Voorwaarden China & SN anno zomer 2013

• dirk deurkruk

Hoi

China heeft best wel een inkomens/financiële eis als het gaat om de voorwaarden om te kunnen adopteren. Ik weet nu nog niet of wij daar wel aan kunnen voldoen.

Echter volgens onze cursusleiding van de adoptiestichting zou dat geen probleem moeten zijn dat de adoptie daardoor niet door zou gaan…volgens hem/haar mag dat geen struikelpunt zijn, omdat ze echt niet alles gaan controleren..

MIjn vraag is:

1. Wie heeft (recente) ervaring met adoptie uit China? Hoe strak wordt gekeken naar je inkomenseis/financiën? Is spaargeld ook voldoende?

2. Wat is de meest voorkomende SN"s en worden er meer meisjes of meer jongens afgestaan over het algemeen?

3. Wat is de gemiddelde wachttijd vanaf opsturen documenten tot voorstel? Is dat ongeveer 3 maand? Klopt dat?

Alvast mijn dank!

• Zoé

> Hoi

>

>

> 1. Wie heeft (recente) ervaring met adoptie uit

> China? Hoe strak wordt gekeken naar je

> inkomenseis/financiën? Is spaargeld ook

> voldoende?

Jazeker alles mag je meetellen. Spaargeld, fiets, auto, stereo, tv etc etc etc.

En dan heb je nog een apart tabelletje voor je inkomen en dat met voldoende zijn om je gezin te onderhouden. Ik geloof tienduizend per jaar per lid.

> 2. Wat is de meest voorkomende SN"s en worden er

> meer meisjes of meer jongens afgestaan?

Vlgs mij nog altijd veel jongetjes met schisis. Maar daarnaast ook jongens en meisjes met klomphandjes, DSD , open ruggetje , eenzijdig of helemaal doof …..

> 3. Wat is de gemiddelde wachttijd vanaf opsturen

> documenten tot voorstel? Is dat ongeveer 3 maand?

> Klopt dat?

Ligt aan je sn, maar volgens mij is het momenteel echt heel kort. Daarna nog wel vier a zes maanden wachten op afreizen! En die dagen gaan echt heeeeel langzaam.

>

> Succes

• Eli1

Wij hebben recente ervaring, we zijn in mei jl thuisgekomen met ons zoontje.

1) Voor je vermogen mag je een heleboel meetellen. Dus bijvoorbeeld ook evt. overwaarde op je huis; en de waarde van de inboedel (dat is een behoorlijk bedrag!) Hierop wordt eigenlijk niet gecontroleerd maar dat kan natuurlijk altijd een keer wel gebeuren dus ik zou er toch niet om liegen. Wat betreft inkomen is het wel strenger, dat moet je echt aantonen met bewijsstukken (werkgeversverklaring bijv.)

2) Er komen ongeveer net zoveel meisjes als jongens voor internationale adoptie beschikbaar. Maar omdat Amerikanen erg veel adopteren uit China, en zij een geslacht mogen kiezen, en om een of andere reden een grote voorkeur voor meisjes hebben, worden er in de praktijk in Nederland meer jongetjes voorgesteld. Dit geldt zowel voor SN als NSN.

SN die veel voorkomen zijn volledige schisis; hartproblemen: ontbreken van (deel van) arm of been, deze worden ook veel voorgesteld. Mijn indruk is dat ook heel veel voorkomen, SN als DSD (gender disorders), hydrocephalus (waterhoofd), en gesloten anus bij geboorte, maar deze worden niet zoveel voorgesteld.

3) Dat ligt inderdaad aan je SN lijstje, maar 3 maanden is zeer reeel en het kan nog sneller. Wij kregen, heel onverwacht, al een voorstel 2 weken VOOR onze papieren in China lagen…..

• pepe

Hoihoi,

inkomen;

voor China 10.000 dollar per gezinslid per jaar. Daarnaast 80.000 euro aan bezit; overwaarde huis, spaargeld, auto, en overige bezittingen. Navragen bij de drie VGH heeft écht zin; de een houdt 10 en 80000 euro aan, de ander de 10 en 80000 dollar (zoals China het vraagt, en dat is echt een stuk minder)

Als het je eerste kindje is, gaat het dan om een verzamelinkomen van een kleine 25.000 euro per jaar; en dat is inkomen met vakantiegeld en eindejaarsuitkering…

Zoals al eerder gezegd; er komen opvallend veel jongetjes naar Nederland de laatste paar jaar.

Special need is zeer breed; van vergroeide teen (ja dat komt nog steeds voor, je bent alleen niet bemiddelbaar als je dat alleen op je lijstje hebt staan!) tot schisis, van missend ledemaat tot hepB, van scoliose tot hersenafwijking….er is een lijst met misschien wel 40 of 50 regelmatig voorkomende aandoeningen waar de VGH over met je in gesprek gaat en waar je bij kunt aangeven of je wel of niet daar voor open staat. Die lijst is niet hetzelfde bij alle drie de VGH (alhoewel wel in grote lijnen volgens mij) en bepaalde aandoeningen waar je voor open staat maken je makkelijk bemiddelbaar.

Je kunt niet kiezen voor een jongetje of een meisje, je kunt wel een grens aangeven qua leeftijd. Over het algemeen geldt dat je sneller bemiddelt kunt worden als je open staat voor oudere kindjes of voor een combinatie van special need, of als je open staat voor iets waar de meeste mensen niet voor kiezen.

De verhalen over snelheid zijn heel verschillend; ik hoor mensen die al gematched worden voor de papieren in China liggen en mensen die na een jaar nog wachten.

je kunt er geen peil op trekken, bel naar de 3 VGH, stel je vragen daar, stel ze nog een keer als het niet duidelijk is, ga op de open dag kijken;

WK houdt regelmatig bijeenkomsten voor aspirant adoptie-ouders waar je je vragen kunt stellen, Meiling heeft aankomende week de Meilingdag in Burgers Bush waar je tijdens een vragen uurtje terecht kunt bij de vrijwilligers, en volgens mij heeft K&T ook een dag in september

Oh, en volg vooral je eigen gevoel; want de verschillen tussen de drie VGH zijn best groot; zowel in de uitleg van regels, eigen beleid, snelheid van de procedure als hoe mensen het ervaren!

• dirk deurkruk

bedankt voor jullie reacties Zoé, Eli 1 en Pepe!!

• dirk deurkruk

Beste Eli,

Allereerst gefeliciteerd met je/jullie zoon!! Super wat is dat genieten of niet dan :-)

Bedankt voor je info… en zo te lezen bij punt 3: heel snel!!

Een gelukkige toekomst gewenst.

Hart. groet,

Marja

• patries79

En dan de eis die china stelt als je gaat hertrouwen… 5 jaar!!!!! Wij trouwen volgende week en betekent dat we eerst 5 jaar moeten wachten voordat de documenten

naar china gaan, en daar balen we flink van…..

• Zoé

Klopt dat is een eis. Terwijl je wel kunt adopteren als je niet getrouwd bent. Willen jullie uit China adopteren, patries?

• patries79

hey hoi,

Wij reizen al wat aantal jaren naar Azie en dat is momenteel onze eerste landen keus China/ Thailand. China is idd die huwelijksjaren van belang, en Thailand de lange algemene wachtlijsten. We hebben onze eerste bijeenkomst volgende week maandag, en de volgend jaar gaan we de open dagen bij langs van verschillende vergunninghouders en dan zien we het wel.

• patries79

Las laatst ergens op internet dat de voorwaarden van China behoorlijk verschil maakte met nu en vroetger. Nu zijn ze echt veel strenger geworden:-(