slapen

• van der Made

Wij zijn net terug uit china met een mooie dochter van 14 maanden. Alles gaat goed, alleen het slapen gaan is een probleem. Als ze eenmaal slaapt, slaapt ze goed maar het in slaap komen gaat met een hoop gebrul en gekrijs. Pas als ze slaapt leggen we haar in haar bedje dus we denken dat het niet aan het bedje ligt. Wie weet raad?

Alvast bedankt maurice

• Suzanne

Ik heb zelf nog geen kindje. Maar ik ken wel mensen die 2 kindjes hebben geadopteerd uit china en ik weet dat beide kindjes heel erg veel problemen hebben met in slaap komen. Ze weren ook bezoek na 19:00 uur en de telefoon gaat uit, zodat er geen geluid is waarvan de kinderen kunnen worden afgeleid.

• Annalies

Wij hebben sinds april een kindje uit Taiwan. Het is onze tweede.

Onze eerste sliep slecht in en bij hem wachten we altijd tot hij op onze arm in slaap viel. Laat dus! Wij waren kapot, hij ook.

Onze tweede (een jaar oud uit Taiwan) slaapt ook slecht in vooral na een drukke dag of een afwijkende dagsindeling. hij begint dan te krijsen tot hij uiteindelijk in slaap valt.

In de periode vlak na de aankomst begon hij te krijsen (echt paniekerig) zodra we hem in zijn bedje legden.

Wij gingen de eerste periode na aankomst steeds even kijken. Zat de luier nog goed. had hij misschien dorst enz.

Na alles gecheckt te hebben zijn wij na 1 maand overgegaan op de botte bijl methode. Dat wil zeggen zodra we alles nagegaan hadden lieten wij hem liggen schreeuwen.

Dit is echt niet leuk om te doen maar na ongeveer 3 dagen a 5 dagen was het over.

wij hebben een muziekje in zijn bedje hangen en volgen bij het naar bed brengen een vast ritueel. dat helpt enorm.

hij gaant nu in zijn bedje liggen en trekt zelf (tevreden) nu aan het muziekdoosje.

Wordt hij nu in de nacht wakker dan horen wij aan het schreeuwtje wat er ongeveer aan de hand is. en handelen daar na. We houden als wij denken dat er niets is een 10 minuten grens aan. huilt hij dan nog dan gaan wij bij hem kijken. maar hoera binnen de 10 minuten slaapt hij meestal weer.

• Elly

Ook onze dochter had inslaap problemen. Ze was immers bang dat alles weer over zou zijn als ze zou slapen. Ook wij hebben haar na een aantal weken een keer goed door laten schreeuwen. Vreselijk was dat. Daarna was het mogelijk om met haar de afspraak te maken, dat ze moest proberen te gaan slapen. Alleen in haar eigen bed. Wel bleef dan de deur open. En dat werkte. Onze dochter was bij aankomst 3 jaar.

• Sabine

Ik kan nog niet uit eigen ervaring spreken, maar vanuit mijn pedagogische opleiding en de ervaring vanuit mijn werk weet ik dat het absoluut niet vreemd is dat jullie dochter niet vanzelf in slaap valt. Het heeft grotendeels te maken met het hebben van basisvertrouwen en het zich veilig voelen. Ze moet nog wennen aan de nieuwe situatie waarin ze in tercht is gekomen. Ze moet gaan ervaren, dat als ze gaat slapen en ‘s morgens wakker wordt mamma en pappa er ook weer zijn. Heel veel kinderen (en niet alleen adoptiekinderen) van rond 1 jaar hebben moeite met ’afscheid nemen'. Dat kan zijn als ze op het kinderdagverblijf afscheid moeten nemen van mamma of pappa, maar ook als mamma of pappa weggaan uit de slaapkamer.

Misschien hebben jullie iets aan de volgende tip: ga eens naast het bed van jullie dochter liggen als ze gaat slapen. Vervolgens kan je elke dag een klein stukje verder van haar bedje gaan liggen. Net zolang tot je op de gang bent aanbeland.

Ook is het volgen van een vast ritueel voor het slapen gaan een manier om beter te gaan slapen.

Ik hoop, dat ze snel gewend is aan haar nieuwe leventje.

Veel geluk en succes!

• Annalies

Hee Elly,

Dat doen wij dus ook de deur open laten en het overloop licht aanlaten.

Ik vond het echt vreselijk hem te laten schreeuwen maar het heeft wel gewerkt.

Hij slaapt nu meestal binnen 10 minuten in en is overdag een vrolijk mannetje die 's middags heerlijk gaat slapen en niet overstuur meer is.

Wij stofzuigen zelfs als hij slaapt en hij wordt er niet wakker van.

In Nederland is het de gewoonte om stil te zijn als de kinderen slapen maar mijn ervaring is dat de kinderen juist beter slapen als ze de normale huishoudings geluiden horen. in ieder geval onze Koreaan en Taiwanees. In andere ;landen is het namelijk niet de gewoonte om stil te zijn maar slapen de kids juist door alle geluiden heen.

• Alice

Hallo,

Wij hebben de eerste week het bedje elke avond met onze zoon er in verplaatst naar onze slaapkamer(vond hij prachtig) zijn middag slaapje deed hij wel in zijn eigen kamer.

Ook wij doen alles als hij ligt te slapen, hij kan zelfs niet slapen als het stil is.

Gr. v. Alice

• Nancy mama van Sen en Jurre

Ik herken het erg goed. Ik wist me ook geen raad. En wat is wijsheid……..

Ik heb mijn jongens wel in hun eigen bedje laten liggen een hun daarin in slaap laten vallen. Wel ging ik er steeds weer naar toe om even een aai over de bol te geven. Of ik liet de deur een stukje openstaan. En ging bv de was opruimen. Het is even door de zure appel heenbijten. Maar je zult merken dat als je een paar weekjes verder bent het steeds iets beter zal gaan. Wij zijn nu 4 maanden thuis met onze zoon en nog steeds mopperd hij zich in slaap. Doe vooral waar je je zelf goed bij voelt.

Succes Nancy

• van der Made

Hallo Annalies

Bedankt voor je reactie. We hebben haar laatst nog laten liggen maar ze heeft 2 uur liggen krijsen. Dus konden we het niet meer aanzien (horen) en hebben haar toch maar even eruit gehaald. Je wordt er inderdaad moe van. We vragen ons dan ook af welke tijd, gezien de situatie, we haar moeten laten slapen. Wij denken dat 20.00 uur een mooie tijd is. Welke tijd gebruiken jullie? En is een week in nederland misschien te vroeg om haar alleen te laten slapen (in het bijzijn van een van ons)?

gr maurice

• Mei

De wereld heeft net op zijn kop gestaan voor jullie kindje. ik vind het al een wonder dat kinderen daar mee om kunnen gaan, maar in slaap vallen is vaak heel eng. je weet maar nooit hoe het zal zijn, wie er nog is, als je wakker wordt.

ik ben van mening dat je kinderen echt niet door je nabijheid kunt verwennen. mijn kinderen hebben in het begin bij ons geslapen. de oudste in haar eigen bed naast ons, de jongste wilde nog dichterbij, dus daarvoor heb ik een stuk aan mijn bed gemaakt. na meer dan een half jaar durfde hij meer en sliep hij in zijn eigen kamer. nu na twee jaar slaapt hij prima, maar nog steeds met de deur open en vaak een lichtje aan.

volgens mij is het iets heel westers om je kind in een aparte kamer te leggen….