slaan

• G

Hoi,hoi

de laatste paar weken ,als mijn kind(6jaar) het ergens niet mee eens is,word ze gauw boos,en begint ze mij te slaan.

Herkennen jullie dit?zoja hoe ga jij hier mee om,hoe reageer jij hier op?

Of heb je tips?

Gr G

• Alice

toen ze bij ons klein waren kregen ze een waarschuwing en als het dan nog een keer gebeurde gingen ze naar de gang of op de trap en voor elk jaar een minuut.

Sterkte ermee.

• Zoé

Als je het vermoeden hebt dat het adoptiegerelateerd is, kun je beter adoptienazorg even bellen. Succes.

• Henrique69

Hai,

Onze orthopedagoog zou waarschijnlijk uitleggen dat je je kind heus niet meer hoeft te vertellen dat het niet mag slaan - want daarom doet hij het juist! Meer waarschijnlijk dat hij (of zij) slaat omdat hij boos is en daar geen weg mee weet, dus zou je hem daarmee moeten helpen. Als je aanhaakt op dat slaan is het misschien alleen ‘symptoombestrijding’.

Begrenzen is wel nodig natuurlijk, dus ik denk dat ik hem alleen rustig zou zeggen dat ik niet wil dat hij me slaat (eventueel gewoon de handen vastpakken zodat hij niet meer kan slaan) en vervolgens benoemen dat je ziet dat hij boos is, dat je dat wel begrijpt omdat … (ik hoop dat je weet/snapt waarom?), en daarna weet ik het ook niet want dat hangt van de hele situatie af.

Ik heb met een van onze kinderen veel kracht- en aandacht-spelletjes moeten doen, en met de andere juist een soort speltherapie. Had ogenschijnlijk niks te maken met het ongewenst gedrag maar daardoor kwamen ze veel beter in hun vel te zitten waardoor de escalaties steeds minder voorkwamen.

Dat was (bij beide kinderen) heel erg adoptie gerelateerd maar tegelijk zie ik bij bio-kinderen ook zo vaak dat ouders aanslaan/reageren op ‘symptoomgedrag’ terwijl er duidelijk een heel ander motief van het kind achter dat ongewenst gedrag zit, dat ik me verbaas dat daar niet meer voorlichting over is.

Adoptienazorg bellen kan ik dan ook zeker aanbevelen - dan kun je de hele situatie(s) bespreken en zij hebben altijd wel goede tips of doorverwijzingen.

Succes ermee!

• G

bedankt voor de reactie's.heb inmiddels contact gehad met de adoptienazorg