Engelssprekende adoptiekinderen en taalontwikkeling

• Sander

Hallo allemaal,

Ik ben nieuwsgierig naar het begrip ‘taal’ bij de adoptie van wat oudere kindjes. Wij hopen binnen niet al te lange tijd 1 of 2 kinderen uit Zuid-Afrika te adopteren en de kans is groot dat zij al Engels zullen spreken, omdat dit de voertaal is in de meeste tehuizen. Ik zat daar over na te denken en toen kwamen bij mij de vragen op: wordt het dan niet heel verleidelijk, zeker omdat wij zelf ook goed Engels spreken, om in het Engels met je kindje te gaan communiceren - zeker in het begin? Tegelijkertijd wil je dat je kindje goed Nederlands leert. Maar ik zag ook een voordeel: tegenwoordig wordt er ook al Engels op de basisschool gegeven. Als onze kinderen op dat punt een voorsprong hebben, dan wil je ze die eigenlijk laten behouden. Zijn er hier mensen met ervaring op het gebied van de adoptie van kinderen die Engels spraken toen ze werden voorgesteld? Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

Groet

Sander

• mirjam1234

Hoi Sander,

Onze dochter sprak 2 talen toen wij haar ontmoeten, waaronder Engels. Wij hebben in het begin Engels/Nederlands met haar gesproken. Uiteindelijk steeds meer Nederlands.

Als gevoelens/emoties/gedrag aan de orde kwamen, hebben wij Engels met haar gesproken. Vooral om duidelijk te zijn en haar ook veiligheid te bieden.

Dit heeft erg goed uitgepakt. Ze praat nu goed Nederlands.

We praten regelmatig nog Engels tegen haar. Wat mij opvalt is dat ze haar “oude ” 2 talen snel vergeet en helemaal voor het Nederlands gaat.

We zijn erg trots op haar. Er zijn al zoveel veranderingen in korte tijd. Het Engels pakt ze later wel weer op. Dat hebben wij losgelaten.

Succes met je kids en met aftellen!

Groetjes

• Jacqueline

Wij hebben 3 kinderen die Engelstallig waren geadopteerd. Bij de 1e dachten we leuk, we voeden hem 2 talig op, maar uiteindelijk bleek dit te verwarrend voor hem te zijn. Wij zijn toen met het engels gestopt en alleen Nederlands tegen hem gesproken. Bij de andere 2 adoptie's hebben we in het begin alles eerst in het engels benoemd en direct daarna in het Nederlands. Na verloop van tijd zijn we gestopt met het engels en alle kinderen spreken goed Nld. Het engels op school pikken ze wel makkelijker op.