ervaringen china bij verschillende vergunninghouders

• Karen K.

Ook hier goede ervaringen met WK: China, LID eind febr 2011 / voorstel eind sept 2011 / reizen begin jan 2012 en nu wachtend op voorstel #2!

Vanwege een verplichte onder plaatsing (kindje geboren na aug 2012) zal het langer duren dan waar ze nu mee ‘adverteren’. Dus het is niet per definitie gezegd dat er direct een voorstel voorhanden is!

• chinaadoptie

Dag Mieke,

Ik zag je oproep en heb getwijfeld of ik wel of niet moest reageren. Ik ben meestal niet zo van het uit de doeken doen van negatieve ervaringen. Echter, ik heb besloten om toch mijn verhaal te doen, omdat je er naar vraagt en ik vind dat mijn ervaring toch belangrijk kan zijn.

Wij hebben ervaring met twee vergunninghouders; te weten Kind en Toekomst en Wereldkinderen. We hebben ervaren hoe twee vergunninghouders zo verschillend van elkaar kunnen werken en wat de enorme verschillen zijn. Ik kan alleen over onze procedure spreken, maar de verschillen zijn groot, enorm groot. Waar je bij de ene voelde dat je serieus werd genomen, men naar je luisterde en je een speler was in je eigen adoptieprocedure was dit bij de ander ver te zoeken.

We zijn in 2011 op de wachtlijst voor China komen te staan bij Kind en Toekomst. We vonden het moeilijk om een keuze te maken tussen de 3 organisaties die met China werken, uiteindelijk hebben we voor Kind en Toekomst, niet om een specifieke reden. De eerste paar maanden voelde het ook goed.

We hebben helaas uiteindelijke hele slechte ervaringen met kind en Toekomst. De communicatie was niet alleen slecht. Was dat het maar…. er was gewoon geen communicatie! We wisten niet waar we aan toe waren, we wisten niet wat de verwachtingen waren. Bellen durfden we bijna niet omdat we niet prettig te woord werden gestaan. We moesten ons er echt toe zetten om de telefoon te pakken. mailen was een betere oplossing, dachten wij. Maar daar werd überhaupt niet op gereageerd.

Na veel wikken en wegen, veel tranen en pogingen om in contact te komen hebben we besloten een brief te sturen dat we over wilden stappen. toen was er opeens contact! en niet zomaar! We zouden op korte termijn een voorstel kunnen verwachten. We moesten nog heel even geduld hebben. Zo naïef als we waren hebben we nog drie maanden gewacht. Communicatie was niet veel beter, we werden aan het lijntje gehouden. Toen hebben we alsnog besloten over te stappen. We hadden inmiddels een open dag van Wereldkinderen bijgewoond en dat voelde goed. Ook de vragen die wij stelden werden vaak dezelfde dag beantwoord en we werden goed te woord gestaan. geen enkele vraag was dom of raar. Het voelde als een veilige haven.

Begin 2013 zijn we overgestapt. Dat overstappen had wat voeten in aarde. Alles waar tegengewerkt kon worden werd dat gedaan door onze eerste bemiddelaar. Maar het is gelukt om ons uit te schrijven.

Bij Wereldkinderen hadden we direct de intake en konden we in procedure. Er was veel ruimte voor ons gevoel en onze teleurstelling over de misgelopen procedure. Deze aandacht hadden we even nodig omdat we aan onszelf begonnen te twijfelen. Wereldkinderen nam geen stelling in, wilde geen partij kiezen en bleef uitermate professioneel over de andere bemiddelaar. Dit vonden wij soms wat lastig, maar uiteindelijk vonden wij dit fijn. Het was de ruimte die wij nodig hadden, onze teleurstelling die we moesten verwerken.

We hebben begin 2013 onze documenten weer naar China kunnen sturen. exact 4 weken na het insturen van het dossier kwam er een voorstel van een jongetje voor ons van 2,5 met een schisis. We waren in de wolken (en zijn dat nog steeds). In augustus hebben we hem op kunnen halen!

hij is de mooiste en liefste en we zijn dolgelukkig met hem.

