ons zoontje is nu ruim 4… bij ons sinds een jaar. Na 7 maanden zijn we voorzichtig gaan wennen op een speciale peutergroep; 3 dagen school met hopelijk in de loop van komend schooljaar duidelijkheid of hij naar regulier onderwijs kan of beter op zijn plaats is op een speciale school. Vooraf hadden we hier niet op gerekend; ik had een jaar verlof (inderdaad; ook geen salaris dus!) ingepland en gedacht dat hij daarna misschien deels maar toch in ieder geval naar school zou gaan. Dat blijkt niet haalbaar; maar bij een speciale peutergroep is voorschoolse opvang enz niet inplanbaar (zou trouwens ook niet goed zijn voor hem), de tijden zijn anders als bij onze andere kinderen en de school is niet direct bij ons in de buurt, dus weer aan het werk zoals we vooraf deden blijkt niet te kunnen. Kortom; een probleem!
Wij hebben het kunnen oplossen doordat mijn man nu verlof opneemt (en inderdaad; weer salaris inlevert!), een hoop stennis heeft moeten maken op zijn werk om dat geregeld te krijgen en één dag in de week springen opa en oma bij. Verdient niet de schoonheidsprijs, was eigenlijk niet wenselijk na meerdere adoptieprocedures en een slecht gevulde spaarrekening na een jaar verlof opnemen en dus niet sparen maar er was geen alternatief.
Wat ik daar mee wil zeggen;
je kunt vooraf bedenken wat kan en moet maar je kunt pas iets aanvoelen als je kindje er is. Misschien voelt het na 3 maanden prima als hij/zij 2 dagdelen naar school gaat (vanwege genoemde redenen zou ook ik eerder voor school kiezen dan voor kinderopvang) hardstikke fijn. Maar misschien kan dat wel echt niet; dan zul je toch een andere oplossing moeten bedenken; Vooraf nadenken over eventuele alternatieven kan rust geven; misschien heb je ze nodig!