Adoptie in Polen

• Lesley

“Het lijkt mij niet dat je dit soort risico's wilt nemen na jaren van zeer lange intensieve en kostbare adoptieprocedures”

Hmm nou dat vind ik bijna onaardig klinken. Ik neem het maar niet persoonlijk. Maar het is nogal cru. Net alsof je door zorgvuldig te selecteren en te plussen en te minnen het perfecte kind over kunt houden…

Ik, als mamma van 2 FAS kindjes, ben apetrots op mijn 2 kanjers. Ja het is zwaar en ja het is moeilijk maar JA deze kinderen kunnen meer dan je denkt. Met de juiste begeleiding en aandacht komen ze ver.

En wat de toekomst brengt? geen idee, dat weet voor zover ik weet immers geen mens ongeacht je “afwijkingen”…..

Succes met je keuzes!

• amberr

Het klinkt misschien hard maar zo is het wel.

De meeste mensen die kiezen voor adoptie doen dat niet alleen om een kind te helpen (dan kan je ook kiezen voor pleegzorg) maar ook om een gezin te vormen. Tegenwoordig weet je dat NSN bijna onmogelijk is en kies je bewust voor special need. Maar ik denk dat sommige SN grote risico's inhouden. Uit de informatie die wij hebben gekregen over FAS en Polen (oa van de VH) is gebleken dat je bewust een groot risico neemt. Je kunt heel vaak vooraf de gevolgen niet overzien. En de VH heeft ons erop gewezen dat je rekening moet houden met zaken als het opzeggen van je baan, hoge kosten en kinderen die de rest van hun leven (soms heel erg veel) begeleiding nodig hebben en misschien nooit zelfstandig kunnen leven. Dat zijn toch geen zaken die je voor ogen hebt na een zeer intensieve en helaas kostbare adoptieprocedure.

Dat is voor ons ook een groot verschil ten opzichte van lichamelijke of operabele SN. Ook de Raad heeft bij ons aangegeven dat ze niet zo positief staan tegenover FAS.

• Simone30

Sommige mensen kiezen hier dus wel heel bewust voor. En zoveel mensen, zoveel verschillen. De links in het startbericht geven goede informatie voor die mensen die het wel overwegen. Daar hoeven we elkaar niet van te overtuigen.

• pepe

Heel cru wellicht om te zeggen maar

Adopteren is een groot risico!

Ik ben het met je eens dat FAS problematiek een zeer zware vorm van special need is, waar niet iedereen voor geschikt is maar:

Het is de taak van de Vergunninghouder om je goed voor te bereiden en een kindje bij ouders te paatsen waarom geen risico tot overvragen van de opvoedkwaliteiten is. Het is de taak van de raad om toestemming te geven tot bepaalde special needs aan ouders waarbij er geen risico is tot overvragen….

Dus als informatiebron zijn beide nou niet echt direct geschikt, ik zou mijn keuze dan ook niet door de vergunninghouder of raad laten bepalen maar door wat je zelf weet/leest/meemaakt/hoort/bespreekt met ervaringsdeskundigen/artsen etc.

Zoals iedere special need zijn er lichte en zware vormen, en zoals bij iedere special need bereid je je voor op de ergste en hoop je misschien op de lichtste vorm.

Maar; dat FAS een onaanvaardbaar risico is waarvan je kunt zeggen dat je dat niet voor ogen hebt na de lange duur en de hoge kosten…. pfiew, wellicht erg kort door de bocht.

Want;

FAS kan ook een special need zijn die je ongemerkt als extraatje krijgt. Bijvoorbeeld omdat er niets bekend is over de ouders, of omdat het land van herkomst onvoldoende kennis heeft om het te diagnosticeren/zelfs signaleren. Net als je, zonder dat je het vraagt, zware hechtingsproblematiek op je bordje kunt krijgen. Die kans is een stuk groter….

Of ontwikkelingsachterstanden waar je niet om had gevraagd/op gehoopt maar die er wel zijn.

Je kindje kan zonder dat je het weet zware trauma's hebben opgelopen die je niet in je gezinsrapport hebt laten zetten of waar je ouders eigenlijk niet voor koos.

Je kindje kan autistisch zijn,

En weet…. dat kan ook allemaal gebeuren als je biologisch ouder wordt.

En toch…. kiezen heel veel mensen er bewust voor om tóch een kindje te krijgen of te adopteren.

Ze denken overal over na, ze schatten hun draagkracht in en nemen dan vol vertrouwen een stap in het diepe, in het avontuur dat adoptie (of wellicht; ouderschap!) heet.

de enige manier namelijk om ZEKER te weten dat je alle risico''s uit sluit, is om GEEN ouder te worden.

Knappe vergunninghouder of raadsmedewerker die dat kan tegenspreken….

Wil ik daarmee zeggen dat iedereen maar voor FAS (of willekeurig andere SN) moet kiezen? Nee, tuurlijk niet; het kennen van je eigen grenzen is heel goed. Als je je maar tegelijktijd heel goed realiseert dat iedere adoptie een risico op het overschrijden van die grenzen met zich meebrengt

Voor de ouders die al een kindje met FAS (of welke sn dan ook hebben) geldt overigens gewoon dat ze een KINDJE hebben; ze kiezen vol overtuiging voor het KIND, zien het KIND en genieten van het KIND. Vinden het soms moeilijk, soms heel zwaar, zoeken hulp, lotgenoten, delen hun verhaal maar hebben vooral gewoon een kind; en dan is afwijzing zoals door de toon van jouw berichtje wellicht wel erg kort door de bocht en onvriendelijk

pepe (mama van 4 prachtige kinderen met alle 4 een eigen handleiding)

• Elfje

Goed omschreven, Pepe!

• Lesley

Amen Pepe!

• Hema2013

Hoi allen

Nou dit thema deed een hoop stof opwaaien.

Ieder kiest voor zich en ik kan ook verder met al deze informatie.

Wens ieder een heel gelukkig en gezegende tijd met kostbare pareltjes wat ze ook in hun rugzakje meedragen :-)

Liefs Hema 2013 (Hen en Mar)

• Simone30

Over FAS (wat niet alleen in Polen voorkomt):

http://www.fasproject.nl/