Voor ons is de bemiddelaar voor de tweede procedure heel zeker, wij willen weer voor Wereldkinderen gaan.

Wat betreft de financiën maakt het echt niet veel uit of je voor Wereldkinderen kiest of voor Kind en Toekomst. Maar het verschil in begeleiding is een wereld van verschil en voor ons onbetaalbaar belangrijk geweest.

Ik wil benadrukken dat dit heel duidelijk onze ervaring is, dus ik wil niet zeggen dat dit een standaardgegeven is,

. Helaas ken ik echter meer verhalen die niet veel verschillen van die van ons.

Mocht je meer willen weten, stuur me dan dan even een priveberichtje.

Groetjes, T.van. R

• Hermine

Hoi hoi onze ervaring is er een van 1, 5 jaar geleden. Dus misschien niet recent genoeg. Wij hebben gekozen voor kind en toekomst. Juist vanwege de meest volledige info die wij kregen. Wij hadden hier het beste gevoel bij. Alles is naar wens verlopen en al snel een prachtig voorstel. Ook voor de reis prima begeleiding. Niet teveel en niet te weinig. Wij hebben ze alle 3 om info gevraagd toen we in de raadsgesprekken zaten en kregen bij k&t het meeste info werden meteen teriggebeld nadat ze een en ander voor ons hadden uitgezocht. Bij ons was dus puur het eerste telefoongesprek wat de doorslag gaf met de andere hebben we geen ervaring. Succes met je keuze.

• chineesgelukje

Hoi Mieke!!

Super bijna de BT binnen!!

Wij zijn ruim een jaar geleden thuis gekomen met ons zoontje via Meiling. We hebben destijds ook iedereen gebeld en gemaild om een

keuze te maken. En bij meiling heb ik bijna een half uur met een mevrouw zitten kletsen aan de telefoon. Het voelde meteen heel gezellig en huiselijk aan.

Wat ik wel prettig vond was na toch wel een negatief beeld over adoptie tijdens de VIA cursus om eens te kletsen met een moeder die gewoon heel blij en enthousiast verhaal over haar kinderen hield.

Je hebt bij meiling wel 3 intakes. Voor ons was dat geen probleem omdat ik nog moest wachten tot mijn 30e verjaardag. Vond het juist wel erg prettig dat niet alles in een keer verteld werd. Dan heb je ook uitgebreid de tijd om je voor te bereiden en vragen te stellen.

Ons voorstel was ook 2 weken voor onze documenten in china lagen. En ze belden ook nog eens op een zondag; omdat ik die dag 30 werd mochten ze ons toen bellen met het voorstel.

De reis heb ik ook als prettig ervaren. Wij hadden een NLe en een chinese begeleider. Onze documenten werden iedere keer tig keer gecontroleerd of alles wel goed was en de begeleiding deed heel veel. Wel zo fijn; zo konden wij ons met ons zoontje bezig houden.

Nu krijgen we wrs. over een paar weken de BT voor nummer 2!! En we denken dat het weer meiling gaat worden. Alleen af en toe komt er een oproepje via wereldkinderen of kind&toekomst voorbij. En dan is het wel mogelijk dat we dan daar voor gaan kiezen. Want uiteindelijk is het kindje waar je aan gematched wordt toch het belangrijkste!

In ieder geval succes met kiezen!! Belangrijkste is denk ik dat je je goed voelt bij je keuze.

• Nan33

Jou verhaal zou het mijne kunnen zijn, alleen ging het bij mij om een ander land.

Slechte vaak niet kloppende communicatie bij K&T, mijn al vertaalde rapport hebben ze vernietigd terwijl de afspraak was dat ze dit mee zouden sturen naar WK zodat ik daar niet opnieuw de kosten voor hoefde te maken.

Helaas zijn dit geen uitzonderingen in mijn ogen vind ik het onbegrijpelijk dat K&T zo haar gang kan gaan, wat dat betreft mag er best wel veel meer controle komen op de vergunninghouders.

• MCP

Wat ik zelf heel erg vind bij KT is dat er geen arts meekijkt.

Men denkt zelf de wijsheid in pacht te hebben.

