adoptie Hongarije

• Hema2013

Hoi allen,

Wij twijfelen nog tussen Portugal, ZA en Hongarije.

Wie o wie heeft onlangs zijn/haar kind(jes) opgehaald uit Hongarije?

Ik zou graag iets meer willen horen over het proces cultuur het land..opvang kinderen aldaar, meest voorkomende sn's waar we rekening mee moeten houden..

1. Je hebt een voorstel gekregen..en dan hoe snel kon je afreizen? Kon je de kinderen meteen ontmoeten?

2. Ik begrijp dat de meeste kinderen daar worden opgevangen in pleeggezinnen. Klopt dat? Heb je in het land veel contact met het pleeggezin of heb je ook wel veel tijd/vrijheid om samen met het kindje/ de kinderen alleen te zijn?

3. Wat zijn de meeste SN's die daar veel voorkomen?

4. Hoe oud zijn de meeste kinderen als ze worden voorgesteld?

5. Hoe verloopt het proces in Hongarije, word je goed begeleid?

6. Wat zijn zaken waar je rekening mee moet houden als je kiest voor adoptie via Hongarije? Romacultuur??

7. Eenmaal in Nederland.. kan je kort iets delen over hoe het gaat? Hechting? Taalvaardigheid?

Best wel wat vragen, maar andere info is ook welkom!

Kortom alle info die je maar wilt delen. Je mag als reactie je mail adres posten en dan mail ik je of een privé bericht mag ook!

Alle info zal ik discreet mee omgaan.

Alle berichtjes Bij voorbaat Dank!!

• JoostW

Hi,

onze zoon is geadopteerd uit Hongarije. Ik zal hier onder antwoord geven op je vragen.

1. Na voorstel reis je ongeveer een maand later af. 2 dagen na onze aankomst zagen wij onze zoon voor het eerst.

2. Onze zoon zat in een kindertehuis maar volgens mij is het proces wettelijk bepaald in Hongarije. De eerste week zagen wij onze zoon dagelijks. Je bouwt het zeg maar op. En na die week krijg je 30 dagen de voogdij. Dan krijg je het kindje dus ook mee. Na die 30 dagen moet je het papierwerk regelen. Je zit dus rond de 6 a 7 weken in Hongarije.

3. meest voorkomende special need is volgens mij verwaarlozing. Onze zoon heeft een andere SN.

4. onze zoon was bijna 2, maar 3 tot 4 is volgens mij meest voorkomend.

5. Zie 2. En begeleiding was bijzonder goed. Je wordt begeleid door een Hongaarse vrouw die in NL woont en die helpt je echt met alles. (Wel via de NAS - nederlandse adoptie stichting)

6. De meeste kinderen zijn Roma, maar daar hoef je geen speciale rekening te houden. Sowieso is onze ervaring dat alles goed geregeld is in Hongarije. Dat is ook één vd redenen geweest om voor Hongarije te kiezen.

7. Bij ons is alles super gegaan en gaat nog steeds super. Alle kinderen gaan volgens mij snel qua taalontwikkeling. Volgens mij heeft het land van herkomst daar niks mee te maken. Net als hechting. Hechting heeft meer te maken wat het kindje heeft meegemaakt. Volg strikt wat je hebt geleerd bij de VIA cursus, wij hebben gemerkt dat dat echt uitmaakt.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijm antwoorden. Nogmaals ik kan op elk gebied Hongarije echt aanbevelen. Maar goed, ik ben dan ook bevooroordeeld.

gr. Joost

• Lesley

Eens met Joost!

Gr. van Lesley, mamma van 2 prachtige kindjes SN uit Hongarije