groeiachterstand chineesje

• Hermine

Beste ervaringsdeskundigen

Ons zoontje van 2, 5 jaar uit china is nu 79 cm . Hij maakt te weinig groeihormoon aan in zijn bloed.is uit de eerste testen gebleken. Inmiddels een 2e bloedtest gehad en de uitslag krijgen we binnenkort. Hij groeit wel maar te weinig. De kinderarts heeft het gehad over groeihormoon vanaf 4 jaar zou dat kunnen worden toegediend. Anders zou hij als volwassen erg klein blijven. Wie heeft ervaring met groeihormoon toedienen bij je kindje. Ik ben er niet happig op maar zou hem later natuurlijk wel een paar extra centimeter gunnen. Groetjes hermine

• t@sje

Pff, lastige keus. Op zich vind ik zijn lengte nog niet eens heel zorgelijk (onze zoon was 81 cm bij 2,5 jaar en is nu 6,5 jaar en 113 cm lang), maar als hij te weinig groeihoermoon aanmaakt wordt het verschil met leeftijdsgenoten alleen maar groter denk ik. En dat is wel vervelend. Kun je via het ziekenhuis niet in contact komen met andere ouders die voor dezelfde keuze hebben gestaan?

• Hermine

Tasje bedankt voor je reactie en tip

Geen idee eigenlijk maar ik ga informeren.

Groetjes hermine

• MCP

Mijn zoon is ook erg klein maar er is nog nooit gesproken van een groeiachterstand.

We kregen hem toen hij 3,5 was en 86cm.

Hij is nu bijna 6 en 105 cm.

Ik maar me nergens zorgen over en ook geen enkele arts.

Het is gewoon een ukje.

Of hij te weinig groeihormoon aanmaakt weet ik niet.

Hij is nu in 2,5 jaar dus 19 cm gegroeid en dat schijnt wel goed te zijn.

Maar hij is de kleinste van de klas terwijl hij wel de oudste is.

• Eke

Onze zoon was 88 cm toen hij 3,5 jaar was. Sindsdien is hij een cm per maand gegroeid. Inmiddels is hij 5,5 jaar en 112 cm.

• jtenkate47@zonnet.nl

Onze dochter is ook vrij klein. Zij is 10 jaar en 121 cm. Zij heeft twee keer een groeihormoonmeting gehad en deze waren voldoende. Onze kinderarts stond in contact met een kinderarts in een universitair ziekenhuis en deze wilde onze dochter zien. Daar is weer bloedonderzoek gedaan en ook naar genen die met de groei te maken hebben. Nu is daaruit gebleken dat er in één gen een afwijking zit. Dit zal nu verder onderzocht worden door de afdeling Klnische Genetica. Wij weten nu verder nog niks alleen de kinderarts gaf wel aan dat zij ook extreem klein voor chinese begrippen is. Zij willen nu ook nog niet zeggen wat ongeveer haar eindlengte zal zijn. Zij was met twee jaar en 8 maanden ongeveer 79 cm. Verder doet ze het goed in de groep en word niet gepest. Wij wachten de onderzoeken op dit moment af.

Janneke

• F

Onze dochter is ook klein, maar nog nooit gesproken over een groeiachterstand. Toen ze geboren werd was ze al een ukkie, en dat is ze nu nog. Ze is nu bijna 4 en 95 cm. Met 1,5 jaar was ze 74 cm.

Kan me voorstellen dat het een hele moeilijke keus is die je nu moet maken. Succes!