nederlandse adoptie

  • Petra

    Is er hier iemand die ervaring heeft met adoptie van een kindje uit nederland?

    Groeten,

    Petra

  • B

    Ja, wij hebben ervaring met een kindje uit nederland. Dus als je vragen hebt, stel ze…..

    Gr.

    Bianca

  • Petra

    Beste Bianca,

    Wij staan op de nederlandse lijst. Dus er is een hele geringe kans dat wij een kindje uit nederland kunnen adopteren. Nu hebben we ons daar redelijk op voorbereid maar ik heb nog nooit iemand gesproken over hoe het nu werkelijk verloopt bv:

    conact met de biologische familie

    Contact met de biologische moeder

    Hebben jullie het eerste jaar met de angst geleefd dat de moeder het kindje weer terug wil.

    Het zijn voor mijj vooral emotionele vragen.

    Groeten,

    Petra

  • B

    Hoi Petra,

    Wij hebben geen contact met de biologische familie, dus daar hebben we geen ervaring mee. In ons geval is de bio moeder met de noorderzon vertrokken en weten wij weinig van haar. Wel weet ik dat we open moesten staan voor contact, en hier staan wij heel erg positief tegenover. Maar meer dan een foto en een brief hebben we uiteindelijk niet.

    Wij hebben, waarschijnlijk mede hierdoor, het eerste jaar totaal geen angst gehad dat de moeder het kindje terug wilde. Het is altijd mogelijk, maar kan niet zomaar, en komt ook weinig voor.

    Gr.

    Bianca

  • Mies

    Beste Bianca,

    Wij staan op de lijst voor Nederlandse adoptie. Er zijn om privacy redenen weinig ervaringsverhalen of adoptieverhalen mbt Nederlandse adoptie te vinden op internet. Maar ik loop tegen een paar dingen aan waarvan ik graag zou willen weten hoe andere adoptie-ouders van een ‘in Nederland geboren kindje’, hiermee omgaan en zijn omgegaan.

    Omdat je schreef: ‘stel je vragen’, maar ik daar gebruik van.

    * Hoe hebben jullie gehandeld met de naamgeving, en welk advies geef je daaromtrent? Mag/kan je zelf een naam aan het kindje geven.

    * Hoe was jullie informatie in het eerste jaar en bij voorstel naar de jullie omgeving? Hiermee bedoel ik, hebben jullie gebruik gemaakt van een ‘aankomstkaartje’, noemde jullie je kindje naar de buitenwereld je zoon/dochter of je pleeg-zoon/-dochter? Deze vraag heeft te maken met de onzekerheid tijdens het eerste jaar of je het kindje uiteindelijk mag/kan adopteren na een jaar.

    Ik hoop dat je de vragen wilt beantwoorden,

    Groeten, Mies

  • *Marjo*

    Dag

    beroepsmatig heb ik oa te maken met afstandsbabies.

    Over het algemeen worden deze kindjes eerst in een crisispleeggezin geplaatst, dit ter voorkoming van verstrengeling van belangen.

    Die eerste paar maanden wordt er alles aangedaan om er voor te zorgen dat de moeder wel zelf voor haar kindje gaat zorgen. Vaak gebeurt dat ook, soms blijkt er veel meer steun in hun netwerk dan zij zelf dachten. Zo af en toe gebeurt het niet, vaak is de moeder dan nauwelijks in beeld, wil geen hulpverlening. Vaak gaat het om allochtone jonge meiden, soms om illegale vrouwen.

    Wanneer de moeder echt afstand wil doen, ondertekent zij een eerste verklaring. De baby is dan vaak tussen de 3 en de 5 maanden oud. Van af dat moment gaat er gezocht worden naar een adoptie gezin. Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat een moeder dan nog op haar besluit terug kwam.De meeste kinderen krijgen hun naam van hun moeder, dat lijkt mij een uniek geschenk

    Ik werk in 1 van de grootste steden van Nederland en zelfs daar hebben we het over hooguit 3 a 4 per jaar.

    Veel meer jonge kinderen komen in langdurige pleeggezinnen terecht. Moeders realiseren zich meer en meer dat zij al hun rechten opgegeven als ze voor afstand kiezen.

  • Bianca

    Hoi Mies,

    Ik wil je vragen wel beantwoorden maar het liefst niet zo over het net. Je kunt me een mail sturen, doe maar naar vogelei@hotmail.com, wij hebben toen met dezelfde vragen geworsteld!

    Groetjes,

    Bianca

  • E.

    Wij hebben sinds bijna een jaar een meisje “geadopteerd”, vanaf dag één voelt het als onze dochter en zo hebben wij haar ook aangekondigd.

    Na één jaar voor haar gezorgt te hebben kunnen we beginnen aan het officiële adopteren , wij hebben haar de voornaam gegeven en haar geboortenaam hebben we als tweede naam aangehouden (haar geboortenaam is NIET door haar biologische moeder gegeven anders hadden wij dat wel als voornaam gehouden).

    De kans dat ze terug zou moeten is er wel maar er is ons verzekerd dat het voorwerk zo wordt gedaan dat alles er wordt aan gedaan om dit te voorkomen.(biologische moeder wordt zeer goed voorbereid)

  • Tessa v Gilse

    Petra Schreef:

    ——————————————————-

    > Is er hier iemand die ervaring heeft met adoptie

    > van een kindje uit nederland?

    >

    > Groeten,

    > Petra

    ja dat heb ik ben zelf geadopteerd uit nederland ( binnenlandse adoptie )

    als je iets wil weten kan ik je misschien helpen en/of mijn moeder…..

    ik hoor t graag.

    mail : julielynn@live.nl

  • Anne

    Wij hebben o.a. een ned. adoptiekind. Omdat het kind vaak uit de omgeving komt

    van het adoptiegezin wordt weinig verteld door ons aan anderen hierover.

    De familie van het kind kan immers altijd aan het zoeken zijn naar gegevens.

    Ook bekende van het adoptiegezin vinden een ned. adoptiekind interresanter want

    wie doet nou zijn kind weg. Ken ik die familie?

    Ook weet niemand dat ons kind uit de regio komt en dat houden we zo. Behalve het

    kind daaraan vertellen we het wel.

    Wij hebben ook een kind dat in het buitenland is geboren en dat familie van het kind

    gegevens zoekt en matched via internet is veel kleiner.

    Ned adoptie is veel ingewikkelder ivm gegevens en privacy.

    Zo heb ik pas nog de gemeente gebeld of de gegevens van ons kind echt niet door

    derde via de gemmente kon worden verkregen.

    Groetjes Anne