Ons kind was net 4 bij aankomst in nederland en dus ook niet echt klein meer. Op zich pittig, maar wij hebben het niet perse zwaarder of moeilijker ervaren dan de adoptie van onze eerste (2,5 jaar oud). Als een kindje wat ouder is, heeft het (ws) nog herinneringen aan de periode voor de adoptie en aan het tehuis/pleeggezin waar het gewoond heeft. Dit kan fijn zijn, maar ook moeilijk omdat je kind het er bv niet zo goed gehad heeft. Ons kind heeft (al vantevoren) goed begrepen dat hij een papa en mama zou gaan krijgen en wilde dat ook graag. Ik denk dat het wennen en ingroeien in ons gezin daardoor makkelijker is gegaan.
Qua taal zou ik me niet te veel zorgen maken, tuurlijk is dat lastig en moeilijk, maar met picto's kom je in de eerste periode ook een heel eind (juist als ze wat ouder zijn begrijpen ze dat vaak heel rap) en verder went je kind er snel aan om iets te laten zien of aan te wijzen ipv het te kunnen vertellen. Ik denk wel dat onze zoon na zijn adoptie een flink eind is teruggezakt in zijn functioneren, zowel door de taalbarriere als ook door alle veranderingen en de angst en stress die daarbij horen. Houd er rekening mee dat je kind, zeker in de eerste maanden, op een veeeeel lager nivo zal functioneren dan je op grond van leeftijd zou verwachten. Ons kind heeft dat na een half jaar ofzo heel snel ingehaald maar toch zijn er nog steeds stukje is zijn ontwikkeling waarin hij trager of anders is dan leeftijdsgenoten. Prima wat ons betreft, en de omgeving snapt ook prima dat een ouder adoptiekind al een heel leven achter de rug heeft en daarom niet gemeten kan worden met de meetlat die ook voor NL kinderen gebruikt wordt.
Bij ons is het eerste half jaar heel zwaar geweest (deels omdat ons kind het zwaar had, maar ook doordat zijn broer het erg moeilijk vond om ineens niet meer de enige te zijn) en daarna werd het snel makkelijker. En nu is het volop genieten :-). Succes!