling gaf ze nooit toestemming” - ik heb begrepen dat dit een algemene regel is die bij de hele Raad geldt: je krijgt tijdens de Raadsgesprekken voorafgaand aan de BT altijd alleen toestemming voor maximaal 2 kinderen tegelijk (mits je daarvoor geschikt wordt geacht), en pas als je staat ingeschreven bij een vergunninghouder en er doet zich een situatie voor waarbij daadwerkelijk 3 of meer kinderen tegelijk zouden kunnen worden voorgesteld, dán wordt die specifieke situatie met de Raad opgenomen om te kijken of het eventueel zou kunnen.

Ik denk niet dat een Raadsmedewerker in zijn/haar eentje zomaar een houding aan kan nemen van ‘ik doe niet aan triblings’, dat zou immers niet in het belang zijn van die kinderen want ook voor hen moet men toch proberen ergens geschikte ouders te vinden.

Kan iemand dit bevestigen?

Groet,

Sander

• Lesley

Even ietsje Off-Topic: over FAS / alcoholmisbruik. Dit gebeurt in ALLE landen. Punt. Dus ook hier in Nederland.

• mimi1981

Dat is wel een heel verhelderende opmerking…schrik ik ergens ook wel van..maar natuurlijk logisch…(al ken ik gelukkig geen mensen die tijdens de zwangerschap gedronken hebben)

Sta je dan helemaal niet bij stil he….

• Lesley

Ga maar eens informeren bij Pleegzorginstanties…je schrikt je wild. En ik ken wel dames die hebben gedronken tijdens de zwangerschap, gewoon hier in NL. Helaas.

• FaithHope

JA Sander dat kan ik wel bevestigen. Voor ons alweer een aantal jaren geleden maar toch. Wij wilden graag een tribling en wisten van een ander stel die dat ook wilden zij deze toestemming gelijk hebben gekregen na afronding gezinsonderzoek ( stel heeft ook tribling voorgesteld gekregen zonder aanvullend gesprek na voorstel ) Onze raadsmedwerkster gaf bij het 1 te gesprek te kennen nooit toestemming te geven voor een tribling, volgens haar kon dat nooit goed gaan ??? Een sibling nou daar wilden ze dan nog wel over nadenken, maar ging ws ook niet gebeuren. In eerste instantie waren wij boos, waarom waren er onder de veschillende raden zoveel verschillen ? Dat mag toch niet, je moet dan geluk hebben onder welke Raad je valt en dan ook nog welke persoon je voor je krijgt. We hebben het 1 en ander toen uitgezocht. En wat bleek De Raden werkten allemaal anders ( lang leven het internet, of juist niet ) ?, hoe het kan is mij nog steeds een raadsel. Want wat blijkt volgens de officiele richtlijnen moet er ALTIJD een aanvullend gesprek plaats vinden bij polsing van 3 of meer tegelijk. Dus onze raadsmedewerkster deed het volgens de officiele richtlijnen. Wij lieten ons niet uit het veld slaan en uiteindelijk hebben wij toestemming gekregen voor een sibling met als extra aantekening in ons gezinsrapport bij een eventuele polsing van 3 een aanvullend onderzoek. En zo is het ook gegaan. We werden gepolst voor 3 gingen op gesprek en kregen het voorstel. Wel weten we van andere die nog in procedure zitten dat er toch nog steeds grote verschillen zijn in omgeving en raadsmedewerkers.

• mimi1981

Wij zijn naar een pleegzorg informatieavond geweest, maar daar werd vooral gesproken over ‘rugzakjes’….poehé!

• pepe

Theoretisch gezien;

je kunt uit ieder land een kindje voorgesteld krijgen dat FAS heeft(of moet ik zeggen, later blijkt te hebben)

net zoals je uit ieder land een kindje kunt krijgen voorgesteld dat autisme blijkt te hebben, een blijvende ontwikkelingsachterstand, grotere medische problemen dat je verwachtte, of een zware hechtingsproblematiek.

Daar moet je als adoptie-ouder vooraf over nadenken, net zoals iedere ouder die biologisch eigen kinderen krijgt zich moet realiseren dat het niet vanzelfsprekend is dat je kindje gezond zal zijn (en toch gaan heel veel mensen daar bijna automatisch wel vanuit… of denken er niet over na.)

Alleen; als adoptie-ouder moet je ook kunnen verantwoorden hoe je er over denkt en waarom en voor sommige landen is het nu eenmaal noodzakelijk, vanuit de eisen van het land of als eis van justitie, dat er expliciet bepaalde dingen in je rapport worden genoemd.

Op zich alleen maar goed dat je daar vooraf over nadenkt,

en goed dat de raad het onderzoekt; immers, als je in de wens om ouder te worden voorbij gaat aan je eigen grenzen is daar later het hele gezin de dupe van…

• pepe

Herkenbaar;

wij zagen om ons heen allerlei mensen een tweede procedure door lopen met één gesprek van een uur…

wij niet, veel langer, veel intensiever…

maar; exact langs de letter van het protocol, dat ze gewoon voor haar neus had liggen….

alleen het oplezen van alle vragen en onderzoekspunten die daar opstonden zou al meer dan een uur kosten;-)

Wat mij betreft mag dat standaard hoor; er is toch niks mis met verplicht goed na moeten denken over waarom je bepaalde keuzes maakt…

willekeur, afhankelijk zijn van welke raad/raadsmedewerker je treft, vind ik veel vervelender, liever vooraf weten dat het op die en die manier gaat, en voor iedereen geldt.

• Nannie

Nou… onze raadsmedewerker kon ons bij het eerste gesprek al vertellen dat wij waarschijnlijk geen sibling konden adopteren en zeker geen tribling.

Dit terwijl we het in het eerste gesprek nog nauwelijks over onszelf hebben gehad, maar voornamelijk over onze grenzen.

Wij konden / kunnen overigens heel wat punten aanvinken van het in deze thread eerder genoemde lijstje met zaken die in je voordeel zouden zijn om een sibling te kunnen adopteren…

Of je een sibling mag adopteren ja, dan nee hangt naar mijn mening echt erg af van het toeval wie je tegenover je hebt.