Gezinsrapport

• pat

Weet iemand of er ook in je gezinsrappot komt te staan als je al een keer eerder getrouwd bent geweest? moet je dat ook vermelden, komt dat ook je gezinsrapport te staan? of sla je die

periode gewoon over?

hoe komen ze er achter dat je voor de 2de keer getrouwd bent geweest (scheelt ons jaren als het niet weten namelijk:-)

• siblingdream

Je moet tijdens raad gesprekken eerlijk zijn. Dit komt ook in je gezinsrapport te staan. Als ze er achteraf achter komen heb je wel een probleem denk ik zo en heb je daar alleen aar je zelf mee. Ze gaan zelfs terug in je jeugd, tenminste bij ons.

En dat het jaren scheelt? Buiten zware special needs krijgen je nergens meer snel een kindje vandaan. Gemiddelde wachtttijd ligt toch echt wel al op 2-3 jaar, tenzij je open staat voor Fass, dan kun je vrij snel een voorstel krijgen uit polen.

• pepe

Ik zou het nooit verzwijgen.

Los daarvan is het eerste deel van de gezinsrapport gekoppeld aan je registratie van je gemeente, net zoals je BT op naam staat en gekoppeld is aan de gegevens uit de burgerlijke stand.

Daaruit komt dus meteen naar voren dat je al eens getrouwd bent… als je het dan niet meld in je gesprekken….

einde oefening lijkt me, een raadsmedewerker die dat ontdekt zal zich afvragen of je over de rest wel eerlijk bent, kun je je BT wel vergeten.

Het zou uit kunnen maken voor bijvoorbeeld China (eis 2 jaar getrouwd, bij 2de huwelijk 5 jaar) maar daarover zou je vragen kunnen stellen bij de VGH, soms is er meer mogelijk als je open staat voor een special focus kindje…

• Nan33

Je moet zodra je je dossier gaat verzamelen diverse officiele formulieren inleveren waar waarschijnlijk ook wel op zal staan dat je eerder getrouwd bent geweest.

Dit verzwijgen zou je wel eens je BT kunnen kosten.

• Hermine

Pat, ik zou het wel melden hoor. Je moet zoveel officiële documenten overhandigen straks. Daar komt vast ook uit dat het een 2e huwelijk is. Dat je eerlijk bent en blijft zal alleen maar meewerken. Succes met jullie procedure

• pat

Ik ga er zeker niet om liegen dat ik eerder getrouwd ben geweest, het idee om niet in aanmerking te komen voor beginseltoestemming dat ik dit zou verzwijgen. we kiezen er bewust voor adoptie en voor China, hoe dan ook we moeten er gewoon jaren geduld voor hebben aangezien we net een paar maanden getrouwd zijn. Maar het liefst zou ik dat onderdeel dat mijn vorige huwelijk van 1 jaar maar al te graag over slaan. Eigenlijk zijn mijn man en ik, vind ik zelf te vroeg ingeschreven en te laat getrouwd zijn zeg maar, het houdt in voor China dat we 2 jaar stil staan in de adoptie procedure, dus wij denken om na de bijeenkomsten de raad uit te stellen voor 2 jaar. Nu zegt 1 van de VGH ga gewoon door met de Raad en ga op de wachtlijst staan, maar mijn gevoel gaat, stel de raad uit voor 2 jaar, dan de Raad dan de wachtlijst en vervolgens de hele procedure, zodat alles gelijk in gang kan worden gezet aangezien het snel kan gaan china….

wat denken jullie, doen we er goed aan om de raad uit te stellen ? of moeten we op de wachtlijst voor China, de kosten betalen en dat ik de komende 2jaar niks voor ons kunnen doen??

bedankt

• Nannie

Wij hebben in het begin van onze procedure de verplichte cursus uitgesteld omdat we vonden dat we nog niet ver genoeg waren met ons eigen proces.

Achteraf heb ik daar spijt van.

Weet je: het wachten duurst sowieso lang genoeg. Je kunt maar beter je beginseltoestemming binnen hebben en op die wachtlijst staan.

Dat duurt immers alles bij elkaar ook weer een paar maanden.

Zeg je bent nu 4 maanden getrouwd (ik roep maar wat) en het riedeltje gesprekken met de raad / inschrijving vergunninghouder kost je 6 maanden. Dan zit je al bijna op een jaar.

