Hallo Astrid,
In mijn eerdere reactie heb ik je verwezen naar een website, waarop precies vermeld wordt wat de procedure is, hoe het gaat, en waar je een pakketje kunt bestellen met schriftelijke informatie en een aanmeldformulier.
Globaal gezien is de procedure momenteel:
Aanmelden bij het Ministerie van Justitie
Voorlichtingscursus volgen (na ca. 1,5 - 2 jaar)
Gezinsonderzoek door de Raad van de Kinderbescherming
Gezinsrapport wordt met advies naar het Min. v. Jus. gestuurd
Ministerie van Justitie verstrekt de beginseltoestemming.
Al met al duurt deze eerste periode ca. 2 - 3 jaar.
Daarna kun je je aanmelden bij een Vergunninghouder. Deze bemiddelt voor je adoptie. Je kunt ook een adoptie zelf doen, dan heb je zelf een contact in een buitenland. De proceduretijd is helemaal afhankelijk van het betreffende land.
Veel informatie kun je halen van http://adoptie.startpagina.nl .
Er zijn niet veel landen waar vandaan je “echt” blanke kinderen kunt adopteren. Momenteel is dat volgens mij alleen vanuit Polen. Je moet dan wel rekening houden met het feit dat het vaak kinderen betreft die al een rugzakje hebben. Op de site van Kind & Toekomst staat hierover het volgende:
Echtparen die een Pools kind willen adopteren, dienen open te staan voor een kind met een lichte (operabele) handicap. De meeste Poolse kinderen blijken een ontwikkelingsachterstand te hebben, welke nooit geheel zal verdwijnen. De meeste kinderen komen veelal uit “achterstandsgezinnen”, waar drankmisbruik vaak een grote rol speelt.
Sowieso hebben kinderen die voor adoptie beschikbaar zijn een bepaalde hoeveelheid bagage bij zich waar je als ouders voor open moet staan. Dit verschilt van kind tot kind, maar in ieder geval hebben kinderen als ze bij je komen al minimaal twee keer een definitief afscheid achter de rug (van de bio-moeder en van het kindertehuis of de verzorgster/pleegouders). Je schreef zelf over pleegkinderen dat die een verleden hebben, maar adoptiekinderen hebben dat dus ook. Als je je aanmeldt voor adoptie en dan de verplichte voorlichtingscursus volgt, dan hoor je daar ook veel over en wordt je heel goed geïnformeerd.
Je zou ook gewoon contact kunnen opnemen met Stichting Pleegzorg Nederland voor een informatief gesprek om goed te bezien of dit toch niet iets voor jullie is. Hun website is http://www.pleegzorg.nl/.
Hartelijke groet,
Meta Meulenbelt