slapen

• Annalies

Hallo Maurice,

Wij hebben eerst een maand rustig aan gedaan. dwz onze jongste eerst in zijn bedje gelegd maar dan wel de deur open en een lichtje aan.

Na 6 weken ben ik/zijn wij begonnen met hem te laten liggen als hij huilde (krijste) en dat duurde de eerste 3 dagen ook minstens 2 uur en nee dat was zeker niet leuk om te horen.

hij gaat om 7 uur naar bed en nu hij inmiddels 4 maanden bij ons is geeft hij zelf ook aan dmv ogen wrijven en gapen dat het zijn bedtijd weer is. Yung An is net verleden week 1 jaar geworden.

Hij heeft hèèl soms (vooal na een drukke dag) nog een krijsbui maar valt nu wel veel eerder in slaap. meestal binnen 10 minuten.wel hebben wij de baby foon zachjes aanstaan want als er echt iets mis is wil ik dat wel weten.

wij hebben als extra probleem of als voordeel, het is maar hoe je het bekijkt dat beide jongens op een kamer moeten slapen. (we hebben maar 2 slaapkamers)Yung An ligt dus niet alleen op een kamertje. maar zijn grote broer van 4 ligt bij hem. en dat gaat uitstekend. Toen Yung An steeds zo huilde sliep de oudste tussen ons in. Het klinkt tegenstrijdig maar we wilden dat Yung An zo snel mogelijk aan zijn eigen kamertje wennen zou. en ons gevoel zei dat nu zijn wereld toch al op de kop stond dit er wel bij kon.

Het belangrijkste is dat je doet waar je jezelf en je kind zich bij goed voelen!

Vind je het fijn om je kind dicht bij je hebben en werkt dat, dan is dat de juiste oplossing. Zie oplossing Mei

Een kind dat uit een pleeggezin is gekomen kan dat gezin heel erg missen en juist behoefte hebben aan lijfelijk contact 's nachts.

Maar voor ons heeft deze oplossing gewerkt en Yung An is een tevreden jongetje als hij in zijn bedje word gelegd. Het is helemaal zijn eigen plekje en hij speelt met zijn muziek doosje.

.

• Julia

Hoi,

Eerlijk gezegd word ik een beetje koud als ik lees dat jullie je kindje 2 uur lang laten huilen. En ze is nog maar zo kort thuis. Hoe kan zo'n kleine hummel nu vertrouwen in jullie krijgen als er niemand komt als ze huilt. Onbegrijpelijk! Natuurlijk zijn die eerste weken, maanden zwaar, loodzwaar als er slaapproblemen zijn, maar als je je verplaatst in het kindje, is het toch alleen maar logisch dat slapen eng is en dat ze zich daar tegen verzetten? En dan maar in d'r uppie urenlang laten huilen, ik geloof niet dat dat de beste methode is… wij hebben er in ieder geval nooit voor gekozen.

Groeten,

Julia

• Renske

Ik vind het ook een beetje eng klinken. Maar ik denk dat wij niet kunnen oordelen over het feit of dit goed of niet goed is voor een kindje.

Volgens mij zijn er voor slaapproblemen geen standaardoplossingen, het is echt maatwerk. Dus net iets waar het kindje behoefte aan heeft.

• Jeanne

Ons derde kind was 5 maanden toen hij bij ons kwam en na een half jaar hebben we pas de methode toegepast van laten huilen.

In het begin hebben we van alles geprobeerd. Bijvoorbeeld heel dicht tegen je aan houden tot hij in slaap viel huilend.(werkte bij ons tweede kind heel goed nu dus helemaal niet). Uit bed halen en in de huiskamer laten spelen. Was niet moe te krijgen. In bed bij ons was het zo leuk dat hij steeds wakkerder werd en wij steeds kriebeliger. Met 6 maanden gaan ze draaien in bed en aan je gezicht voelen en aan de haren trekken, dat sliep helemaal niet goed.

Ook sliep hij met een broertje op 1 kamer maar die werd steeds wakker van het huilen en op en neer lopen van ons en is daarom naar de slaapkamer op zolder gegaan.

Rondlopen op de kamer of er bij blijven zitten hielp ook niet want zo gauw hij in de gaten kreeg dat ik de kamer verliet huilde hij.

We zijn dus na ongeveer een half jaar overgegaan naar de methode van laten huilen. Dat werkt best wel als je maar consequent blijft, dat is nog steeds heel moeilijk. Ook nu hij 2 jaar is. Het laten huilen en het aanhoren ervan doet pijn maar wij wisten ook niet hoe het anders op te lossen.

Nu gaat het inslapen tussen de middag gewoon goed en bij een regelmatige dagindeling gaat het 's avonds ook goed. We hebben wel de indruk dat hij ook “licht” slaapt onze andere zoon is niet wakker te krijgen als hij slaapt maar hij hoeft maar de trap te horen of hij is al wakker. (Boefje !!!!)

Veel succes allemaal. Groetjes Jeanne

• Annalies

Heel herkenbaar voor ons en onze jongste zoon.

Het consequent zijn en een vaste dagindeling werkt bij Yung An het beste.

Het is bij ons gelukkig wel zo als hij slaapt dan slaapt hij eenmaal vast.

Dus onze oudste kan dan gerust naar zijn bed toe zonder overdreven rustig te moeten doen. (dat lukt ook niet bij een 4 jarige haha)