Wat helaas absoluut niet het geval is.

Ik heb er een drama door beleefd waar ik verder niet op in ga en ik ben niet de enige.

Slechte communicatie maar ook oneerlijkheid, dingen die ik later zo na kon trekken.

Info niet geven terwijl die allang in huis was, mensen op hoge kosten jagen voor niets.

Waar was het belang van het kind?

• Annet71

Ha Mieke,

Lastige keuze. De vergunninghouders zijn zo verschillend. Hier twee adoptieprocedures uit China. Eerste keer K&T, tweede keer WK.

De procedure bij K&T vonden wij één grote blamage. De communicatie is zo slecht, je voelt je als ouders gewoon totaal afhankelijk van de willekeur van de persoon die je (na uren bellen, want mailen kon niet) aan de lijn kreeg. Je wordt niet op de hoogte gehouden van de procedure, je moet zelf om (kleine) beetjes informatie leuren. Met opperhoofd Bertie die de scepter zwaait zal er daar nooit iets veranderen. Kritische vragen stellen is niet geoorloofd. We hebben na de procedure de evaluatie ingevuld omdat we ons echt slecht behandeld voelden en daar is niets mee gedaan.

Vorig jaar kozen we dus voor een andere vergunninghouder. Het werd WK. Wat een warm bad was dat. Deskundige betrokken medewerkers die je nooit het gevoel geven dat je vragen vervelend of ongepast zijn. Je altijd snel terug mailen of bellen. Die heldere en eerlijke informatie geven. En in het geval van onze special focus procedure alles hebben gedaan om de papieren snel in China te krijgen omdat dat voor de gezondheid van ons kind belangrijk was. Ook tijdens de wachttijd tot afreizen mochten we altijd mailen of bellen. Ik vond deze laatste procedure zo'n verademing. Het kan dus ook anders. Maar adoptieouders blijven genoegen nemen met de matige behandeling die je krijgt bij K&T.

Toen in China bleek dat er meer met ons kind aan de hand was, is er vanuit WK alles aan gedaan om ons in contact te brengen met de juiste artsen. Zij keken mee en reageerden op ons verhaal. Na thuiskomst is er iedere week contact geweest vanuit WK om te vragen hoe het ging en die belangstelling was echt oprecht. Ze waren bezorgd en dat heeft ons enorm goed gedaan. Ook nu een half jaar na thuiskomst is er nog regelmatig contact en laten we ze weten hoe het gaat.

Sterkte bij je keuze!

Annet

• Nannie

Wij zijn ook weg gegaan bij K&T (ander land dan China) vanwege de wijze van communiceren.

We kregen het gevoel dat we niets mochten vragen, voelden ons in een hoekje gezet vanwege het gedoe wat we hadden gehad met de RvdK, er was geen enkele flexibiliteit / begrip voor een aantal zaken en over vragen rondom kennis huidige stand van zaken in de weeshuizen kon men ons geen antwoord geven.

We mochten ons niet inschrijven bij een ander land (waar de wachtlijst voor open was), zonder dat men ons goed uit kon leggen waarom dat dan niet kon.

Wij zijn na lang dubben overgestapt naar de NAS.

Niet dat daarmee ons dossier anders is, maar enig begrip voor de adoptief ouders is gewoon erg prettig.

Ook al verandert dat soms niets aan je dossier of de wachttijd (overigens heeft de NAS ervoor gezorgd dat er wel eea veranderd werd!)

• rcn@quicknet.nl

Wij zijn bezig met een adoptieprocedure via Meiling .

Als eerste heb ik ze allemaal gemailt en gebeld, K&T heb ik nooit te pakken gehad plus geen email adress te vinden dus zeer moeilijk bereikbaar en stellen hoge eisen aan de adoptie ouder (terwijl alle eisen per land het zelfde zijn)

Wk kreeg netjes antwoord op mijn mail prettig dat je ze goed kan bereiken via de telefoon , ben ook op hun opendag geweest dit vond ik nog al blah blah ja wat bedoel ik hier mee , der werd gevraagd ben je al lid zo nee dat moet je toch lekker worden anders helpen we je niet .

