wat zijn de slechte ervaringen?

  • Pauline

    Wij, Sjaak en Pauline, hebben ons pas opgegeven voor adoptie.

    Hierbij hebben we vast een te romanties beeld, een lief kind die we straks met veel liefde kunnen opvoeden. Want veel liefde overwint alles, toch?

    We hebben zelf al 2 “eigen” dochtertjes (2 jr en 4 maanden) die straks met veel

    plezier met hun nieuwe broertje of zusje gaan spelen. Zo zien we dat voor ons.

    Maar veel van jullie zullen andere ervaringen hebben. De ervaringen die we tot dusver kennen zijn allemaal zo positief, dus hierbij de oproep: Wat zijn de slechte ervaringen. Wat moeten we ons daar bij voorstellen?

    Graag jullie reactie. Alvast bedankt.

  • annette

    hallo pauline, Je wilde iets meer weten over slechte ervaringen.Helaas voor ons hebben we die ruim. Meer dan goed is voor een mens om te behappen. Onze eerste adoptie mislukte omdat wij na tien jaar strijden, bleken een kind te hebben die alleen maar bestond uit alles vernietigen (mensen en dingen)Nu is hij volwassen en weten niets meer van hem. Wil met niemand iets te maken hebben. Hoop dat het goed gaat met hem.De tweede adoptie kon mogelijk nog beroerder. Dacht dat we alles wel hadden gehad. Dit meisje blijkt zwaar verstandelijk gehandicapt te zijn in combinatie met psychiatrische stoornissen en de volledige hechtingstoornis is dit bijna niet meer te behappen. Want dat wisten wij ook niet toen zij bij ons kwam.Nu wordt ze eerdaags 18 en is zwaar gedragsgestoord, op het gevaarlijke af. Ik overdrijf niet. Maar als zij 18 is zegt de nederlandse wet dat ze volwassen is en kunnen wij niets meer voor haar doen als zij niet wil. Snap dat nog steeds niet, want haar iq is zo laag, dat een een meisje met het Down syndroom hetzelfde zou hebben als haar, dan zijn er allerlei opvangmogelijkheden en gezinsvervangende tehuizen. Maar dezelfde stoornis en er normaal uitzien ontneenmt je die mogelijkheid .Niemand weet hoe dit gaat aflopen, maar ik moet je wel zeggen, dat twee van deze kinderen ervoor zorgen dat alle energie die je hebt meteen omzeep geholpen wordt.We zorgen nog steeds, maar je kunt je afvragen waarom, want het heeft allemaal geen zin gehad. En ik kan je verzekeren, dat heel wat proffesionele mensen met haar bezig zijn en ze schieten er geen milimeter mee op.Haar voorland lijkt ondertussen duidelijk gezien alle onderzoeken. Ze verdwijnt waarschijnlijk de mensenhandel in en/of de prostitutie.Ik geloof dat er veel meer ouders zijn met deze ervaringen .Alhoewel ze meestal zo kapot zijn dat ze er niet eens meer over willen praten.Ik ga niet bemoeien met andermans beslissingen. Maar geloof mij, er blijft in onze situatie weinig over van de gedachte dat het zo goed is om aan adoptie te beginnen.Dus heb ik alleen nog maar dit:ben je tevreden met je gezinnetje, doe het jezelf dan in vredesnaam niet aan.Hoe dan ook hebben deze kinderen recht op heel veel, maar ze mogen nooit in staat zijn om alles wat je zo dierbaar is te vernietigen.Sterkt Annette.

  • esther lemmen

    Ik schrok toch wel behoorlijk van het verhaal van annette. Mijn man en ik hebben ook het voornemen de adoptieprocedure in te stappen. We hebben een zoontje maar het ziet er niet naar uit dat hij nog een broertje of zusje gaat krijgen dus vonden wij het ook een mogelijk alternatief. Nu moet ik vertellen dat ikzelf een geadopteerd broertje heb uit Sri Lanka die bij ons kwam toen hij bijna 4 was, en dit is ook niet goed afgelopen. Hechtingsproblematiek. Nu geef ik er de schuld aan dat hij geen baby meer was en dus al het nodige in zijn eigen land had meegemaakt (gebrek aan liefde en aandacht) en dat hij hier na enkele jaren terecht kwam in een scheidingssituatie. Ik ben ook heel benieuwd naar meerdere ervaringen. Zijn de kinderen van Annete geadopteerd als baby of waren die ook ouder?

