Een heel boek zou ik hier over kunnen schrijven.
Maar ik probeer het kort te houden.
Wat mij vooral opgevallen is in de hechting is het feit dat het niet zo hoeft te zijn dat een baby makkelijker hecht dan een ouder kindje.
Toch is dat iets wat op de VIA wel gezegd werd, een baby zou een kleiner rugzakje hebben en makkelijker hechten…het ligt er maar aan, denk ik nu.
Onze oudste was 3 maanden bij de adoptie, de 2e was 7 maanden en de 3e was 3,5 JAAR.
De 3e was het makkelijkst.
Hij was voorbereid, verheugde zich er op dat hij een familie kreeg.
Het is een super relaxed kind.
( en daar moest nou een oproepje voor geplaatst worden omdat ze geen ouders konden vinden….onbegrijpelijk, maar dat ter zijde)
Hij was erg makkelijk naar anderen toe.
Soms dacht ik wel eens dat hij te makkelijk was.
Maar anderzijds zocht hij troost etc altijd bij ons.
Een kind van 3,5 wat in een tehuis gewoond heeft en daar vriendjes had is natuurlijk ook wel gewend om met anderen om te gaan.
Ogenschijnlijk zou je bij hem denken dat hij na een half jaar wel gehecht was als je hem zag.
Toch weet ik dat dit gewoon niet kan.
Ze zeggen wel eens dat hechten net zo lang duurt als de tijd dat het kind nog niet bij je was, dus bij een kind van 3,5 jaar zou het hechtingsproces 3,5 jaar duren.
Hij is dus ook niet naar school gegaan toen hij 4 werd.
Ik heb hem eerst 1 heel jaar thuis gehouden.
Waarom?
Om hem kind te laten zijn.
Om hem een heel jaar overdag alleen met een mama te gunnen, alleen met het speelgoed, alleen met de aandacht, als de anderen naar school waren. En om hem af te leren dat een kindje van 3,5 niet zijn pyama altijd netjes op hoeft te vouwen en het hele huis op hoeft te ruimen, hoe handig dat ook is: het hoort niet bij een kind van 3,5.
Hij heeft er van genoten om een jaar thuis te zijn.
Inmiddels is hij 6,5 en gaat na de zomer naar groep 3. Hij geniet enorm van school, gaat er graag heen, altijd zonder mopperen.
Dit is zo totaal anders dan bij onze oudste die nog maar 3 maanden was.
Zij is zo van de moederborst aan ons gegeven.
En dat heeft impact gehad en nog steeds.
Aan de moederborst in slaap vallen en na de rechtszaak wakker worden in onze armen…( achteraf gezien had ze beter wakker kunnen zijn denk ik, maar ja, het was snikheet en op zo'n moment van lang lang wachten in de rechtbank ben je eigenlijk blij dat ze slaapt).
Het heeft haar alert gemaakt, angst gegeven, iets wat ze altijd bij zich zal dragen en wat weer naar boven komt in nieuwe situaties: een andere klas, een andere juf, dat soort dingen maakt haar onzeker.
Dit uit zich in naast mij willen slapen, niet in slaap vallen als ik niet thuis ben 's avonds.
Ook het naar school gaan was voor haar in het begin heel moeilijk: blijf jij wel mijn mama, wordt ik dan niet van de juf.
En 'overblijfmoeders' daar moest ze niets van hebben want wisten die dan wel dat zij niet hun kind was maar dat ze mij als moeder had?
Ik kan nog veel meer schrijven maar laat het hier even bij.