Wie weet versoepelt China ergens zijn grenzen / kunnen jullie een paar maanden voor die 2 huwelijksjaren al starten, of zie je toch een oproepje voor een ander land bij die vergunninghouder waar je op in wilt gaan.

Niets is zeker binnen adoptie.

Wij hadden bijvoorbeeld een berg gedoe met de RvdK voordat we een enigszins acceptabel gezinsrapport hadden…

Bij degelijke tegenvallers is het fijn als je de tijd hebt.

• Lesley

Eens met Nannie. Gewoon alles ingang zetten, eerlijk zijn. Je weet maar nooit! Misschien kunnen ze jullie zo mooi matchen met een kindje waarbij ze de huwelijkseis wat zouden kunnen versoepelen. Alles is onzeker in adoptieland, wat vorige maand actueel was is nu achterhaald. Succes!

• pepe

Ik zou me altijd gewoon op de lijst laten zetten, soms zijn er onverwachte mogelijkheden.

Als je niet verder gaat met de raad weet je ZEKER dat er voorlopig geen kindje komt, als je al op een wachtlijst staat met beginsel toestemming komt er WAARSCHIJNLIJK voorlopig geen kindje maar kan het zijn dat:

er een ander land ineens mogelijkheden biedt waar je ook voor kunt/wilt gaan

er een oproepje komt voor ouders voor een kindje waar ze moeilijk ouders voor kunnen vinden (en dan is China ineens veel soepeler met zijn regels)

dat de VGH je toch kan matchen met een special focus kindje omdat je een prachtig gezinsrapport hebt waardoor China voorbij wilt gaan aan de huwelijksduur

de eisen van het land veranderd worden waardoor je toch matchbaar bent.

Maar ook; stel je voor dat je niet naar de raad gaat maar twee jaar wacht en vervolgens zegt China “ouders mogen nooit eerder getrouwd zijn geweest” (ik verzin maar wat)

en je besluit samen toch voor een ander land te gaan… dan heb je al die wachttijd weggegooid en zit je ook nog met de tijd totdat je dan wel naar de raad kunt.

Er is niks zo veranderlijk als adoptie;

als je zeker weet dat je adoptie wilt, zo vlug mogelijk doorgaan, zo breed mogelijk laten omschrijven wat je wensen en grenzen zijn en je NOOIT vast laten leggen op welke keuze dan ook voordat het zo ver is, dus land zo vaag mogelijk, bij special needs duidelijk zijn in waar je grenzen liggen maar vooraf goed nadenken wat de consequenties zijn en alleen iets uitsluiten als je zeker weet dat je het niet wilt en leeftijd zo ruim mogelijk als passend bij je eigen gevoel.

Enne; vooral veel samen praten voordat je bij de raad komt want nadenken over alle onmogelijkheden en jezelf blind staren op wat er allemaal niet mogelijk is en hoe vervelend dat is en hoe graag je dat anders zou zien, werkt bij de raad niet; realistisch zijn, open en breed vizier en eerlijk durven praten over teleurstellingen, hoop en toekomstdromen is iets dat ze veel fijner vinden…

En echt; ik ken diverse gezinnen waarbij het helemaal duidelijk was dat er voorlopig of uberhaupt geen gezinsuitbreiding meer zou komen, waarbij er toch iets veranderde en er ondertussen een heerlijk kind in zo'n gezin rondloopt; leeftijdseisen die aangepast werden, opleidingseisen die toch niet zo nauw werden genomen, een kanaal dat ineens weer alleenstaande moeders accepteerde, een medisch probleem dat toch geaccepteerd werd, kortom; er zijn diverse mensen jullie voorgegaan die dachten dat het nooit meer zou gebeuren en waarbij het toch wél kon.

Succes!

• Hermine

Hoi pat, helemaal mee eens met bovenstaande. Ook wij waren pas paar maanden getrouwd. En moesten voor China nog 2 jaar wachten. In die tussentijd raadsgesprekken gehad, medisch keuring, intake . We hebben ondertussen ook op kindje gereageerd uit een ander land waarbij de huwelijkseisen minder streng waren. En half jaartje vantevoren voor de 2 jaar huwelijk mochten wij op intake. 2 maanden later mochten wij papieren verzamelen. Het ging zo snel ineens. En dan ben je net 2 jaar getrouwd en kregen wij al een voorstel. Dus mijn advies gewoon meteen beginnen en op die wacht lijst komen. Het ging toch sneller als verwacht. Succes