  • Carolien

    Ik ben Carolien en ik ben 14 jaar, ik ben zelf geadopteerd. Ik wou even zeggen dat het wel goed kan gaan. Ik ben geadopteerd toen ik geboren was en uit Nederland. Dat zal mischien wel iets anders zijn als dat je iemand van 4 uit het buitenland adopteerd, omdat hij/zei dan al herinneringen heeft van dat land. Het gaat met mij allemaal goed, maar ik hep wel wat problemen ermee gehad. Maar met een psygoloog o.i.d. gaat dat over. En ik ben blij dat ik bij deze ouders ben gekomen.

  • esther

    Dank je wel Carolien voor je reactie. Ik ben erg blij dat er ook goede ervaringen worden gedeeld, omdat wij nog steeds twijfelen over adoptie. Bedankt!

  • jenneke

    Pauline,

    Adoptie is niet zonder zorgen, en je moet er werl stevig voor in je schoenen en in je huwelijk staan. Maar als dat zo is, schrijf dan in. Dan heb je ongeveer een jaar de tijd om te denken, daarna krijg je een oproep voor de Via cursus. Daar krijg je wat meer inzicht in de problematiek rond hechting en kun je ook je vragen goed kwijt. De Via cursus heeft ons erg geholpen onze beslissing te nemen en wij hebben nu hele leuke dochter (bijna 5) en zoon (3,5 jaar) Voor zover wij nu kunnen beoordelen gaat het heel goed, maar we blijven wel steeds opletten wat er fout kan gaan bij de hechting. Wij denken dat je pas kunt spreken over een goede adoptie als je kind gelukkig en blij de deur uit is en er zelf tevreden over is.

    Verder zou je eens een gesprek kunnen aangaan met een vergunninghouder over de kans van een geestelijke handicap. Volgens mij zijn die tegenwoordig bijna niet meer in het adoptiecircuit, omdat er in de landen van herkomst goed gescreend wordt. Laat je vooral niet afschrikken door adopities van 10 20 jaar geleden, hoe treurig voor alle betrokkenen ook, toen was de begeleiding heel anders.

    Succes en wijsheid gewenst.

  • Maria

    Helaas hebben wij ook slechte ervaring met adoptie. Tenminste van onze jongste. Ze wilde zich niet hechten aan ons, hoewel we alle liefde gaven aan haar. Alles wat je maar deed was niet goed genoeg voor haar. Veel zorgen om haar gehad, vele malen het RIAG bezocht, maar niets hielp. Met haar veertiende jaar hebben we haar uit huis laten plaatsen omdat het niet langer ging. Ze vond het bijv. gewoon belachelijk dat je als 14 jarige 's nachts thuis moest komen en geen drank mocht drinken! Ze stal geld en maakte ons leven tot een hel, ze wilde niet leren (had een VWO advies), maar heeft met veel pijn en moeite de mavo gehaald.

    Nu is ze 24 jaar en we hebben nooit meer iets van haar gehoord, ik hoop dat het goed gaat met haar. Zelfs nu ze wet dat haar vader zeer ernstig ziek is, geeft ze geen blijk van medeleven.

    Maar gelukkig hebben we nog een zoon. Hij is goed terecht gekomen en een schat van een jongen. Ik zou je aanraden om het gewoon bij je eigen gezin te houden, Maria

  • Shirley

    Jeetje, wat een verhalen zeg,

    Ik voel heel erg mee met de ouders die zo'n opoffering hebben gedaan en er dan zo'n drama voor hebben terug gekregen (Maar euhm… stond er op jullie briefje dat je persé een geweldig kind zou krijgen???)

