nederlands leren

  • kind van mijn hart

    Ons zoontje is nu 23 maanden jong en is een slim erg goed ontwikkelt mannetje.

    Hij praat een aardig mondje chinees,wat nu met een aantal woorden wordt afgewisseld in het nederlands.

    Ik vraag me af wanneer een kindje volledig nederlands praat en de chinese taal vervaagd?

    Onze kleine man is nu 2 weken thuis en we hebben elkaar 4 weken geleden ontmoet.

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

  • jala

    Hoi, gefeliciteerd met je zoon!

    onze jongste was 18 maanden toen we hem kregen, en sprak al aardig Mandarijn en Cantonees volgens onze gids. Ook verstond hij goed Engels. Hij heeft dus echt aanleg voor talen, we weten dat hij al heel vroeg sprak in goed verstaanbare zinnen.

    Al in China begon hij dingen aan te wijzen die wij dan in het Nl moesten benoemen en hij vervolgens na probeerde te zeggen.

    na 3 maanden thuis heeft een ontwikkelingspsycholoog in het ziekenhuis hem gezien, en toe zat hij met Nl al boven het niveau van zijn leeftijd. Op peuter speelzaal zat een Chinees jochie die Chinees tegen hem sprak, en hij antwoordde dan in het Nl. Dat was na een jaar of anderhalf. In hoeverre het Chinees nu nog in zijn hoofd zit kan ik niet zeggen, aangezien ik het niet spreek.

    onze zoon heeft wel echt een taalhoofd, dus wellicht niet geheel representatief, maar ik weet van veel andere ouders en vanuit onderzoek dat het omschakelen van de ene taal naar de andere voor kinderen heel soepel gaat.

  • t@sje

    Onze zoon was 25 maanden bij thuiskomst en begreep vrij snel wat we tegen hem zeiden in het nederlands. Zelf praten is best lang moeilijk gebleven, dit komt waarschijnlijk ook doordat hij ook nog niet echt praatte in de taal van zijn land van herkomst. Hij heeft dus eigenlijk pas leren praten in het nederlands. Maar al met al vonden wij het ook snel gaan!

  • zuidelijke moeder

    Hoi

    Super gefeliciteerd met jullie klein kereltje.

    Onze zoon was al een stuk ouder, bijna 5 dus hij sprak hele verhalen.

    Daar verstonden wij heel weinig van.

    Het heeft ons heel erg positief verbaasd hoe snel een kind nederlands leert.

    Wij hebben ervaren om alles in het nederlands te zeggen. Alles wat het kind doet en alles wat jij doet.

    Na een maand was hij al bijna volledig om. Spreken nog niet zo maar verstaan wel.

    Ook als hij alleen aan het spelen was deed hij dat in het Nederlans.

    Nu spreekt hij totaal geen andere taal meer. Hij is het helemaal kwijt.

    Wel jammer, maar ik hoop dat hij het in de toekomst net iets makkelijker kan leren aangezien hij de woorden en klanken wel herkend.

    Maar bedenk dat jullie kerel pas bijna 2 jaar is en een nederlands peuter van die leeftijd ook nog niet zo heel veel zinnen maakt.

    Begrijpen zal hij het wel meestal. Dus wil niet te snel. Laat het gewoon gebeuren hoe het gaat.

    Het komt wel goed.

  • MCP

    Mijn ervaring is juist andersom @ tasje:

    Onze zoon sprak vloeiend Mandarijn en Kantonees, hij was 3,5 jaar.

    En juist daarom was het goed uit leren spreken van het nederlands erg moeilijk voor hem.

    Sommige klanken en letters komen in het chinees niet voor.

    Een kind wat nog niet spreekt leert juist makkelijker nederlands omdat het niet iets anders af hoeft te leren.

    @ kind van mijn hart

    onze zoon is nu 3 jaar hier.

    Hij zegt dat hij geen chinees meer kan spreken.

    Laatst sprak echter iemand hem aan in het Kantonees en gaf hij gewoon antwoord.

    Dit ging spontaan. Zodra hij er bewust van is lukt het niet meer.

    Onder het spelen spreekt hij soms chinees en hij zingt ook zachtjes in bed chinese liedjes…

  • zuidelijke moeder

    Oh wat grappig om te horen dat hij spontaan terug reageerd in chinees.

    Hoop dat het ook zo zou zijn bij onze kerel, maar hij heeft het volgens mij echt vergeten.

    Zijn wel eens mensen die iets in mandrijn tegen hem zeggen, maar dan kijkt hij mij aan en zegt niets.

    Wor hij echt verlegen van.

    Hij is trouwens pas 2,5 jaar in Nederland en was dus al bijna 5jaar met echt een heel vocabulair aan chinees toen.

  • jala

    Inderdaad, het gaat ook gewoon zoals het gaat! Kinderen kunnen ook echt gigantisch verschillen qua taal ontwikkeling. Onze oudste was 9 maanden bij thuis komst, en begon pas met verstaanbare woordjes toen hij ruim anderhalf was! Zoals gezegd, onze jongste sprak toen al in 4-5 woord zinnen. Oudste heeft het trouwens wel goed ingehaald hoor, kletst nu voortdurend! Overigens zijn we toen hij 4 was begonnen de taal van zijn land te leren, en dat pakt hij heel vlot op.

  • BG

    Ons zoontje, een heel slim ventje, is op zijn 4e geadopteerd en heeft nog steeds (9jaar nu) veel moeite met de taal (gaat naar een cluster 2 school). Aanleg maar absoluut ook voorgeschiedenis spelen een grote rol. Wij denken nooit zo in gemiddelden. Als je kind moeite heeft met de taal (leren whatever) is dat soms best lastig maar ook daar vind je weer oplossingen voor.