Medische keuring en de Raadsgesprekken

• pat

hallo,

kan er iemand mij vertellen wat er allemaal gebeurt tijdens een medische keuring?

En wat wordt er allemaal tijdens de Raad gesprekken gevraagd (omdat ik wel eens hoor, je wordt helemaal binnenste buiten gekeerd)

ben benieuwd, want het schijnt pittige gesprekken te zijn!

alvast bedankt

• marcel104

Tijdens de keuring zal er gekeken worden naar je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Je hoeft niet 4 maal per week in de sportschool te komen maar wel gezond genoeg zijn om een kind met eventueel een special need te kunnen opvoeden met zo min mogelijk risico's voor het kind (en jezelf)

De gesprekken met de Raad heb ik niet als pittig ervaren. Doel van het gesprek is je motivatie en draagkracht met betrekking tot adoptie te achterhalen. Wat er bij ons bijvoorbeeld gevraagd werd is waarom we willen adopteren, welke special needs we aankunnen en en vragen over onze relatie en de relatie met onze familie.

Wij werken beiden en hier werden dan ook vragen over gesteld. Bijvoorbeeld over wat we zouden doen wanneer één van ons voor langere tijd thuis zou moeten blijven voor de zorg van ons kind als er problemen zouden zijn.

Ik heb wel eens het gevoel gehad binnenste buiten gekeerd te worden maar de gesprekken verliepen wel heel prettig. Het gaat natuurlijk ook om kinderen dus het is ook een belangrijk onderzoek.

• metam

Beide onderzoeken hangen sterk af van de persoon die het onderzoek uitvoert.

De arts die we bezochten voor het medische onderzoek stelde eigenlijk alleen maar een paar vragen en zette een handtekening. Geen kosten.

Het gezinsonderzoek was wel intensief, maar we hadden ons voorbereid. Er werd een levensloop gevraagd en die hadden we al uitgeschreven. We konden hem meteen meegeven op zijn USB stick. Wij gingen verhuizen tijdens de gesprekken, het eerste gesprek was in ons oude huis, het laatste in ons nieuwe huis. We vonden de gesprekken niet erg vervelend.

Meta

• Hermine

Bij ons hadden we best wel een uitgebreide medische keuring

Urine en bloed werd getest op allerlei ziekten. Hart en longen luisteren. En medicijngebruik doorgenomen. We vonden het niet vervelend. De raadsgesprekken zijn prettig verlopen. Het ging eigenlijk van zelf de tijd vloog voorbij. Ze willen alles weten en vragen door en stellen ook veel vragen hoe jij dat ziet. Over de opvoeding van jezelf en hoe jij wil gaan opvoeden. Maar ook de relatie kwam aan bod, je baan, je familie , je kwaliteiten en je valkuilen. Maar uiteindelijk was het heel leuk en mooi om het gezinsrapport te lezen. Succes!

• Zoé

Ik vond het ook prettig. Wij kregen als tip zelf ook vragen op te schrijven van te voren en deze te stellen. Zo werd het gesprek wat dynamischer.

Persoonlijk vond ik de zwaarte dat ligt op je eigen opvoeding iets minder fijn. Mijn ouders leven niet geheel volgens onze standaard normen, en dat voelde wat ongemakkelijk. Maar gelukkig geen reden voor afwijzing haha.

Succes

• amberr

Het medisch onderzoek valt over het algemeen wel mee. Maar dat is ook afhankelijk van je eigen medische geschiedenis.

Als een van jullie veel medische problemen heeft (gehad) zullen er meer vragen of onderzoeken komen dan als dat niet zo is.

Hier stelde het niet veel voor. Algemeen gesprek over de gezondheid, lengte, gewicht (BMI), bloeddruk, medicatiegebruik en ziektegeschiedenis doorgenomen. Eventueel nog een bloedtest (niet standaard).

De raadgesprekken zijn heel wat anders. Daar moeten jullie je goed op voorbereiden. Niet zomaar ingaan en zien hoe het gaat.

- Praat met elkaar vooraf over de adoptie (waarom adopteren, waarom geen pleegzorg, staan jullie open voor SN, hoe ga je om met discriminatie, gedragsproblemen etc);

- Zorg dat je samen op een lijn zit, val elkaar niet af en veel raaddonderzoekers houden niet van grappig bedoelde opmerkingen;

- Stel alvast een levensloop op (beiden apart op internet zijn voorbeeld te vinden). Daarin moet het gaan over je jeugd, opvoeding, ouders en familie, opleiding en werk, waarom adopteren, sociale netwerk, geloof.

- Verdiep je in special needs en laat zien waarom jullie daar bepaalde keuzes in maken;

- Verdiep je in het land(en ) en de vergunninghouder(s).

- Lees over adoptie (boeken, internet, bij voorkeur ga langs bij adoptieouders).

Succes!!

• Hema2013

BEDANKT allemaal!!! :)

Wij wachten op de uitnodiging voor de raadsonderzoeker en de tips zijn nuttig!

Succes Pat.