    Mijn ouders hebben 3 kinderen geadopteerd (waaronder ik), allemaal uit het buitenland, allemaal ouder (rond de 3 jaar toen we hier kwamen) en allemaal met de nodige (hechings?)problemen. Waar je als aanstaande adoptie ouder volgens mij heel erg rekening mee moet houden is dat een adoptiekind niet een pluimpje op jullie cv is. Waarom wil je dat kind? Voor jezelf? Of omdat je dat kindje wilt “helpen”? Is dat kind verplicht om de (nieuwe) ouders dankbaar te zijn? Ik heb ongelofelijk veel respect voor mijn (adoptie) ouders. Echt… ik weet niet of ik het ze na zou doen, want je moet wel een heeeeel groot hart hebben om 3 van andermans kinderen op te voeden. Ik ben ook blij dat mijn gedrag (heel erg) verandert is naar mijn ouders toe (mijn vader leeft helaas niet meer) en ik vind ook dat ik m'n ouders op de een of ander manier “terug moet betalen”, maar dat kan je alleen doen door van hen te houden zoals zij dat ooit in gedachten hadden.

    Ik vind het heel erg voor de ouders die reactie hebben gegeven op dit bericht dat het bij hen zo vreselijk slecht is gegaan, maar hebben die mensen (en misschien is dit een beetje een antwoord op jullie vraag betreffende slechte ervaringen) wel eens nagedacht over wat voor slechte ervaringen het kind allemaal al heeft meegemaakt?? In het ouders geval hebben de ouders een leven opgebouwd, er iets (sorry; iemand!) aan toegevoegd in de hoop dat dit positief zou zijn/worden, in het geval van het kind (dat misschien nog heel jong is) is er al een heleboel stuk gemaakt. Wat mijn ervaring is ten opzichte van mijn ouders; je blijft als kind tegen je ouders aanschoppen omdat je eigenlijk bewijs wilt hebben dat ze van je houden “no matter what”. En dat kan heel ver gaan. Heb je je ooit voorgesteld hoe het voor een klein, hulpeloos mensje is als je binnen de eerste jaren van je leven al zo vaak afgewezen bent?? Kan je je voorstellen hoe groot de wereld is van een klein kind dat “gewoon” in een liefdevol gezin is geboren? Probeer je daarna maar eens voor te stellen hoe groot de wereld is als je net zo klein bent, maar je eigen moeder, het volgende pleeggezin en het volgende en het volgende, en de politie die je komt halen en het weeshuis en daarna een kidnap, en daarna een vreemd land met nog meer vreemde mensen en IEDEREEN geeft je weer door aan de volgende. Daarna “onmoet” je dan uiteindelijk je ouders…. Ik denk niet dat het gek is dat zo'n kind tegen je benen gaat schoppen om te kijken of jij wel onvoorwaardelijk van dat kind houdt. En dat is heel pijnlijk voor de ouders die eigenlijk iets goeds (willen) doen.

    Maar laat je niet helemaal opzij praten door negatieve verhalen, want ik ken ook vriendinnen van mij die geadopteerd zijn, en die hebben helemaal nergens last van. Vinden het best dat ze geadopteerd zijn, hebben geen bindingsangst en gaan te gek met hun ouders om (zie mail van Carolien!!). Als je zelf een kindje krijgt, wordt er ook geen certificaat van goed gedrag bij geleverd…..

    Wanneer mijn ouders ooit hadden besloten om geen kinderen te adopteren, dan had mijn leven er wel eens een heeeeeeel stuk minder rooskleurig uit kunnen zien. Vandaar dat ik heel (heel, heel) erg veel van hen hou en het dus ook goed kan gaan allemaal.

    Heel veel succes!!!!!

  • jody janssen

    hoi mijn naam is jody!

    zelf hebben wij 2 geadopteerde kindjes in de

    familie uit china het zijn 2 meisjes een heet: dian dian en is 1 jaar

    en bao zhen en is 5 jaar . en ik hou mijn spreekbeurt ook

    over adoptie kinderen. dus heeft u mischien wat infomaatie voor mij?

    ik hoop het wel .dus mijn vraag is wat houd adoptie in?

    groetjes

    jody

  • sabine

    Hallo contact asngweh@gmail.com kom als je geïnteresseerd bent in het adopteren van een pasgeboren baby, mijn man en ik hebben privé van hen geadopteerd. Bedankt