Zeer rare manier om leden te krijgen.

Okee dat is een regel bij iedereen maar ga mensen niet dwingen op een opendag om gelijk lid te worden als ze nog niet eens weten wat ze willen en maak ze ook niet belachelijk als ze nee zeggen.

Wel vond ik hun arts geweldig wat een super dame , en heb ik leuke contacten over gehouden aan adoptie ouders die hun verhaal kwamen vertellen.

Uiteinderlijk toch voor Meiling gekozen van hun kreeg ik gewoon de meeste antwoorden op al mijn vragen en dat gebeurd nog steeds.

Ik kan ze bellen mailen en krijg altijd antwoord met zoveel begrip het voelt aan als een warm bad .

Min punt is wel dat het allemaal vrijwilligers zijn die ook een normale baan hebben en dit in hun vrije tijd doen , dus je moet geduld hebben en ja dat is soms wel moelijk.

Oja en dan nog een ander plus punt.

Wk procedure is rond de 25000 met zakgeld dus totaal (ligt er wel aan hoeveel je opmaakt maar dit is wat ongeveer op is gemaakt door ouder die met zijn tweetjes afreizen.

Meiling zegt dat alles rond de 17500 kost inclusief ook zakgeld als je weer met zijn tweetje bent.

Geld is dan niet het belangrijkste maar je zal het maar niet hebben dan is 7500 euro wel een heel groot verschil.

• janet17

Zo zie je maar hoe anders ieders ervaring is. Maar helaas zie ik ook overeenkomsten in de negatieve kanten.

Ook wij zijn een stel die eerst bij Kind en Toekomst ingeschreven hebben gestaan. Na veel problemen en moeilijke gesprekken waarin wij het gevoel hadden totaal niet gehoord te zijn hebben wij de stap genomen om over te stappen. Dat was een hele moeilijke beslissing omdat je daarmee voor je gevoel weer op 0 begint. We verloren voor ons gevoel 1,5 jaar (en veel geld).

Wij hebben een open dag van Wereldkinderen bezocht en in tegenstelling tot de schrijver voor mij hebben wij dat als een verademing ervaren. Ik herken niks in wat je zegt over áls je geen lid bent helpen we je niet'. Sterker nog: ik ben al een paar keer bij een themavond geweest en kon daar gewoon heen terwijl we geen lid waren. Ook op de open dag hebben wij alle informatie en hulp gekregen die we nodig hadden, terwijl wij geen lid waren. Dus het is maar hoe je dat ervaart.

De open dag heeft ons goed kennis laten maken en we hebben heel uitvoerig met de kinderarts gesproken. inderdaad een super mens! Die deskundigheid is ons heel veel waard, het gaat immers om je toekomstige kind. Ik heb begrepen dat alleen Wereldkinderen met een ziekenhuisnetwerk samenwerkt en dat vinden wij een heel fijn idee. Zo hebben ze alle expertise die ze nodig hebben zo ingeschakeld.

Inmiddels hebben wij afscheid genomen van Kind en Toekomst. Ook bij ons ging dit niet zonder horten of stoten… Alles werd opeens uit de kast gehaald om niet weg te gaan. Ik ga er hier niet op in wat er gezegd is, maar neem van mij aan dat het niet fijn was!

Tot op heden zijn we heel tevreden en hebben we heel veel aan de deskundigheid van de medewerkers van Wereldkinderen. Wij vinden het een enorm voordeel dat wereldkinderen elke dag bereikbaar is, ze met professionals werken, mails dezelfde dag beantwoorden, heel helder zijn in kosten en de informatie niet mooier maken dan hij is.

We zitten nog in een beginfase, we zijn documenten aan het verzamelen voor China. We worden hier heel erg goed bij geholpen en we durven onze vragen te stellen zonder dat we het gevoel hebben dat het rare vragen zijn.

Over meiling kan ik niet oordelen. Ik heb ze gesproken en dat was een fijn gesprek. Verder kennen wij ze niet.

Succes met alle overwegingen en volg vooral ook je gevoel.

groet, Janet