Is 'genoeg' wel genoeg bij adoptie ?

• chris

Niet netjes van Charles om een bericht dat op een gesloten forum is geschreven, zo in het openbaar te brengen.

Ga je schamen!!!!

En waar bemoei je je mee.

• Anne

De reden waarom de procedure bij een tweede of volgend kind sneller gaat is omdat men geen Via meer hoeft te doen.

De verschillende vergunninghouders hanteren een aparte wachtlijst voor een eerste kind en een wachtlijst voor een tweede of meer kinderen. De gedachte daarachter is dat het kindje dan niet in zijn/haar eentje in een gezin komt. Maar dat er nog een kans op een volgend kind komt.

Wat Charles hier zegt klinkt mij als het volgende in de oren“Waarom nog een kind terwijl die mensen al een kind hebben. Waarom niet de voorkeur geven aan een kinderloos gezin”

Je zou dit ook om kunnen draaien en kunnen zeggen, een kind alleen in een gezin, geef toch de voorkeur aan ouders die al een kind uit het desbetreffende land hebben, dan is het niet het enige kind uit die andere cultuur in het gezin, dan hebben ze (h)erkenning aan elkaar.

Mijn mening is, laat iedereen voor zichzelf kiezen hoeveel kinderen (SN of NSN, ouder of jong) welkom zijn. Iedereen draait zijn eigen adoptie procedure. En of je nu voor een eerste kind de procedure ingaat of voor de zevende, iedereen moet de adoptie mallemolen doorstaan.

• marièlle

Soms ligt het feit dat het sneller gaat ook aan het “zendende” land. Als je bijv. naar Nigeria kijkt dan is die wachtlijst bij Kind en Toekomst momenteel gesloten, behalve wanneer je een HIV-besmet kindje wilt adopteren of wanneer het om je tweede procedure uit dat land gaat.

En volgens mij wordt dat niet door Kind en Toekomst zo bepaald maar door de organisatie in Nigeria. Dus ook dat kan nog een rol spelen bij waarom een tweede procedure soms sneller gaat.

• BG

Tja wij hebben maar 2 maanden op de wachtlijst hoeven te staan voor ons derde kindje (ouder dan 36 maanden met een sn). Zo wil ik ook nog wel een derde en een vierde kindje (doen we niet hoor). En daar zou ik me helemaal niet vervelend onder voelen, in tegendeel. Dat wij maar 2 maanden hoefden te wachten zegt volgens mij genoeg

• BG

Een vierde en een vijfde kindje bedoelde ik. Het derde kindje mogen we hopelijk binnen een paar weken ophalen;-). Overigens mogen mensen als ze dat aan kunnen van mij wel 10 kinderen adopteren. Maar dan wel graag de kindjes die echt wachten.BG schreef:

>

> Tja wij hebben maar 2 maanden op de wachtlijst hoeven te

> staan voor ons derde kindje (ouder dan 36 maanden met een

> sn). Zo wil ik ook nog wel een derde en een vierde kindje

> (doen we niet hoor). En daar zou ik me helemaal niet

> vervelend onder voelen, in tegendeel. Dat wij maar 2 maanden

> hoefden te wachten zegt volgens mij genoeg

• saskia

Iedere keer als ik zo'n verhaal lees, over tekorten aan kinderen die eerlijk verdeeld moeten worden, brrr. Wat een gretig gedoe.

Iedereen mag de keuze maken om een kind te adopteren en doorloopt daarvoor keurig dezelfde procedure. En ja, iedere adoptieouder moet 1x de via doen. Dat is geen voortrekken of snellere procedure, dat is gewoon een noodzakelijke voorlichting. En dan wordt beoordeeld of je geschikt bent. Mísschien is een ervaren adoptieouder wel sneller oké?

Mijn vierde adoptiekind was net zo welkom als mijn eerste. Ben ik voor mijn vierde een slechtere ouder dan iemand anders voor zijn eerste adoptiekind? Heeft mijn vierde een minder liefdevol thuis dan een eerste elders? Daar gaat het toch om?

Voel ik me schuldig ten opzichte van kinderlozen op de wachtlijst? Nee, totaal niet, wel leef ik met ze mee. Ik hoop dat ze zich ooit net zo rijk voelen als ik en mijn kinderen. Het kost bloed, zweet en tranen, maar het is het allemaal waard.

Saskia

NB MIjn man was te oud, anders waren we zeker voor een 5e gegaan.

• Charles van Ufford

Chris,

Eigenlijk heb ik op dit moment niet echt tijd om een doortimmerde en onderbouwde reactie te geven op de bijdragen die iedereen aan mijn eerste bericht heeft gegeven. Ik zie aan de reacties dat mijn ‘hypothetische’ casus nogal wat gevoelens en verschillende inzichten bij mensen heeft losgemaakt. Ik ben daar blij om want dat betekent dat er gelukkig behoorlijk veel nuance onder ‘ons’ groepje van (toekomstige) adoptieouders aanwezig is.

