Wanneer naar school

• t@sje

Binnenkort hopen we ons 2e kindje op te halen, het is ruim 4 jaar. Natuurlijk gaat het pas naar school als ie er klaar voor is, maar ik ben wel benieuwd hoe lang het bij andere kinderen van deze leeftijd heeft geduurd voordat ze naar school gingen. En hoe snel dat is opgebouwd…

• Lesley

Onze zoon was toen 5 jaar oud en wilde heel graag naar school. De eerste week halve dagen en daarna gelijk hele dagen gingen prima.

Succes!

• PinkRose

Wij hebben bewust lang gewacht (maand of 5, daar zat wel de zomervakantie nog tussen) voordat onze kinderen (die allebei ouder dan 4 waren) naar school gingen. Eerst maar eens goed aarden en hechten. We hebben daar absoluut geen spijt van gekregen. Die eerste periode kun je niet meer overdoen.

• meco

Hai t@sje,

Wat spannend en erg leuk vooruitzicht. :)

Jullie kindje is pas vier, dus nog niet leerplichtig.

Ik zou gewoon eerst de tijd nemen om het kindje te laten wennen aan zijn nieuwe ouders en omgeving.

Naar school kan jullie kindje altijd nog. ;)

Misschien wel handig om bij school te informeren naar eventuele wachttijd/inschrijftijd

Veel plezier en succes met de mooie tijd die komen gaat.

• Jasmijn05

Gefeliciteerd! Hopelijk mogen jullie hem snel ophalen!

Onze zoon werd 1 week na thuiskomst 4 jaar. Van tevoren al met school besproken dat we hem eerst wilde laten wennen aan het huiselijke leven voordat school begon. Maar gelijk wat info van SAV meegebracht, zodat ze konden zien waar het eigenlijk om ging.

Uiteindelijk zagen we na 4 maanden thuis dat hij wat meer uitdaging kon gebruiken, taal ging toen al erg goed.

Maar het was ook een kwetsbaar jongetje. Dus met de juf een gesprek aangegaan en begonnen met een uurtje samen kijken. Dat breidde zich uit tot een 2 ochtenden in de week, toen 3. Steeds met mij erbij. Ik ben uiteindelijk de ochtenden op de gang gaan zitten, daarna af en toe ‘ boodschappen’ gaan doen, zodat hij ging wennen aan zonder mij.

En uiteindelijk hele ochtenden en middagen alleen. Doordat we het zo langzaam hebben opgebouwd gaat het erg goed.

Blijf flexibel en blijf in contact met de juf. Wij dachten op een moment dat het nu toch wel goed zou moeten gaan… Bleek dat we de situatie overschatten en ons mannetje kwam in een terugslag terecht. Meteen met juf afgesproken dat we er 2 middagen uit haalden en weer even pas op de plaats deden.

Ook als je kindje leerplichtig is kun je erover praten met school.

Wij zijn erg voorzichtig geweest, maar dit werkte goed bij ons kind. Doe wat je gevoel zegt, en blijf in contact met school.

Succes!

• Henrique69

Hai,

Ik denk ook dat er een groot risico zit in het overschatten van je kind. Veel adoptiekinderen die op iets oudere leeftijd komen, kennen al een soort schoolsysteem en lijken er dus echt aan toe om ook hier snel naar school te gaan. Geven heel duidelijk aan dat ze het zelf willen… Maar intussen snappen ze van heel veel zaken hier in Nederland nog weinig. Kennen de contexten nog niet. Vertonen vaak heel aangepast gedrag. Maar daaronder zitten nog zo veel niet-opgedane ervaringen. En het is dan zo’n gemiste kans door toch in te steken op dat hogere niveau dat hij ogenschijnlijk wel aan kan, in plaats van klein te beginnen.

Niet voor niets dat voor adoptiekinderen wordt geadviseerd om alle ontwikkelingsstadia opnieuw te doorlopen, desnoods vanaf babyspeelgoed. Samen meemaken en het kind het tempo laten bepalen. Snel of langzaam maakt niet uit.

Ik sluit me dus heel erg aan bij enkele posts hiervoor. Helemaal niet snel naar school, eerst rustig wennen en hechten in de besloten omgeving van het gezin. Daar uitgebreid de tijd voor nemen, zelfs als ze leerplichtig zijn. School heel langzaam opbouwen. Als ouder ben je er juist voor om niet zomaar te doen wat een kind graag wil, maar om hem te begeleiden en verstandige beslissingen voor hem te nemen.

• MCP

Onze zoon was 3,5 toen hij thuis kwam.

Hij kwam in de maand juni.

In december werd hij 4.

Toch hebben wij ervoor gekozen hem pas naar school te doen in augustus, ruim een jaar na aankomst.

O ja. Hij had best eerder gekund.

Zo'n makkelijk mannetje.

TE makkelijk naar mijn idee.

Lekker eerst een jaar kind zijn.

Lekker een jaar alleen de aandacht als grote zus en broer naar school waren.

