Kosten adoptie Amerika

• pat

hallo,

zou iemand kunnen vertellen wat precies de kosten zijn voor een adoptie uit amerika? en hoe dat het per adoptie ouders zo veel verschil in maakt met de kosten ook al is het

bij dezelfde vergunninghouder? (zijn zelf nog in begin procedure van de voorlichtingen bijeenkomsten).

• mirjam1234

Hoi Pat,

Goede kennissen van ons hebben een paar maanden geleden een voorstel gehad uit Amerika.

Ze waren tussen de 55 en 60 duizend euro kwijt.

De kosten gaan vooral naar de advocaat en je betaald ook de medische kosten van de birth mother in en na een zwangerschapsperiode (na aanmelden adoptiebureau). Tenminste dat heb ik van hun begrepen.

Succes!

• mar10e

Wauw, wat een bedrag! Wist dat de VS duur was, maar dit is echt buitenproportioneel.

Voor dat bedrag kun je 3x elders een volledige procedure (ruim!) bekostigen. Hoeveel gaat er naar die advokaat vraag ik me af.

• pat

vind het ook allemaal erg veel voor Amerika. Onkosten maken ook voor de biologische moeder, vind het allemaal wel wat te ver gaan. Het idee dat de biologische moeder op de dag van de bevalling terug kan trekken, en dat je zelf met lege handen weer terug naar Nederland kunt vliegen, jaren verstreken en dat je een berg met geld kwijt bent, is dit de reden waarom wij niet voor Amerika gaan. Waren wel veel voordelen voor adoptie amerika, maar we durven het niet aan…..

• mar10e

Wij hebben ook even de VS overwogen, maar heel snel overgestapt naar een ander land. Hadden nog niet eens zozeer naar de kosten gekeken. We waren eerlijk gezegd al afgehaakt op het moment dat het ons duidelijk werd dat de VS zich niets aantrekt van het haags adoptie verdrag onder het mom: de moeder mag zelf de adoptieouders selecteren. Dit leek ons in eerste instantie ook een fijn idee een open adoptie, maar dit blijkt een farce te zijn. Als ik nu zo de kosten zie, heb ik heel sterk de indruk dat het een gouden business is voor vooral adoptieadvokaten.

Ik zou niet weten hoe ik dat later had moeten uitleggen aan mijn kind.

• mar10e

We hebben nu overigens een kindje uit een land waar de VS ook uit adopteert. Vaak ouders die openstaan voor oudere kinderen, uit etnische minderheidsgroepen, met zeer forse SN's. Deze mensen adopteren niet uit eigen land (willen ze wel!) omdat de adoptieadvokaten moeders stimuleren voor buitenlandse ouders te kiezen, omdat die…meer betalen. Info van de adoptiestichting zelf.

• marcel104

Misschien zou je eens een voorlichtingsbijeenkomst kunnen bijwonen bij adoptiestichting A New Way. Zij hebben de kennis en ervaring met adopties uit Amerika.

De discussie over adopties uit Amerika is al zo vaak geweest waarbij de keuze van de biologische moeder en de kosten steeds genoemd worden. Feit is dat de Amerikaanse bureaus Haags geaccrediteerd zijn en elke adoptie gecontroleerd wordt door zowel de adoptiestichting als de centrale autoriteit.

Ik zou voor jezelf de voors en tegens afwegen en dan een keuze maken voor een land wat bij je past

• mar10e

Ja er wordt veel gecontroleerd, er zijn ook veel belangen en ook zal a new way ( misschien ook even goed om research te doen naar deze organisatie) heel positief zijn over de procedures, neemt niet weg dat soms zaken zo glashelder zijn dat je eigen gezonde verstand eigenlijk maar tot een conclusie kan komen. Daarnaast, er zijn zoveel landen waaruit kinderen geadopteerd kunnnen worden die echt geen kans in eigen land hebben.

Laatste post over dit onderwerp van mijn kant, idd deze discussie is al eerder gevoerd. Geeft wel te denken waarom hij steeds terugkomt.

• pepe

Hij komt steeds terug omdat:

-het voor home-echtparen de enige mogelijkheid lijkt te zijn

-je verhalen hoort van stellen die via deze weg zéér snel een voorstel krijgen

-het een van de weinige mogelijkheden is om een babietje te adopteren

-het zonder verdere info een mogelijkheid lijkt om een zo gezond mogelijk babietje te adopteren

-het een open adoptie betreft, met veel info over de moeder, zelfs mogelijkheden tot contact

over schaduwkanten hoor je veel van tegenstanders, weinig van voorstanders

over de financiele risico's hoor je wel maar dat lijkt ver weg gestopt te worden

en over de grotere kansen op een special need babietje (want het zijn voor een groot deel babietjes met een belaste achtergrond) hoor je ook heel weinig.

Ik trek uit al dat soort dingen ook mijn conclusies…

tegelijkertijd heb ook ik geadopteerd en denk ik dat het voor mijn kinderen de enige kans was… maar kan ik hen dan nooit garanderen. Dus een beetje hypocriet is mijn veroordeling dan wel

• pat

Wij zien er ook vanaf over adoptie amerika. Heb vorige week nog info brochure ontvangen over de mail hierover hoe het allemaal in zijn werking gaat. Ben er nogal van geschrokken, behalve de enorme bedragen is en dat de biologische moeder na de bevalling zich kan bedenken, maar er is nog iets. Binnen een jaar komt een aantal keren iemand van de Raad van Kinderbescherming kijken hoe het precies gaat met het kindje want je de bent de eerste jaar ‘'pleegouder’'. Mocht het binnen het jaar de biologische moeder/vader of naaste familie zich bedenken wordt er nog via de rechter bekeken wat het beste voor het kind…