Hoihoi,
inkomen;
voor China 10.000 dollar per gezinslid per jaar. Daarnaast 80.000 euro aan bezit; overwaarde huis, spaargeld, auto, en overige bezittingen. Navragen bij de drie VGH heeft écht zin; de een houdt 10 en 80000 euro aan, de ander de 10 en 80000 dollar (zoals China het vraagt, en dat is echt een stuk minder)
Als het je eerste kindje is, gaat het dan om een verzamelinkomen van een kleine 25.000 euro per jaar; en dat is inkomen met vakantiegeld en eindejaarsuitkering…
Zoals al eerder gezegd; er komen opvallend veel jongetjes naar Nederland de laatste paar jaar.
Special need is zeer breed; van vergroeide teen (ja dat komt nog steeds voor, je bent alleen niet bemiddelbaar als je dat alleen op je lijstje hebt staan!) tot schisis, van missend ledemaat tot hepB, van scoliose tot hersenafwijking….er is een lijst met misschien wel 40 of 50 regelmatig voorkomende aandoeningen waar de VGH over met je in gesprek gaat en waar je bij kunt aangeven of je wel of niet daar voor open staat. Die lijst is niet hetzelfde bij alle drie de VGH (alhoewel wel in grote lijnen volgens mij) en bepaalde aandoeningen waar je voor open staat maken je makkelijk bemiddelbaar.
Je kunt niet kiezen voor een jongetje of een meisje, je kunt wel een grens aangeven qua leeftijd. Over het algemeen geldt dat je sneller bemiddelt kunt worden als je open staat voor oudere kindjes of voor een combinatie van special need, of als je open staat voor iets waar de meeste mensen niet voor kiezen.
De verhalen over snelheid zijn heel verschillend; ik hoor mensen die al gematched worden voor de papieren in China liggen en mensen die na een jaar nog wachten.
je kunt er geen peil op trekken, bel naar de 3 VGH, stel je vragen daar, stel ze nog een keer als het niet duidelijk is, ga op de open dag kijken;
WK houdt regelmatig bijeenkomsten voor aspirant adoptie-ouders waar je je vragen kunt stellen, Meiling heeft aankomende week de Meilingdag in Burgers Bush waar je tijdens een vragen uurtje terecht kunt bij de vrijwilligers, en volgens mij heeft K&T ook een dag in september
Oh, en volg vooral je eigen gevoel; want de verschillen tussen de drie VGH zijn best groot; zowel in de uitleg van regels, eigen beleid, snelheid van de procedure als hoe mensen het ervaren!