Dat geldt niet voor jou. Behalve dat je antwoord op mijn bericht nogal, … hoe zal ik het zeggen zonder onaardig te worden…., inhoudelijk ‘zwak’ is, blink je ook niet uit in het concreet maken van wat je nu eigenlijk bedoelt. Je noemt een bericht in een gesloten forum, maar ik ben helemaal geen lid van welk forum dan ook. Het wordt daarom dan ook erg moeilijk om een bericht uit een besloten (niet: gesloten) forum in de openbaarheid te brengen.

Mocht ik echter een casus hebben gepresenteerd die zich ergens in NL of waar dan ook in werkelijkheid heeft afgespeeld, dan is dat puur toevallig en kan het niet zo zijn dat er nu iemand zich aangesproken voelt. Zelfs als iemand zich hierdoor aangesproken zou voelen, betekent dat nog niet dat er identiteitsgevens vrij zijn gegeven dus anonimiteit blijft gegarandeerd. Kortom, waar heb je het eigenlijk over.

Als laatste, mocht deze hypothetische casus in werkelijkheid zijn voorgekomen, dan weet ik zeker dat dit bericht op deze prikpagina op zijn plaats is. Gezien de reacties tot nog toe ligt dit onderwerp gevoelig en dat alleen al maakt het tot een prima discussie stuk voor de groep (toekomstige) adoptieouders. Daar bemoei ik me mee, omdat dat direct in mijn belang is.

Groet,

Charles

chris schreef:

>

> Niet netjes van Charles om een bericht dat op een gesloten

> forum is geschreven, zo in het openbaar te brengen.

> Ga je schamen!!!!

> En waar bemoei je je mee.

• Mirjam

Hypothetische casus?

“Het gaat mij om een verhaaltje dat ik recentelijk ergens las over een stel dat zelf vier kinderen heeft en dit een tijdje lang wel voldoende vond.”

Stemmingmakerij dus.

• Karien

Dag Charles,

Ik begrijp dat je zelf wachtende bent op een kindje uit de VS, gezien het feit dat je doelt op het voorstelberichtje wat deze mensen geschreven hebben binnen de groep. Als je het goed had gelezen,dan had je kunnen zien, dat ze drie biologische kinderen hebben, en 1 kindje dat ze uit China is geadopteerd. De mensen zijn geraakt door een berichtje in het blad van K&T, omdat deze kinderen overschieten. Het gaat hier dus om hun tweede adoptiekindje.

Het traject wat deze mensen ingaan, staat geheel los van het zelfdoenerstraject. Hun tweede adoptiekindje zal een SN kindje zijn van minimaal 4,5 jaar, waar ze mogelijk minimaal twee jaar op zullen wachten (volgens K&T).

Ik begrijp dat het heel moeilijk is dat het wachten lang duurt. Dat duurt het voor iedereen. En dan maakt het niet uit of het is voor adoptie, of voor een medisch traject (zoals veel adoptieouders eerst hebben doorlopen), overal zijn wachttijden voor. Wij hadden zelf onze eerste BT na twee en een half jaar binnen. Alleen hadden wij toen het geluk, dat de wachtlijsten nog niet zo lang waren. En ja, de tweede procedure gaat sneller, omdat er geen vIA meer gedaan hoeft te worden. Alleen, de wachttijd daarna is afhankelijk van je wensen, land, wel/geen SN, wel/geen ouder kindje etc. Zoals BG schreef: daarom hoefden zij niet lang op hun tweede te wachten. Vergeet niet, dat er ouders bij kinderen gezocht worden, niet andersom, hoe graag we het ook allemaal willen.

En Charles, op het moment dat je jouw kindje in je armen hebt, besef je dat het het wachten waard is geweest.

Wat betreft wel of geen lid zijn van een gesloten forum: dat is lastig om na te gaan, als je nooit een voorstelmail naar de groep hebt gestuurd, weet niemand dat jij ook meeleest en wie je bent. En als je daar een andere naam gebruikt dan hier…

• Daan

Inderdaad BG, dit zegt genoeg….. dit zegt in ieder geval dat het systeem niet klopt! Het kan toch niet zo zijn dat de een jaren moet wachten en een ander maar enkele maanden.

Ik heb in eerdere topics begrepen dat dit mede volgens jou ligt aan het feit dat jullie voor meer openstaan (eerste adoptie of tweede,ouder kindje, sn etc) maar ik kan je zeggen dat dit niet altijd het geval is.

Groetjes

BG schreef:

>

> Tja wij hebben maar 2 maanden op de wachtlijst hoeven te

> staan voor ons derde kindje (ouder dan 36 maanden met een

> sn). Zo wil ik ook nog wel een derde en een vierde kindje

> (doen we niet hoor). En daar zou ik me helemaal niet

> vervelend onder voelen, in tegendeel. Dat wij maar 2 maanden

> hoefden te wachten zegt volgens mij genoeg