Kadootjes krijgen

• faith

Ook ik weet dat de hechting niet zit in hoe ga je de kadootjes geven. En in mijn ogen kan dit ook bij adoptiekinderen op verschillende manier, wat past er bij het kind en de situatie.

Wat ik ook lees is toch de verontrusting bij sommige adoptieouders over de hechting. Ook ik hoor en zie dit heel veel om me heen gebeuren. Oh ze zijn zo sociaal, oh ja ze vinden het allemaal zo leuk.

Maar oh wat kan dit voor problemen geven op termijn. Kan me ook niet voorstellen dat wanneer stellen zo met de hechting om gaan dat het ook goed blijft gaan. Maar daar laten ze zich dan ook weer niet over uit. Waar ik me ook zo aan kan storen ben je net thuis ga je al naar een pretpark, hoe is het mogelijk ? Maar goed ik hou erover op want deze topic ging over kadootjes geven. Misschien moet ik eens een nieuwe aanmaken, met hoe om te gaan met de hecting kijken of mensen daar op reageren.

Maar doe vooral wat je hart en gevoel je ingeeft !

• Lesley

Helemaal met je eens faith, ben benieuwd naar de reacties als je dat topic opent; ik zal het in elk geval met interesse volgen!

• Nannie

Ja leuk topic idee!

Is uiteindelijk een groot thema in adoptie!

• Hema2013

Ik denk dat je zelf het beste aanvoelt op dat moment wat een handige beslissing is…iedereen heeft een mening, maar als moeder ken je je kind het best…

en je kan voor dit soort vragen volgens mij ook de infolijn bellen van de SAV!

Succes!!

• B-mama

Wij hebben geen aankomst feest gegeven dus de meeste kadootjes waren al bezorgd thuis.. Dus gewoon lekker uitgepakt.. Als ze wel iets kregen dan mocht dat wek rechtstreeks.. Eten, drinken, troosten deden en doen we nog steeds veel zelf…

• Nannie

Ik weet dat ik de SAV kan bellen enz, maar was gewoon nieuwsgierig hoe anderen dit hebben gedaan.

Overigens geven wij kadootjes dus achteraf en zeggen er dan bij van wie het was.

Vaak geven we het ook pas de volgende dag.

Dit bevalt goed.

Welkomstfeestje hebben wij ook niet gedaan en daar ben ik ook achteraf heel blij om.

• siblingdream

Nou Faith,

Ik als wachtende mama van een sibling, zou ik het heel fijn vinden om eens een keer meer ervaringsverhalen te lezen over hechting van de kids en tips. Laten we eerlijk zijn, de Via is alweer 3 jaar geleden en op internet kom je wel iets tegen, maar vaak geschreven door gedrags psychologen e.d.

Ik sta er zeker voor open om eens echte ervaringen en tips te lezen. Hoe heeft men het aangepakt bij aankomst, je wilt toch je ouders broers en zussen ook de kans geven om de kids meteen even een keer te zien als je thuis aankomt en laten we eerlijk zijn, je bent EINDELIJK papa en mama geworden, je wilt het liefst van de daken schreeuwen en dit met je familie delen, die ook al zo lang aan het wachten zijn op ons geluk, maar wetende dat je toch heel voorzichtig moet aanpakken. Wanneer kunnen/mogen ze voorhet eerst op bezoek komen enz.

Soms heb ik zo veel vragen hoe dit of hoe dat.

Hoe lang blijf je thuis (ik kan het bijvoorbeeld niet permiteren om een half jaar onbetaald verlof te nemen), Wanneer mag oma beginnen met een paar uurtjes oppassen in ons huis,. zo veel vragen die persoonlijk en situatie afhankelijk zijn, maar ik sta er wel vaker bij stil hoor.

Ik weet ook dat dit heel verschillend is, net als vorige topic over de naam veranderen, het is persoonlijk en situatie afhankelijk, maar je kunt er wel die informatie uit meepikken waar je zelf iets aan denkt te hebben.

• Nannie

Wij wilden het liefste zoonlief ook gelijk showen aan onze geliefde naasten.

Natuurlijk wilden we dat!

Alleen…. wij merkten aan zoon dat de verandering van land / verzorgers / taal enz enz enz al zoveel onrust / input gaf, dat een welkomstfeest echt niet in zijn belang zou zijn.

Tja… en dan vind ik persoonlijk dat iedereen (inclusief wijzelf) maar moet wachten.

Het belang van onze zoon gaat voor.

Was wel echt moeilijk hoor en nog trouwens, want we spreken inmiddels wel af, maar doen daarbij echt heel rustig aan, dus een deel van onze naaste familie heeft onze kanjer nog niet live gezien.

Ook de opa's en oma's hebben gewacht, tot de rust weer een beetje was wedergekeerd.

Zal misschien per kind verschillen, maar wij zijn echt heel blij dat we het zo doen.

We hebben daardoor namelijk een tevreden en ontspannen kind

• Zoé

Hoi,

Mijn advies: GEEN cadeautjes. Je kind krijgt al genoeg te verwerken, hij of zij heeft al die extra (goed bedoelde natuurlijk) dingen echt niet nodig. Ik zou een spaarpotje neerzetten, kunnen mensen een muntje in doen. Zoiets.

Kun je zelf lekker cadeautjes kopen, veeeel leuker! :-)

• Nannie

Ik vind het wel leuk hoe betrokken iedereen is.

Wel hebben wij familie en vrienden die (heel fijn!) niet zomaar wat geven, maar eerst overleggen.

We kregen een groot (zeer gewenst) kado van de ene kant van de familie en van de andere kant hebben we hele leuke, gevraagde, kadootjes gekregen voor onze zoon.

Hij heeft trouwens geen bergen speelgoed hoor en van wat er is, staat er ook wat apart op zolder.

Daar mag hij dan af en toe iets van uitzoeken (en dan gaat er weer iets anders, waar niet mee gespeeld wordt naar zolder).

Zoonlief geniet erg van het spelen.