Mag je na 3,5 jaar in een tehuis ook een jaar aandacht van een mama hebben?

Zoals elke baby dat heeft van zijn 0e tot zijn 4e?

We hebben samen genoten van dat jaar.

Het gaat prima met hem school.

Omdat december kinderen tegenwoordig al door moeten stromen naar groep 3, moest hij dat dus eigenlijk ook.

Want in december wordt hij 6.

In overleg met school hebben we dat niet gedaan.

Hij geniet nog zo in de kleuterklas en leert er nog genoeg.

Geef een kind de mogelijkheid om ook KIND te zijn.

In een tehuis, al heb je het er goed gehad, was je niet echt kind.

Hij vertelt nu vaak dingen over zijn leven in het tehuis.

Prima had hij het er, hij leerde er veel, het was een goed tehuis.

Dat kunnen we ook zien aan het hele fotoalbum wat we mee hebben gekregen.

Maar wat er niet was: de gewone simpele dingen, een kusje voor het slapen, een verhaaltje, 1:1 aandacht, knuffels en liefde.

Leren kan je nog je hele leven.

Maar die eerste jaren thuis,met een mama die er voor jou is, dat kan je nooit meer over doen.

Natuurlijk kreeg ik een hoop commentaar want ach, toen hij 4 werd was hij er immers al een half jaar, hij kon toch best naar school?

Ik heb ook SAV gebeld en mijn standpunt aan hen voorgelegd.

Ze zeiden daar: waren alle ouders maar zo.

Want inderdaad, het wordt erg vaak overschat!!!

Geef een kind de tijd die eerste kinderjaren in te halen!

Het is niet voor niets dat er een jaar uitstel van de leerplicht mogelijk is voor kinderen die reeds leerplichtig zijn.

• K

Wat ben ik blij met deze topic!!!

Onze dochter is ook 4 en we zijn nu 1,5 maand thuis. Voordat we thuis kwamen waren we gelukkig al ruim twee maanden samen. We willen nu starten met 3 middagen school en dit als het goed gaat eind oktober begin november langzaam uitbouwen.

Ik had zelf van te voren ook gedacht ze langer thuis te houden, maar ze loopt steeds de kleuterklas in als we haar broer wegbrengen naar school en gaat dan zitten spelen.

Daarom ook voor de middagen gekozen omdat er dan meer vrij spel is.

Mij lijkt die drie keer 2 uurtjes prima. Ze kan ze spelen op school, maar is ze ook nog veel thuis ivm de hechting en het kind kunnen zijn.

Misschien onderschatten we het inderdaad, ik vind het moeilijk….ik denk dat dit voor ons meisje goed is, maar zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet. Zowel de juf als ik blijven er boven op zitten en als het toch niks is stoppen we er mee of bedenken we iets anders.

Misschien morgen toch SAV maar eens bellen….

• t@sje

Dank voor alle reacties tot nu toe :-)

Nog even een aanvullende vraag: we hebben het met onze werkgevers zo geregeld dat er de eerste 3 maanden altijd 1 van ons thuis is op doordeweekse dagen. Daarna lukt dat niet meer, en moet ons kindje 2 ochtenden per week naar school of eventueel kinderdagverblijf. Niet ideaal, maar het valt echt (bijna) niet anders te regelen… Nu zijn we van plan om, als ons kindje eenmaal thuis is, te kijken wat wijsheid is: Na een maand of drie starten met 2 ochtenden school en verder thuis bij papa of mama, of na een maand of drie starten met 1 dag (of 2 ochtenden) kinderdagverblijf en verder thuis. En dan terughoudend zijn in het verder uitbouwen, dus in principe een flinke periode het laten bij 2 ochtend school of 1 dag kdv. Is dit realistisch? Natuurlijk begrijpen we dat het erg afhangt van je kindje, maar valt er in z'n algemeenheid iets over te zeggen?

Bij onze eerste hadden we het geluk dat onze werkgevers flexibeler waren, en toen was er de eerste 6 maanden 1 van ons thuis. Na een maand of 5 is hij rustig gaan wennen op de kdv en na een half jaar ging hij daar 2 dagen per week heen. Dat is toen prima gegaan… Nu hebben we dus veel minder tijd en we maken ons hierover wel een beetje zorgen.

• K

Hoi,

Ik zou denk ik niet voor een kinderdagverblijf kiezen als je kindje ruim 4 is. Eigenlijk om twee redenen. Het is op dit moment erg onrustig in de kinderopvang wat zich vertaald naar wisselende personeelsinzet, samenvoegen van groepen ed. Niet ideaal voor jullie kindje. Ik denk dat er op school veel meer rust en en structuur is. Ook is dat de plek waar hij of zij uiteindelijk naar toe zal gaan, dus het scheelt weer een wisseling.

Als school geen optie is,is er misschien in psz geintegreerd in school. Dit is bij ons wel zo. Zou ook een oplossing kunnen zijn misschien maar er lijkt mij niet veel verschil tussen twee dagdelen school of twee dagdelen psz.

Succes met je keuze!