Omdat ik niet zeker weet hoe dit prikbord werkt wil ik allereerst reageren op N. Zo te horen heb je heel wat mee gemaakt en ik kan me enigszins relativeren aan je gevoelens. Het lijkt in zo een situatie alsof het lot tegen je zegt, adoptie of niet, jij bent afgestaan en zo hoort het te gaan. Maar beste N. zo hoort het natuurlijk niet. Ook jij hebt recht recht op de waarborging en onvoorwaardelijke liefde die sommige van ons weten te bezitten. Ik ben benieuwd of je inmiddels je geluk hebt ondervonden en liefde voor jezelf hebt weten te behouden ondanks alle nare ervaringen die je zo jong al moest ervaren.
En dan mijn reactie voor beste meneer paul.
Adoptie is een zeer moeilijke en gecompliceerde beslissing die u zeker niet moet onderschatten. Het is namelijk zo dat u zo een kind uit zijn natuurlijke omgeving weg haalt en dit in de meeste gevallen consequenties heeft voor zijn/haar onbewuste gedrag. U kunt bijvoorbeeld een kind ontvangen in een emotionele wanorde (dit kunt u namelijk nooit van te voren weten) en het kind kan zich zelf zelfs tegen u afkeren in bepaalde perioden. Hiervoor dient u sterk in de schoenen te staan en veel kennis te hebben over het gedrag van mensen (een ontwikkelde e.q. misschien?) waardoor u zult begrijpen waarom uw kind zich zo gedraagt. Het blijft een moeilijke situatie. U wilt het kind liefde en waarborging geven en duidelijk maken dat u haar/hem aanschouwt als uw eigen bloed, MAAR feit en realiteit is natuurlijk dat u nooit deze ouderlijke trots en gevoelens kunt hebben, zij/ hij heeft immers niet uw bloed en de uiterlijke verschijningen waarin je jezelf zou kunnen herkennen zijn er niet. Dat maakt het allemaal zo dubbel. De wil is er, en ik weet zeker dat de meeste paren die beslissen een kind te adopteren dit met goede en welgemeende bedoelingen doen. Helaas onderschatten ze vaak hoe zwaar, op emotioneel vlak, het opvoeden kan zijn. Opvoeden is sowieso erg zwaar en vraagt veel wijsheid, begrip en energie, een adoptief kind vraagt dezelfde aandacht, begrip en energie, alleen komen er vaak vlakken bij kijken waar u niet op voor was bereidt.
Mocht u besluiten een kind te adopteren wil ik u graag op het volgende wijzen:
- Laat het kind niet steeds herinneren aan haar/zijn bevoorrechte positie, hij/zij is zichzelf hier allang van bewust
- Doet u bovenstaande wel, dan zal er een situatie gecreeerd worden waarin hij/zij denkt u dankbaar te moeten zijn
- Dit kan negatieve consequenties hebben, onthoud: zij hebben niet gevraagd om in deze situatie te zitten, net zo min hebben zij u gevraagd hen te adopteren; dit is een beslissing geweest van u en uw eventuele partner, vraag geen dankbaarheid, zij zijn u allang dankbaar geweest
- wordt er echter dankbaarheid gevraagd, op welke manier dan ook, dan zullen dit soort kinderen zich af zetten en onbegrepen voelen
- behandel het kind niet als het ‘arme kindje uit de derde wereld’
- dat is echt vreselijk!!!!
Voor alle duidelijkheid, dit zijn mijn ondervindingen en voor een ander kunnen deze heel anders zijn. Ik kom zelf uit zuid-korea en ben sinds mijn anderhalf hier in nederland. Geadopteerd door een engelse vader en een nederlandse moeder. Tot mijn 14e heb ik bij hun gewoond en daarna door ruzies en escalaties het huis uit gezet. Sinds mijn 16e woon ik officieel zelfstandig op kamers, in onderhuur e.d., met goedkeuring van de kinderrechter etc. en sinds ruim een jaar heb ik mijn eigen zelfstandige woning geheel op mijn eigen naam. Ik ben erg gelukkig, studeer nog steeds en werk. Ik ben mij goed bewust van het feit dat mijn ouders het beste met mij voor hebben gehad. Het is alleen jammer dat zij niet goed voorbereid waren op de complicaties die zich allemaal voor konden doen. Denk hier bij aan: emotionele wanorde, cultuurverschillen (onderschat deze niet!), agressie, geslotenheid, bindingsangst, verlatingsangst enz. Het had ons en ons gezin een hoop ellende kunnen besparen, want zowel ik als mijn ouders en overige gezinsleden hebben heel wat te voorduren gehad met mijn komst en vertrek van dertien jaar later in het gezin. Wij hebben allemaal onder dit hele gebeuren geleden, dus nogmaals, denk er goed over na!! Net zo als wel meerdere dingen hier op aarde; het is echt geen rozegeur en manen schijn!!!!